Chce-li dobrý vojevůdce pozvednout morálku svého mužstva, nesnaží se vojáky poučovat o tom, co je dobré a co špatné, ale hledí pozvednout jejich odhodlání k činům. Musí mluvit a jednat tak, aby pocítili, že jejich pravá touha hoří pro společnou věc síly, hrdosti a víry v sebe. Jeho apel nesměřuje k jejich rozumu, ale k jejich srdci. Nejinak je tomu ve sportu, který býval vždy průpravou k čestnému boji a zdravému sebevědomí. Morálka není dána prvotním poznáním dobra a zla, nýbrž silou vášně horující pro spravedlivý a důstojný život. Teprve z takového života lze odvozovat stupnici etických hodnot. Po staletí planých etických imperativů jsme málem už zapomněli, co je to vlastně morálka.
Dnes se říká spíše etika než morálka. Asi to bude tím, kolik amorálních činů se ve jménu morálky v historii provádělo. Základním lidským právem nemůže být právo silnějšího. :-)
20.07.2023 15:06:38 | Lighter
Tak tohle již kdysi dávno aplikoval Alexandr Veliký, který byl pro svůj lid téměř BOHEM. A o jeho životě a kdo jej vychovával není třeba mluvit.
S tímto vším je spjata psychologie, kterou jistě tito velcí vojevůdci ovládali a téměř všechny přiklonil na svou stranu přesvědčením.
Na druhou stranu na světě existovali vojevůdci, kteří fungovali na stejném principu
jako např. Adolf Hitler, který doslova veškerou psychologii" omámení davu" cvičil i před zrcadlem a výkřiky před obecenstvem vyústily v nekontrolovatelná zvěrstva.
Všechny spojovala disciplína, morálka a ovlivnění někým, kdo pro všechny byl "králem". Od pradávných dob, až po současnost to má stejnou strukturu, na kterou lidé slyší. Jde o to , kdo se stane motorem veškerého boje dobra a zla. Takový Dalajláma by asi popsal morálku bytí mnohem objektivněji - propojenou nejen vírou.....
Rozhodně dobré téma pro společnost k zamyšlení.
16.07.2023 21:01:11 | Krahujec