(chudáci boží)

(chudáci boží)

Anotace: 315 Víra je vážná věc. Vážně.

Sbírka: Blbá Moudra a Černé Ironie

 

 

 

Moc, lesk a sláva víry v boha(tství) ještě náboženství nedělá. Ani církevní okázale drahé veřejné obřady a svátky. Chudí a potřební to ocení.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Autor Lighter, 05.07.2016
Přečteno 829x
Tipy 2
Poslední tipující: Amonasr, Frr
ikonkaKomentáře (20)
ikonkaKomentujících (5)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře
líbí

Ano, Lightere, rozumím Ti.
A možná skutečně předkládáš "pravdu, kterou ví každý". Nevidím však důvod, proč bys měl být "haněn", že ji připomínáš. Jakým způsobem tak činíš, je naprosto Tvojí volbou, a jistě, i možnostmi. Nikdy by Ti však nemělo být upíráno právo se svobodně vyjadřovat.
Dovolím si také připomenout, mnohé "pravdy" se časem staly součástí myšlenkového stereotypu, bez bližšího zkoumání vlastním rozumem, nedejbože vedoucí k nápravě věcí... / ironie /

Když již zmiňuješ náboženské téma, dovolím si je rozvinout, prosím, ano? / i když, je také všeobecně známo :-)
Jedno zvlášť působivé zpodobení základního vztahu mezi člověkem a přírodou / bohem můžeme najít v biblickém mýtu o vyhnání z ráje.
Mýtus ztotožňuje počátek lidských dějin s aktem volby, ale veškerý důraz klade na hříšnost prvního aktu svobody a z toho vyplývající pykání. Muž a žena žijí v zahradě Edenu v úplné harmonii jeden s druhým i s přírodou. Panuje pokoj a není třeba pracovat, není tam žádná volba, svoboda ani myšlení. Muži je zakázáno jíst ze stromu poznání dobra a zla. On však jedná proti božímu příkazu a tím naruší stav harmonie s přírodou, jejíž součástí je, a přitom ji nepřesahuje. Ze stanoviska církve, která představovala autoritu, to byl v podstatě hřích. Z hlediska člověka to však byl počátek svobody. Jednat proti "božím" příkazům znamená osvobodit se od donucování, vydělit se z nevědomé existence života předlidského období na úroveň člověka. Jednání proti příkazu autority a tedy dopuštění se hříchu je ve svém pozitivním lidském hledisku prvním aktem svobody, prvním LIDSKÝM aktem :-) V mýtu je pojídání ovoce ze stromu poznání z formálního hlediska hříchem. Avšak, jako akt svobody je akt neposlušnosti počátkem rozumu... kdy člověk se vydává na svou vlastní Cestu.
Proces růstu lidské svobody má rozporný charakter. Na jedné straně je to proces rostoucí síly, ovládání přírody, růstu moci lidského rozumu a rostoucí solidarity s jinými lidskými bytostmi. Na druhé straně však tato rostoucí individualizace znamená růst izolovanosti, nejistoty a tím růst pochyb o jeho vlastní roli ve vesmíru, o smyslu jeho života a tím vším se živící pocit vlastní bezmocnosti a bezvýznamnosti jako jednotlivce... Je otázkou, stála nabytá svoboda za vymanění se z podřízenosti a pout, byť v Ráji? :-))

Krásný den :-)

06.07.2016 13:03:21 | Helen Zaurak

líbí

Díky za krásný komentář, jen nevím, jestli mě chválíš nebo kritizuješ. /ironie/ :-))

Výklad mýtu o ráji a vyhnání je složitá věc. A každý zdůrazňuje jiný aspekt. Tvůj humanistický přístup je mi ale blízký. Jen nevím, co to má společného s mojí kritikou honosných církevních svátků, místo aby sloužili potřebným lidem morální nebo jinou pomocí? O tom můj text byl.

Krásný den :-)

06.07.2016 17:20:04 | Lighter

líbí

Vím, o čem je Tvůj text, a omlouvám se Ti. Možná jsem si přála jen tak si povídat, a obecně kategorie náboženství mi přišla vhod. Děkuji Ti za shovívavost, děkuji :-))

06.07.2016 18:08:54 | Helen Zaurak

líbí

Nemusíš se omlouvat, diskuzi se nebráním. :-)

06.07.2016 22:25:25 | Lighter

líbí

... vlastně jsem chtěla poukázat i na další rozpor, mezi stanoviskem církve z pozice autority, kdy káže o hříchu, a naproti tomu potřebou svobody poznání... :-)

06.07.2016 18:26:33 | Helen Zaurak

líbí

Ano, autorita je často na škodu svobodě a náboženské poznání je omezeně výběrové, poznání Boha. :-)

06.07.2016 22:30:21 | Lighter

líbí

Já asi chápu, jak to hledač myslel. Většinou to opravdu míváš stylisticky špatně, netvrdím, že já jsem nějakej češtinářskej odborník, tak většinou nic neříkám, ale taky si toho všímám. A s ironií se skutečně míjíš. Nevím, kolik ti je let, ale strašně mi svým vyjadřováním připomínáš puberťáka, kterej na všechno kolem sebe brblá. Až na to, že on z toho většinou vyroste. Předkládáš tu jako objevné myšlenky věci, které buďto ví úplně každý nebo jsou vyhnané ad absurdum. Ale to by bylo celkem jedno, jen kdybys o těch věcech, o kterých píšeš, něco věděl. Což, jak se velmi často ukáže, tak není. Ale každý zboží má svýho kupce, takže i tady tě v tom tvým „objevitelským“ bludu bude pár lidí vždycky udržovat. A tohle není myšleno nějak zle, ale musíš čekat, že, když se snažíš dělat to, co děláš, tak přijde i tohle. Protože svět je zkažené a prohnilé místo plné intrik a nespravedlností, jak nám často novátorsky předvádíš. Ironie :)

06.07.2016 06:33:20 | iluzionistka

líbí

Ano, taky nejsem češtinářský odborník. Mé stylistické problémy pramení většinou z toho, že myslím často až příliš složitě a je pak těžké jednodušeji svou myšlenku vyjádřit. Ale snažím se dát tomu správnou formu.Jazyk český je naštěstí tak pružný, unese i slovní hříčky. Ale lidé prostě chtějí, aby to bylo srozumitelné. A dnešní lidovým vnímáním bohužel až "bulvární". Přibližuji se svým čtenářům. Zjednodušuji ad absurdum. :-) O bulvární slávu ale vůbec nestojím, to je pod můj vkus, jen někdy tím provokuji. Svět je tak špatné místo, s jak špatnými lidmi se stýkáš. Ironie? :-)

06.07.2016 17:34:51 | Lighter

líbí

Tak už ti upírám i svobodu vyjadřování, to je bordel :D A přemýšlíš složitě? To o sobě řekne jen málokdo :)) Možná by to chtělo napsat někdy nějakej delší text, ráda si ho přečtu, tyhle aforismy mi prostě připadají takové o ničem.

07.07.2016 07:44:59 | iluzionistka

líbí

Připadá mi, že mluvíme každý o něčem jiném. Nerozumím tomu, tvé argumenty jsou irelevantní, neboli o ničem.

07.07.2016 10:26:09 | Lighter

líbí

Chceš relevantní argumenty? Ok. Píšeš naprosto ohrané věci a předkládáš je jako nějaký svůj objev. Netuším, jak moc jsi inteligentní, ale z toho, co píšeš, mi jako zrovna dvakrát velký inteligent nevycházíš. A potřeba to pořád nějak podsouvat v komentářích nebo textech tenhle pocit jen posiluje. Pořád se stylizuješ do role jakéhosi blahosklonného mudrce, který nám blbcům tady konečně odhaluje podstatu světa, ale přitom sám nesneseš jakoukoli kritiku. Chvilku se tváříš „ironicky“, ale pak vybuchneš, popřípadě začneš šermovat hesly na wikipedii, což je samo o sobě dost vtipný, jelikož česká wikipedie není považována zrovna za důvěryhodný zdroj, což bys mohl vědět, když toho údajně víš tolik. Nediv se, že ty tvoje aforismy tady spoustu lidí provokují, protože jsou opravdu hloupé a ne každý se vydrží koukat na to, jak ze sebe někdo dělá blbce a ještě si o sobě myslí bůhví jakou Ameriku neobjevil.

Navíc strašně zobecňuješ, svět podle tebe by byl jen křivej a špatnej. A tak to není. Samozřejmě se děje spousta nekalostí všude, ale děje se i spousta dobrých a lege artis věcí. Ale ty to zobecníš na to, jak je to všechno blbě a jen ty, jako ten chytrý a mazaný, jsi to všechno prokoukl. A teď nám to tu předložíš, protože my jsme netušili absolutně nic z toho.

07.07.2016 11:13:36 | iluzionistka

líbí

Vidím, že o mě víš všechno, jen nevím, z jakých "důvěryhodných zdrojů" čerpáš. Takže o mě nevíš nic, tak mě nesuď, není to pravda, je to jen tvůj názor, co píšeš. Na ten máš právo, stejně jako já, ale nemám proto potřebu to víc komentovat.

"černý humor/ironie je dělat si legraci z příliš vážných věcí" a to je rozhodně provokace, to souhlasím. Nehraji si na to, že jsem něco objevil, jen to komentuji svým způsobem, aby si toho aspektu, který zdůrazním, všimli i další. To neznamená, že jsem negativní, když jsem kritický. A pokud to nebereš s humorem, tak nemá pro tebe cenu si to číst ani se rozčilovat. Máš právo nečíst. :-) Já si z tvých argumentů beru správný poznatek, že se pokusím všímat si víc těch pozitivních věcí kolem sebe. Ale nevím, pravdoláskař se ze mě asi bohužel nestane, ale pokusím se. Vtip. :-))

08.07.2016 14:49:14 | Lighter

líbí

Já se nerozčiluju, ani proti tobě nic nemám, docela mě bavíš :) A už jsem řekla všechno, co jsem chtěla, takže jsem spokojená :)

08.07.2016 17:50:11 | iluzionistka

líbí

"Nehraji si na to, že jsem něco objevil, jen to komentuji svým způsobem, aby si toho aspektu, který zdůrazním, všimli i další." Jenže zatímco ty se snažíš ukázat, že země není placatá, všichni ostatní už řeší teorii relativity ;) Ale ty to prostě nejsi schopný uvidět.

08.07.2016 15:12:23 | tall&curly

líbí

A Země není placatá? :-)) Díky za názor.

08.07.2016 20:22:52 | Lighter

líbí

ty mě bavíš - jsi většinou mimo češtinu, logiku, a s ironií se míjíš úplně. chudí a potřební to ocení :-)

05.07.2016 15:19:39 | hledač

líbí

Čekal bych od tebe konstruktivnější kritiku. "češtin můj kobyl", ale mě to baví. :-)) Mám tam nějakou pravopisnou či stylistickou chybu? Řekni, ať to napravím a příště ji neudělám. Do formy mi můžeš klidně mluvit, obsah a vyznění je můj názor, za kterým si stojím, jinak bych ho nepsal. :-) Pokud ironii necítíš, nevím, jak ti pomoci.

Díval jsem se v TV na sváteční přenos z Veleslavína a bylo to krásně honosná a poučná církevní show(ironie!?), tak jsem napsal tenhle kritický text na náboženství. I s dodatkem "o chudých a potřebných", čemu by raději měli všichni svou "dobrou vůli" věnovat. I ty zbytečně utracené finanční prostředky. To by bylo peněz pro potřebné! Vzhledem k tomu, že je i svátek J.Husa, tak to jsou přesně ty náboženské poměry, co on sám za svého života kritizoval a byl za to upálen. Kdyby žil dnes, kritizoval by ještě víc. Takhle se určitě aspoň v hrobě obrací. Samozřejmě symbolicky řečeno. :-)

06.07.2016 00:14:45 | Lighter

líbí

tady není co konstruktivně kritizovat. nejde ani o to, co píšeš, ale jakým způsobem to podáváš. a tady už vlastně (hanba mi!) přecházím do kritiky autora, což je ode mě blbé a nehezké.

víš, připadá mi to, jako bys seděl na zahradě v kadibudce se zásobou starých časopisů, a občas pootevřel dvířka, a vyplivnul do světa nějakou "jakožepravdu" namíchanou z několika přečtených článků, a tvého břichabolu. a samo že se na tom hajzlíku cítíš jako úžasný glosátor a ironik a mudrc, neboť se zase rychle zavřeš, a užíváš si své jedinečné osvícenosti. ale jestli něco zapálíš, tak možná jen tu budku.

ironie se pozná právě tak, že ironik nemusí na profilu, u díla, v komentářích, prostě všude neustále zdůrazňovat, jaký je ironik, a co že všechno má být bráno jako ironie. mělo by být poznat z textu díla, ne z prohlášení autora.

06.07.2016 09:52:29 | hledač

líbí

Díky za krásně lidovou "kadibudkovou" metaforu. Tak nějak se taky vidím. :-)) Kritizovat se musí umět, to máš pravdu a "ironii" stále připomínám hlavně pro ty, kteří některé věci vidí až příliš vážně a necítí v mých textech osten černého humoru.

06.07.2016 16:48:42 | Lighter

líbí

furt nechápu. nevidím ani ironii, ani černý, ani jinak barevný humor. asi jsem slep :-)

06.07.2016 18:53:09 | hledač

© 2004 - 2024 liter.cz v1.7.2 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí ⋅ Osobní údaje ⋅ Provozovatel