NEZABÁSNI SNĚNÍ S BÁSNÍ

NEZABÁSNI SNĚNÍ S BÁSNÍ

Anotace: @&@

 

 

 

NEZABÁSNI SNĚNÍ S BÁSNÍ

 

 

 

 

od toho je báseň básní

že si něco přibásní

cosi zmizí jiné zkrásní

by nebyla nuda s ní

 

autor se v básni zasní

i nevlastní má za vlastní

 

načež si čtenář čelo zvrásní

ve snaze si ujasnit

co si zas básník vybásnil

 

místo aby sám s tou básní snil

 

  

 

 

 

 

Praha, 12.6.2020

 

https://www.youtube.com/watch?v=MApaRAGlG74

 

 

 

 

 

 

 

Autor Amonasr, 12.06.2020
Přečteno 570x
Tipy 29
Poslední tipující: Jeněcovevzduchukrásného, básněnka, Donne, R.K., Majda, Isla, Emily Říhová, Psavec, Vivien, šerý, ...
ikonkaKomentáře (34)
ikonkaKomentujících (15)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře
líbí

Někdy to dá makačku, pochopit básníka.:-)

14.06.2020 20:22:20 | Jeněcovevzduchukrásného

líbí

Mám poezii pod kůží, už mi to kdosi řek, básně jsou jako řeka plná bublinek :-)

14.06.2020 13:03:34 | básněnka

líbí

A někdy třeba i piraní, doplnil bych... ;-)) Ale ty bych Ti pod kůží tedy nepřál, spíš ty šimravé bublinky na kůži :-)) Díky za vzácnou návštěvu :-)*

14.06.2020 15:01:32 | Amonasr

líbí

Na tvé básni,
kterou si vybásnil
každý najde si to své
v tom jsou básně kouzelné ;)

12.06.2020 23:35:37 | Emily Říhová

líbí

Přesně tak - to je velké kouzlo poezie, že dává každému na výběr, jak ji bude číst :-) Děkuji za milé srozumění :-)

13.06.2020 15:07:36 | Amonasr

líbí

Josefe, to je heslo literu, už ten název, třešinka na dortu, směju se, a ty navic umíš namíchat i super koktejl následně v komentářích. Dneska je tu na webu veselo, což mi fakt padlo, ladí mi to s celým dnem, diky! Moc povedené! V.

12.06.2020 18:33:03 | Vivien

líbí

Milá Vivien, děkuji za tak vstřícný a povzbudivý komentář - je radost cítit naladění se čtenářem na stejnou strunu, protože "čtením se každá báseň mění"... :-)

13.06.2020 15:05:42 | Amonasr

líbí

„V říši algebry, jíž se po století zabývali nejnadanější matematici, objevila metody, které mají nesmírnou důležitost. Čistá matematika je v jistém smyslu poezií logických myšlenek. Ve snaze dosáhnout logické krásy, jsou objevovány duchovní formule nezbytné k hlubšímu průniku do zákonů přírody… Existuje, naštěstí, několik lidí, kteří ve svém životě včas poznají, že nejkrásnější a nejuspokojivější prožitky dostupné lidstvu nepocházejí odněkud z vnějšku, ale souvisejí s rozvojem vlastního cítění, myšlení a práce jednotlivce. Skuteční umělci, objevitelé a myslitelé byli vždy lidmi tohoto druhu. Přestože životy těchto lidí probíhají nenápadně, plody jejich úsilí jsou nejcennějším přínosem, který nějaká generace může zanechat svým potomkům.“ Třeba báseň je takovej matematickej zakodovanej proces kterým někteří umělci měnili svět v mnoha světech a nakonec každému to jeho jako třeba podemnou Anděl .)

12.06.2020 16:05:18 | xoxoxo

líbí

No tedy, Xono, vůbec jsem Tě v tom komentáři nepoznával, než jsem si zpětně uvědomil, že je vlastně až na poslední větu celý v uvozovkách ;-) S tím, koho cituješ, bych možná poněkud polemizoval ohledně logiky v umění - do matematiky samozřejmě logika patří, ale do umění podle mě jen velmi podmíněně a úplně jinak než do třeba do algebry. Velcí umělci naopak dosavadní zažité postupy a "logiku" často bourají a předbíhají tak dobu či půředznamenávají tu, která už přichází, aniž si toho ostatní ještě všimli - i s tou jejich nenápadností to u těch geniálních velikánů umění moc myslím neplatí. Ale na Literu se držme možná raději víc při zemi - i když zrovna u Tebe jako Vesmířanky bych zrovna udělal výjimku... ;-)) A souhlasím s Tebou, že každému to jeho - v poezii a umění pak zvlášť! :-))

13.06.2020 15:02:32 | Amonasr

líbí

Tak - nesouhlasím! Báseň je pravda. Aspoň některé moje. A za to se budu rvát! A jak píše Mladý b. že Tě necítí v básni??? Bože...já si vždy představuji Tebe. Tvůj jemnocit, Tvoji noblesu, cítím se jakobych nabírala z hluboké studně vodu a dosáhla až na samé dno, a Tys tou studní...Že se u cizí básně nezasním? Ach...zrovna před chvíli mi kanuly slzy u jedné ze zdejších nových básní...vplula mi do srdce ladně a dychtivě....takže...ne, s tím nemohu souhlasit.
Ne......neznám Tě. Pouze odsud. Skrze Tvé básně. A věř mi - nebýt Literu....nevím, co by se mnou bylo. Básně a povídky...někteří si je nepřikrášlovali. Svěřovali svoji bolest písmenům, pravou bolest, bez příkras. Ať se nikdo neopovažuje říct, že to nebyla pravda! Soucítila jsem s nimi, protože vím...vím to, co ostatní ne...já píšu svoje pocity...a tím se vypořádávám sama se sebou...

12.06.2020 15:50:20 | Anděl

líbí

Díky za krásně expresivní komentář, milý Anděli, hodný zanícené básnířky - souhlas se nevyžaduje, je jen na čtenáři, jak si k sobě text pustí... Nicméně líp než Marten níže bych to nevyjádřil ;-))

13.06.2020 14:52:18 | Amonasr

líbí

...báseň je fikce...někdy až moc pravdivá...;-))

12.06.2020 15:28:49 | Marten

líbí

:-D) Skvěle vyjádřeno - to jsou ty paradoxy... ;-))

13.06.2020 14:44:12 | Amonasr

líbí

To je trefné, Martene.

12.06.2020 17:17:59 | šerý

líbí

Moc pěkně napsané a zbásněné. A hned mě napadlo, že bych chtěla slyšet číst tuto báseň nahlas od někoho, kdy má problém se sykavkami - lidově řečeno od někoho, kdo si tzv. tlape na jazyk.

12.06.2020 14:22:42 | Gyda Jakojovna Heridiot

líbí

:-D)) Díky za další bezva rozesmání - a hned mě napadly některé moderátorky na Českém rozhlase Plus, tam to šlapání si na jazyk myslím patří ke kvalifikačním předpokladům (něco jako královské "r")... Ale posílat jim to raději nebudu ;-)))

12.06.2020 14:50:14 | Amonasr

líbí

Vtipné.

Básník si krásu střádá
snění je drahý skvost
duše co stále hledá
a nikdy nemá dost...

Čtenář když hlavu věší
najde tam co ho těší (snad)
za pocit souznění je rád.

12.06.2020 11:28:51 | Kapka

líbí

Zrovna jako nyní já za to Tvé souznění - děkuji za krásnou poetickou reakci, milá Kapko :-)

12.06.2020 11:45:04 | Amonasr

líbí

"čtenář čelo zvrásní,
oko mu zjasní
a pak potemní,
ukápne mu slza, přemýšlý,
co to zas ten blázen starý
vybásnil.."
;-)

12.06.2020 10:57:39 | Tomcat

líbí

Díky za bezva reakci - směju se ;-))

12.06.2020 11:28:05 | Amonasr

líbí

Místo, aby sám tou básní byl.

Poezie komunikuje myšlenky, o kterých si myslíme, že je čtenář potřebuje vědět. Není v tom nic ku prospěchu autora, jelikož autor tyto myšlenky dávno zná. Otázkou je, jestli tyto myšlenky chceš, případně nechceš sdílet, jestli se ti podaří nebo nepodaří je sdělit úspěšně, tak, aby z nich čtenář získal něco pro sebe. To jen na okraj.

Samotný text paradoxně předpovídá reakci.

12.06.2020 10:50:42 | MLADÝ BÁSNÍK

líbí

Díky za zajímavou reakci, už mi tu od Tebe chyběly ;-) To úvodní Tvé zpřesnění se mi líbí, klidně bych tím poslední verš i nahradil a bylo by to svým způsobem i výstižnější. Ovšem tady si forma a zvolený rýmový "stereotyp" vynucuje víc to "snil", což nicméně také dostatečně vystihuje, co jsem chtěl sdělit. Nicméně jsem rád, žes to takto "zpřesnil", v tom se shodneme.

Ty další poznámky už jsou dle mne trochu diskutabilní. V tomto případě jsem skutečně chtěl cosi sdělit především čtenáři a někam ho navést, ovšem negeneralizoval bych to na celou poezii. Mnohé verše (možná i většina) se píší spíše z jakéhosi vnitřního přetlaku autora, často si autor jimi cosi třídí především sám v sobě, případně tím zkoumá sám sebe, něco si sám ujasňuje, a zveřejnění je teprve následný či druhotný krok, protože na čtenáře při psaní téměř vůbec nemyslí. Tím zveřejněním se naopak báseň "vymkne" z moci samotného autora a začne si žít vlastním životem - zmocní se jí čtenář a ohmatává jejím prostřednictvím (ideálně) svoje vlastní nitro, nikoliv nitro autora. Někdy se tím ta báseň i naprosto "promění", což ovšem není vůbec na škodu. To je, řekl bych, i přesně ten způsob čtení, jaký je "ideální". Mně vůbec neuráží, když ve čtenáři můj text vyvolá úplně jiné asociace, které bych sám ani neočekával, pokud jsou to ovšem jeho niterné pocity - báseň tím naopak podle mě i krásně košatí. Naopak nemám rád, když si čtenář text začne ztotožňovat se mnou jako fyzickým člověkem a snaží se mně třeba chlácholit, případně napravovat, něco mi rozmlouvat, litovat mě apod. Asi jako když herec hraje nějakou negativní nebo nesympatickou postavu v TV seriálu, lidé si ho s ní ztotožní a mají pak tendenci na něj na ulici plivat - to jen pro lepší názornost.

S tím paradoxním předpovídáním reakce Ti moc nerozumím. Pokud máš ale na mysli, že jsem definoval v závěru jen onen mnou právě ne zrovna vítaný způsob čtenářova čtení, tak to je schválně, o tom přece ta básnička je. Mohl bych to víc rozvést, že většina čtenářů taková není (a to si opravdu i myslím), ale tím by se to zbytečně rozplizlo a bylo by to ještě víc didaktické, než už to i tak je - vsadil jsem tedy na to, že ti vnímavější to pochopí a nevztáhnou to přímo na sebe :-) A forma tady samozřejmě sehrává také své - vedle samotného sdělení se snaží předvádět i "sama o sobě"... ;-)

12.06.2020 11:27:32 | Amonasr

líbí

To "zpřesnění" je narážka na to, že tě v textu necítím, nejsi tou básní, jako bys ani nebyl jejím autorem. A tady se opět může strhnout lavina názorů, že pokud jde čtenář hledat "chyby", vždy si nějaké najde. Já nic nehledám, text si našel mne, proto jsem komentář připojil.

Ten odstavec pod ním je jen další náhled, nedá se hovořit o poezii obecně, poezie nejde shrnout do jednoho oka. Říkáš, že jsi při psaní chtěl čtenářovi něco sdělit - ptám se tedy, jestli si chtěl něco sdělit okruhu čtenářů zde na Literu, kteří tě "znají" nebo jsi chtěl sdělit něco čtenáři obecně. V textu používáš slova jako básník, báseň, snění,.. což jsou v poezii silná slova. Tady mi přijde, že se určitým smyslem snažíš (možná jen podvědomě) ze čtenáře něco velkého vydolovat, ale použitý materiál mi to nedovoluje. Jak říkáš s tím posledním veršem, text si ho vyžádal, což značí jistou přímočarost textu, tudíž zde nesouhlasím s tím, že by text mohl u někoho vyvolávat další asociace, zastavuje růst, z obrysu se stává rys. Co ale dnešní čtenář opravdu potřebuje?

Chlácholení a rádoby odbornost vznikající z rádoby otevřeného třetího oka tu kvete jako rez. Srovnání s TV hvězdami a jejich rolemi mi ovšem přijde velmi trefný, jelikož to tu přesně takto funguje a není to ve vlně negativní nálepky, ale naopak, a to je možná ještě smutnější. Tvořit pro čtenáře (autory) Literu je snadné - stačí, aby se to rýmovalo. Autor mě osobně nezajímá, zajímá mě text a jak na mě působí bez kontextu dosavadní tvorby autora, protože buď se někam posouváš nebo stojíš na místě, kde je ti pohodlně.

A předpovídání - to byla reakce spíše na druhou strofu a kousek třetí. Nevlastní máš za vlastní, a to si právě v tomto případě nemyslím - s tím souvisí první řádky tohoto textu, s tím souvisí i to zpřesnění "aby tou básní byl". Hra se slovy není o hře se slovy, jak si spoustu lidí myslí - narážím na Poetismus, který v sobě skrývá prožitou válku a její očekávání.

Snad jsem se tedy vyjádřil srozumitelně a bez medu. Víš, že to myslím jen dobře a jednoduše nesouhlasím s většinou.

12.06.2020 12:27:50 | MLADÝ BÁSNÍK

líbí

Tak tím se to myslím celé ještě víc komplikuje ;-)) Básně jsou přece neuvěřitelně pestrá směsice - od těch, do nichž autor vkládá až na samu dřeň sama sebe, až po ty, ke kterým bych přiřadil i tento text, které si nehrají na žádnou vysokou poezii, jsou spíš takovými drobnými odlehčenými šlehy věnovanými nějakému úzkému tématu až na hraně slovní hříčky, epigramu se satirickým nádechem či humorným nadhledem. Většina ostatních komentářů se na tuto odlehčenou strunu zjevně dobře naladila a na rozdíl od Tebe, který jsi mě v tom jako autora nezahlédl, mě třeba Iva Husárková naopak jako autora přesně identifikovala coby "štírka" - jedním slovem, v němž je v kontextu k této básničce o mně řečeno ale úplně všechno.

Na Tvou otázku, zda jsem chtěl něco sdělit čtenářům na Literu, kteří mě tu už znají, nebo čtenáři obecně, odpovím, že asi obojí - to sdělení je velmi jednoduché. Ovšem na Literu má svou specifiku v tom, že to zde není jen literární server, jak se sám deklaruje, ale čím dál víc i sociální síť. Možná dokonce "bohužel", ale to je syndrom současné doby, který je skvěle patrný třeba v médiích, která se neskutečně bulvarizují, včetně těch veřejnoprávních, a seriozní zpravodajství z nich už téměř vymizelo, nahradila je v lepším případě pouhá propaganda. Zde už naopak téměř vymizelo "seriozní" komentování poezie jako takové a převládají všemožné osobně zabarvené vzkazy, včetně těch kvazi zamilovaných. Netvrdím, že je to vysloveně špatně, ale víc té reakce na poezii jako takovou, její obsah, formu, sdělnost atd. mi tu poněkud také chybí, proto oceňuji Tvou snahu jít naopak tím "serioznějším" směrem. Ovšem nic se nemá přehánět. I tomu, kdo se tu snaží opravdu zdokonalovat a hledí směle k nejvyšším poetickým metám, nemůže uškodit jistý nadhled, neměl by brát všechno přespříliš vážně a především ne sama sebe. Tím se výsledná poezie také paradoxně může sama sobě vzdalovat, jisté nezbytné míře srozumitelnosti nebo spíš uchopitelnosti, a nemám na mysli tu prvoplánovou. I když ani ta nemusí být nutně tabu u podobně odlehčených textů, jako je zrovna ten můj. Pokud se totiž naopak někdo uchyluje k příliš násilným, složitým až křečovitě vykonstruovaným metaforám, aby byl ve svých očích co nejvíc "in" a vypadal jako ten, kdo píše tu správnou "vyšší poezii", pak může docílit často přesně opačného účinku a zařadit se jen do úzké skupinky "snobů", kteří se sice vzájemně uznale plácají po ramenou, ale jsou přitom od života až příliš odtržení. Dobrá poezie ale nesmí být od života úplně odtržená, byť právě tím myslím trpí třeba "oficiálně etablovaná" současná česká poezie, která si plácá bábovičky na malém písečku těch, "co spolu mluví", ale nemá šanci na žádný větší čtenářský přesah, už vůbec ne mimo český rybníček.

No vidíš, kam až nás ta diskuze zavedla. Když to krátce shrnu, toto mé dílko si ani nezaslouží nějakou "učenou" diskuzi, nemá takovéto vyšší ambice - je z úplně jiného soudku. Čímž Tě ovšem nechci od dalšího komentování mých textů odradit - naopak budu rád, pokud se zapojíš se svým názorem častěji. Imponuje mi, že nesouhlasíš s většinou - není jen podle mne třeba vždycky všechno brát úplně smrtelně vážně. A věř, že i já to myslím dobře - o Tvých dobrých úmyslech jsem ani já nikdy nepochyboval a nemyslím to vůbec ironicky :-)

12.06.2020 14:47:22 | Amonasr

líbí

Jen krátce - buď je to tak, že autor neumí psát nebo čtenář neumí číst, nebo ještě lépe - buď autor nechce, aby byl uchopen nebo čtenář nechce chápat. Z toho pak vznikají pocity, že text je konstrukce nebo jak píšeš ty míří k "vyšším" metám poezie - nic takového neexistuje. Poezie je, stejně jako vesmír, nekonečná a vyžaduje čas a obejde se v klidu i bez nás.

12.06.2020 16:13:10 | MLADÝ BÁSNÍK

líbí

Když myslíš... ;-)

13.06.2020 14:42:53 | Amonasr

líbí

Nejeden čtenář se nad ní zasní.
S básní tvou do básní vplout,
je vždy pocit krásný,
jen nám pěkně básni:-D* ;-) *ST

12.06.2020 10:36:13 | jenommarie

líbí

Díky a nápodobně, milá Marie ;-))*

12.06.2020 10:49:18 | Amonasr

líbí

Amonku dík TI;-)*

12.06.2020 14:55:02 | jenommarie

líbí

s bázní sobě vlaSTní prokousávám se Tvojí básní hned jsem zkrásněla (na půvaby chudá) s Tebou štírku nikdy není nuda :-))

12.06.2020 10:26:29 | Iva Husárková

líbí

Ach, milá Ivo, jak Ty ale umíš zvednout náladu - v tom jsi opravdu nepřekonatelná! :-))* Směju se jak blázen nahlas, až se kocour po mně nechápavě otáčí a mám vás kočky i od něj na Moravu pozdravovat! ;-))

12.06.2020 10:31:45 | Amonasr

líbí

moc děkuji za nádhernou odpověď :-)) i za pozdravy :-)) i když jsme mrňousi vrníme si pod vousy!!! Ami moc pozdravů a pohlazení kocourkovi krásný den i víkend mňááááu OOO***)))

12.06.2020 10:36:27 | Iva Husárková

líbí

:-D) Mňáááu! :-)))*

12.06.2020 10:48:13 | Amonasr

líbí

:-)))

12.06.2020 10:51:47 | Iva Husárková

© 2004 - 2024 liter.cz v1.7.2 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí ⋅ Osobní údaje ⋅ Provozovatel