Z hloubi své duše

Z hloubi své duše

Z hloubi své duše
stoupej výš
Nechej za sebou
zemskou tíž

Po cestě trnité
Neboj se jít
V srdci měj lásku
V duši klid

Stoupej vzhůru
Výš a výš
Až v dálce uvidíš
vysoký kříž

Na tom kříži
Visí rozpřažena
Zvláštní bytost
Muž či žena?
Oči má krásné
Ústa němá

Je to tvá duše
Co volá tě k sobě
Volá němou řečí
Mluví jenom k tobě

O její kráse
nemáš zdání
Když se trmácíš
Pozemskou plání

Dojdi pomalu
K jejímu kříži
Zeptej se
Duše má
Co tě tíží?

Co duši tíží
Slovy ti nepoví
Odpověď hledej
Za slovy
Pod slovy

Neboj se ničeho
Přistup blíže
Obejmi duši svou
Sejmi ji z kříže

Autor kozorožka, 24.01.2023
Přečteno 286x
Tipy 24
Poslední tipující: BArBArKO, Špáďa, Tvbm, DuvtipnyCmelak, jenommarie, Jeněcovevzduchukrásného, šerý, Fialový metal, Kan, Marry31, ...
ikonkaKomentáře (54)
ikonkaKomentujících (12)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře
líbí

Vzpomínám si na místo, kde je kříž vedle kříže. Zastavil tam autobus a já s dcerou i s její třídou vnímala atmosféru tohoto místa. Už jsem zapomněla jméno toho místo, v hlavě mám jen obrázek a z něj čerpám.

25.01.2023 18:13:24 | mkinka

líbí

Duchovní smysl je zřejmý, pěkně napsáno, ale dal bych tam třeba nějaké metafory, přirovnání atd, protože ducha uchopit, tedy ukřižovat určitě nejde .)

25.01.2023 18:06:05 | Constantine

líbí

Já myslela, že je sdělení zřejmé - každý neseme svůj kříž. Ale asi není :-)

25.01.2023 18:11:22 | kozorožka

líbí

no to mi moc nepřišlo .) jen přirovnání s ježíškem, ale nic víc .) jsem asi náročný čtenář .)

25.01.2023 18:17:00 | Constantine

líbí

Ach Duše, ta zimomřivá povaha. V bolesti po snech, citu baží. Šeptá a nesvlékne se do naha.

25.01.2023 12:22:06 | šerý

líbí

Ano, je to křehká tajemná kráska. A taky umí pěkně potrápit :-)

25.01.2023 16:37:56 | kozorožka

líbí

Báseň hezká.
Děkuji.
***
Shrnutí komentářů:
Symbol kříže se stal rozcestník pro účastníky debaty ... místo aby nastal mír a klid duší.
Závěr:
Na skutečný symbol nikdy nesahám.
(Není to jen kříž.)

25.01.2023 11:38:52 | Fialový metal

líbí

Děkuji. Ano, symbol je lepší procítit než ho analyzovat. Analýzou motýla dostaneš rozpitvanou mrtvolku. Unikne ti jeho krása. Ale někdo nemá cit jej prožít. Tak jako každého neosloví třeba hudba. Jsme každý jiný a je to tak v pořádku. Se symboly je ovšem život krásnější :-).

25.01.2023 16:40:54 | kozorožka

líbí

duše není němá a zažívá - dle mne - mnohem více bolestí než tělo..že nemluví nahlas-v tom se podobá rybě / symbolu Krista-Jošuy Honacrí/.. ST*
TVŮJ TEXT SE MI, MILÁ VERONIKO, MOC LÍBÍ-SMĚŘUJE K UCHOPENÍ DRAMATICKÉHO ŽIVOTA DUŠE.. ST*

24.01.2023 22:33:44 | Frr

líbí

Ano, děkuji ti moc, vnímám to tak. Duše není němá v tom smyslu, že mluví emocemi. Cítíš bolest v srdci a slova k vysvětlení tomu dodává mysl. Proto se mysl někdy mýlí. Porozumět sám sobě není lehké.

24.01.2023 22:40:23 | kozorožka

líbí

To by fakt přesvědčilo...

24.01.2023 21:25:42 | Jan Kacíř

líbí

Rozumím ti. Křesťanská symbolika nejen, že ztratila sílu, ale vyvolává i negativní emoce. Věc je ta, že žádná nová symbolika není. Jakou chceš dát symboliku utrpení duše? Duše na kapačkách? To se mi zdá nechutné :-). Stále se říká - každý neseme svůj kříž. Mohlo by se říkat - každý máme nějako nemoc, musíme platit daně. To ale není symbol, to je realita. Nudná a otravná. Symboly povznáší. Ale kde je najít?

24.01.2023 20:46:06 | kozorožka

líbí

...k čemu nějaké symboly, jen pletou hlavu...jsou dobrý tak pro kázání...lidi se cítí falešně "duchovně povznesení"(fráze) neboli pyšní...místo aby byli prostě laskavější i bez symbolů....ani na duši nevěřím, je to přehánění. Ale jak čtu, někdo s opačným názorem se vždycky najde...;-)tak to má být...

24.01.2023 21:02:38 | Marten

líbí

Nevěříš na neviditelné věci, zdá se. Ale neviditelné věci dávají smysl těm viditelným. Jak říká Lao c´, nádobě dává smysl prázdný prostor uvnitř. Dnešní doba je materialistická, a lidé si tak myslí, že jim přinese štěstí cosi viditelného. Trvá jim dost dlouho, než se toho omylu vzdají. Někdo to nestihne do smrti.

24.01.2023 21:08:47 | kozorožka

líbí

Souhlas, moc krásně jsi to napsala, duchovno nikdy nezanikne:-)

25.01.2023 18:11:49 | Jeněcovevzduchukrásného

líbí

Děkuji ti :-)

25.01.2023 18:38:07 | kozorožka

líbí

:-)

25.01.2023 18:43:44 | Jeněcovevzduchukrásného

líbí

...když lidé nezvládají vlastní psychiku... tak si vymýšlejí něco "duchovního" a dávají stejnému slovu psyché jiný, pro ně povzbuzujícnější význam...trošku sebe obelhat nějakým eufemismem je přece povznášející...skoro jako jakákoliv jiná droga.

ps:Lao´c se buď mýlil, nebo si dělal z náboženských dogmatiků duchovní legraci, smyslem nádoby není nádoba, ale to, co se do ní dá...;-))

24.01.2023 21:19:09 | Marten

líbí

víš, že máš nějaký názor a osobní vnímání a zkušenost přece nemusí nutně znamenat to, že budeš shazovat osobní vnímání a zkušenosti jiných lidí... že něco neznáme, znamená jen to, že my to neznáme, nikoliv to, že si druzí vymýšlí a obelhávají se (ano, obelháváme se všichni);)

k tomu Lao'c... problém s prázdnou nádobou je v tom, že je potřeba ji vědomě naplnit něčím dobrým, jinak se dřív nebo později naplní čímkoli, co jde zrovna okolo...

24.01.2023 21:33:26 | Sonador

líbí

..vždyť přesně to říkám...;-)

24.01.2023 21:41:52 | Marten

líbí

já vím... jen jsem ti to trochu rozvedla, nebo doplnila :D
..šlo mi o to, že když to člověk vědomě neudělá, často se pak motá v kruhu

24.01.2023 21:43:51 | Sonador

líbí

..dík..;-) já ale rozumím opačným názorům, i když s nima třeba nesouhlasím...

24.01.2023 21:47:48 | Marten

líbí

vždyť já vím, proto s tebou mluvím, protože to má cenu:D

24.01.2023 21:51:03 | Sonador

líbí

..dík...já vím, prudím, ale v dobrým úmyslu...;-)já bych se (být na tvým místě) už dávno poslal někam...;-D

24.01.2023 21:54:54 | Marten

líbí

:D

24.01.2023 22:42:16 | Sonador

líbí

Rozhodně je lepší debatovat, než nezájem. Takže v pohodě :-)

24.01.2023 22:11:19 | kozorožka

líbí

K té nádobě - je to symbolika smyslu věcí, konání - každý dáváme smysl tomu, co činíme - každý dle svého - po ovoci poznáš strom...

24.01.2023 21:37:20 | kozorožka

líbí

vždyť to píšu;) vědomě naplnit... prve se zbavit všeho falešného, cizího a nevědomého...

24.01.2023 21:39:04 | Sonador

líbí

Ano

24.01.2023 21:41:49 | kozorožka

líbí

Jsi si jistý, že ty za všech okolností jsi v absolutním klidu? Tomu nevěřím. Máš své emoce pevně pod kontrolou? Takového člověka osobně neznám. Pár si jich to ovšem myslí - ti jsou pěkně labilní :-).

24.01.2023 21:21:28 | kozorožka

líbí

...asi jsem ten labilní...to přiznávám, ale to je normální a život...otázka pohledu, já říkám vnímavý a citlivější než jiní...ale právě proto o emocích a psychice tolik vím...a osobně, zažil jsem dost.

24.01.2023 21:28:55 | Marten

líbí

Prostě na tebe symboly nepůsobí, nic se neděje. Hlavně když víš, jak na to, dát se do klidu :-).

24.01.2023 21:35:01 | kozorožka

líbí

...symboly mám už za sebou...nepotřebuji je...a dát se do klidu se každej snaží osobně, o tom to je...

24.01.2023 21:46:20 | Marten

líbí

hele ale, každej podle chuti, jen je to o tom, že symboly jsou nad slovy - jsou univerzální a jako archetypy neměnné;)

pěkný večer Martene*

24.01.2023 21:50:01 | Sonador

líbí

...každé slovo je symbol...jde o to, co je za slovy, co znamenají...konkrétní obsah tady a teď, takže nic obecného...já to vím, co jsem chtěl přesně vyjádřit...ti, co to vnímají, ti už to nikdy přesně neví...tak vznikají nepřesné slova...symboly.

24.01.2023 21:53:18 | Marten

líbí

Co je to přesné slovo? Je málo slov, co mají jediný význam. Řeč je nástroj nedorozumění. Nic není míň přesného než báseň. Chceš vyvolat obraz, pocit, každý vnímáme jinak. Opustíme-li pole vědy, konec s přesností. Navíc slova - např. lásko - můžeš mínit jako lichotku nebo urážku. Závisí na kontextu.

24.01.2023 22:52:09 | kozorožka

líbí

...přesně tak, míra porozumění a nedorozumění zároveň...když zobecňuješ slovy a děláš z nich symboly...už je v tom kousek parodování skutečnosti.

25.01.2023 12:45:23 | Marten

líbí

tož to ano... ale Symboly fungují jako obrazy, řeč k nim netřeba;)

24.01.2023 22:43:19 | Sonador

líbí

...proto jsou symboly tak často zneužívány...jako emocionální podprahová reklama...ale nic hlubšího v nich nehledej, tam nic skutečně není...;-)) Hezký den(pěkný symbol, co?)

25.01.2023 12:48:20 | Marten

líbí

zneužít se dá - a zneužívá, přece úplně všechno;) on je taky záměr/úmysl to nejdůležitější...
tak mi ten hezký den namaluj:) ...a už ti to nenapíšu, neboj...

25.01.2023 16:45:40 | Sonador

líbí

...a modrý z nebe taky namalovat? já se přece nebojím...;-)a napiš...

25.01.2023 17:14:39 | Marten

líbí

:x ;):)

25.01.2023 17:16:20 | Sonador

líbí

Marten - Nemáte z křesťanské symboliky odpor, který vychází spíše ze strachu? To, co paní píše, není dle mého názoru žádná fráze.

24.01.2023 21:06:19 | Václav

líbí

...víra není snad otázka strachu...náboženství, to strach rozhodně u věřících vyvolává, ale není to můj problém...;-)ale dík za koment. Asi by se báseň měla dát do kolonky Bůh, víra, to by bylo přesnější, jak to chápat.

24.01.2023 21:10:40 | Marten

líbí

Nikoli Martene, kříž je zde symbolem utrpení. Když ty píšeš v jedné básni - mé moře je neklidné - je zde neklidné moře symbolem neklidu duše - báseň nebude o přírodě :-). Nemáš-li rád slovo symbol, použij slovo metafora. Kdyby šlo o náboženský motiv, jednalo by se o rouhání. Místo na kříži je již obsazené :-).

24.01.2023 21:19:15 | kozorožka

líbí

místo na kříži je prázdné, Ježíš po třech dnech vstal - překonal smrt, žije;)
jen douška, kříž se netýká jen křesťanství, takže těm námitkám tady moc nerozumim... já mám problém s něčím jiným - ukřižovaná duše? to né.... ego, to ano, a jde o jeho transformaci...

jinak já se těmhle debatám vyhýbám a budu v tom opět pokračovat, křesťanství je totiž úplně jiné a o něčem jiném, než si lidi "z vnějšku" domýšlí a jak si jej interpretují...

24.01.2023 21:26:37 | Sonador

líbí

Místo na kříži je prázdné jen symbolicky - na každém kříži, který jsem kdy viděla, byl Ježíš :-). Celá báseň je symbolikou - trpíš, a nevíš proč, jak běžné; obrať se tedy sám k sobě, ke své trpící duši (jako trpěl Ježíš), zjisti, co ji trápí a dej jí lásku - sejmi jí z kříže - pak přestane trpět.

24.01.2023 21:41:19 | kozorožka

líbí

jsem si tak trochu proti sevé vůli (jasně že je to nesmysl:) trošku a nakonec přínosně zadebatila, děkuju;) ale včil už mizim... hezký večer*

24.01.2023 21:46:51 | Sonador

líbí

...utrpení nepotřebuje žádnej symbol...je osobní, jiné je falešné...já si vždycky dělám nemístnou legraci z kříže...kdyby byl prorok oběšen, či sťat, věřící by zbožnovali oprátku či gilotinu? nechutné...konec humoru...dík za pěknou diskuzi. ;-)

24.01.2023 21:25:28 | Marten

líbí

Líbí se mi to. Křesťanská symbolika je pro mnoho lidí nesnesitelná zejména z toho důvodu, že jako jedna z mála skutečně upomíná na poslední věci člověka a to mnoho lidí v dnešní době nesnese. Téma smrti se v běžné komunikaci bohužel vytrácí a je to veliká škoda. Souhlasím s Vaším názorem, že symboly povznáší. Držme se jich.

24.01.2023 20:57:30 | Václav

líbí

Děkuji, je to tak. A dalším důvodem bude doba temna, kdy jsme vylili vaničku i s dítětem. Církev je pro nás symbolem útlaku. A křesťanská symbolika symbolem církve. Je to věcí každého, jak vnímá křesťanské (i jiné) symboly. Je dobré vzít si ze všeho to dobré, že...

24.01.2023 21:05:30 | kozorožka

líbí

androgyn na kříži...ufffff....není nic většího...rozbilas všechny iluze o povaze světa...neskutečně parádní !!!

24.01.2023 20:42:51 | stormeater

líbí

Děkuji ti za pochvalu :-)

24.01.2023 20:47:00 | kozorožka

líbí

...obvykle se mi, co píšeš líbí...ale dneska ne...;-)napsané sice dobře, ale příliš mi to připomíná slovy "křesťanskou symboliku "...což je pro mě obvykle mnoho rádobyduchovních vyprázdněných slov, prostě náboženských frází jak z propagačního letáku...nejsem věřící, ani křesťan, tak proto takový názor.

24.01.2023 20:38:19 | Marten

© 2004 - 2024 liter.cz v1.7.2 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí ⋅ Osobní údaje ⋅ Provozovatel