BEZ OZVĚNY

BEZ OZVĚNY

Anotace: @&@

 

 

 

BEZ OZVĚNY

 

 

 

básníci prý

bývali svědomím národa

 

teď už jsou zase jenom šašky

mohou si psát co chtějí

jejich slovo už neváží ani tolik

aby se aspoň vyplatilo

za cestu do sběrných surovin

vždyť nehodí se ani k recyklaci

 

má to však i své výhody

odpovědnost za slova vypuštěná

je tím pádem tížit nemusí

když se k nim ani ozvěnou už nenavrací

 

 

 

 

 

Praha, 23.8.2020

 

https://www.youtube.com/watch?v=y-E7_VHLvkE

 

 

 

 

 

 

Autor Amonasr, 23.08.2020
Přečteno 418x
Tipy 23
Poslední tipující: vůně mraků, Vivien, Marten, jondys, Lighter, Jeněcovevzduchukrásného, Isla, Emily Říhová, Iva Husárková, jenommarie, ...
ikonkaKomentáře (21)
ikonkaKomentujících (9)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře
líbí

https://www.youtube.com/watch?v=1t17gjV7cAk

24.08.2020 15:18:00 | Marten

líbí

Jj, to sedí ;-))

24.08.2020 17:41:34 | Amonasr

líbí

Dříve slova měla váhu, ale dnes si jich už nikdo neváží, když jsou virtuální...mediální balast. :-)

24.08.2020 12:16:56 | Lighter

líbí

Ano, bohužel... ;-)

24.08.2020 13:03:17 | Amonasr

líbí

Také jsou odrazem společnosti, odrazem jejich samých. Uvolněnost se odráží i těchto směrech. Jenže praví básníci ještě nevymřeli, a to je dobře * :) Jdou totiž poznat na míle daleko :)

24.08.2020 10:37:31 | Isla

líbí

Souhlasím a díky za příspěvek do diskuse i za zamyšlení :-)

24.08.2020 11:57:37 | Amonasr

líbí

Ta ozvěna se v hluku a množství info bohužel ztrácí...

24.08.2020 09:34:09 | Emily Říhová

líbí

Přesně tak - je až příliš neproniknutelného šumu všude kolem nás. Díky za znělou reflexi :-)

24.08.2020 11:56:32 | Amonasr

líbí

Básně jsou pocity a dnes díky sociálním poruchám jsme většinou tak nějak zploštělí - nicméně i v tom úzkém kruhu extrovertních empatických lidí má smysl psát a číst.

24.08.2020 07:17:04 | petrzal

líbí

Určitě - jak už jsem psal níže, šlo mi o drobnou provokaci a humornou nadsázku, reflektující ovšem současnou situaci. Zaplaťpánbu za každého, kdo má snahu psát o svých pocitech, ať už se týkají čehokoliv, hlavně když to není pouhá grafomanie :-)

24.08.2020 11:55:37 | Amonasr

líbí

Psát básně na témata, která
jsou k aktuálnímu dění,
umět si poradit.

Musí autor v sobě odvahu mít
a především vědomosti.
Ať nejsou to jen prázdné žvásty.

Ať takový jsou básníci.
Ať svoje slovo pozvednou,
určitá místa chytře popíchnou.

S umem a vtipem jakkoli,
ať čtení básně nadzvedne,
strefí se tam..kde je nutné. ;-) *ST

23.08.2020 23:41:52 | jenommarie

líbí

Bezva příspěvek - díky za něj, Marie :-)*

24.08.2020 11:52:28 | Amonasr

líbí

;-)*

24.08.2020 17:03:49 | jenommarie

líbí

Hm. Nezbývá, než Tvůj poetický pohled kvitovat. Tak, tak!
Dříve, a nejen z literární branže básníci, nesli břímě tíhy společnosti. Nebudu je ani jmenovat - jsou tak zřejmé. Dnes tuto roly převzal nekonečný "demokratický" balast bulváru a internetového rádoby uměleckého žvanění. Poezie, a to zejména, přestává být hmatatelná a utápí se v efektní květnaté nesrozumitelnosti (Myslím tím, že je sice mnohdy kreativní, ale bez kritického myšlení a zabředlá do alibismu snů.)
Publikovat je tak snadné - jenže se to vlévá do ztracena nedozírných, zakalených oceánů převisu nabídky. Někdy mi to připadá jako záměr. Máš demokratické a svobodné právo... vlévat svoji nahněvanou koncentraci do nekonečných vod, kde se zředí v nicotnost. Tak hodně lidí publikuje a hodně lidí nemá čas číst. "Je toho okolo moc!" Kvalita díla není jen na jeho zpracování, ale je brán zřetel na autorův ohled k čtenáři a psát, co nejvíc v miniaturách a v plytkosti, aby moc nemusel nad dílem přemýšlet. Takový poetický průmysl!
Jsem rozčarovaný nad "exotickým importem" haiku. Pragmatická poezie! Napíšeš to při jednom posedu na WC, a u trendových čtenářů, kteří rádi trpí chudobou volného času ti zajistí úspěch. Je to vůbec vykloubené z logiky. Na román či obsáhlou knihu si čas dokáží skoro denně najít a na povídku, dvou až tří stran A4 nemají "bohužel" zkrátka čas.
Ale Amonasře, abych se vrátil i Tvému resumé. Ano, literát si dnes může "odložit brýle" a psát fast food, který si čtenář žádá. Možná si nepřítomností odpovědnosti i odlehčí. A ozvěna? Ta se proměnila v halas, kterému už stejně nikdo nerozumí. Instinktivně cítím, že se třeba ztotožníš s mým názorem, a řekneš pacifistické "Ano, ale na druhé straně..."
Nuže je dobré býti tolerantní a tak trochu optimistou. Ale jak na to bude reagovat lidská blbost. Někdy je zapotřebí bez "Ale." Vždy v přírodě prioritně umírají nejslabší a smířlivé kusy a predátoři? Ti se vyznají a dobře ví...

Udělal bys mě radost, Amonasře, že si při vložení klipu mnou velmi oblíbených Pink Floyd zavadil i o myšlenku, že i (!) Šerému tím uděláš velké potěšení. Ano, chtěl bych společenskou a inteligentní angažovaností "vyznít" jako oni. Případné mé velké díky**
Dílo máš standardně podnětné a pěkně napsané, s poetickými ingrediencemi. Rád jsem opět přečetl.

23.08.2020 22:35:21 | šerý

líbí

Díky, šerý, za tak ohromnou reflexi, přiznám se, že jsem ani takovou hlubší odezvu moc nečekal - psal jsem to spíš jako drobnou provokaci v humorné nadsázce, jak mám často ve zvyku, byť to nerad sám předem avizuju. O to víc si cením, že to u Tebe našlo takto úrodnou půdu ;-) Opět asi neexistují žádné hotové a nezpochybnitelné odpovědi na situaci, která je v dnešní společnosti. Myslím si, že žijeme v jakési přechodové době, kdy prudký rozvoj zejména komunikačních technologií předběhl společenskou schopnost i schopnost jedince se s tím smysluplně vyrovnat a nalézt nějaký rozumný balanc. Umění kdysi nebylo pro masy, ale spíš pro elitní vrstvy společnosti (ne ovšem v tom dnešním pokleslém smyslu slova), postupně se demokratizovalo, až se dnes nakonec natolik rozplizlo v banálnosti, že to "skutečné" umění je opět jen pro jakousi úzkou vrstvičku společnosti, která ho dokáže vnímat. Podle mne naprosto selhávají veřejnoprávní komunikační kanály, které by měly pěstovat jakousi "vyšší" kulturu a a vnášet ji mezi lidi, ovšem proč by to dělaly, když jsou samy pod vlivem mocenských struktur, které se dnes skládají většinově z kulturních buranů a omezenců (opět schválně trochu přeháním, ale myslím, že ne moc). Kdysi patřilo mecenášství umění k bontónu vládnoucích vrstev, byla to jejich vizitka, to už dnes bohužel neplatí a dnešní vidlácké tzv."elity" jsou toho názorným příkladem. Prostě už dávno nejsme v obrozenecké době, kdy se téměř v každé venkovské i městské domácnosti pěstoval vztah k písmáctví a ke kultuře vůbec a kdy slovo "moudrých" něco znamenalo. Není tedy asi chybou jen spisovatelů, že ztratili společenskou prestiž a jejich význam je naprosto marginální, pokud nepíšou plytký, ovšem dobře prodejný škvár. Takoví ovšem sami nic pozitivně neovlivňují, jen se vezou na vlně komerčních úspěchů a přispívají k dalšímu zblbnutí většiny obyvatelstva.
Jinak proti různým formám poezie, včetně haiku, nic nemám, ovšem musí se to opravdu umět. Když je ale něco příliš módní, zpravidla to zplaní, a to se děje možná dnes i s haiku, nevím - občas si ale něco přečtu, a někdy mě to i osloví, pokud to dokáže přenést nějaký výstižný pocit nebo poetickou atmosféru. Ale vždycky je všude asi víc balastu než špičkového umění, to nakonec vytřídí čas. Dnes ale neoddiskutovatelně společenská role a prestiž skutečného umění výrazně oproti minulosti poklesla a já věřím, že až na to jednotlivá společenství kvůli duchovní krizi, která je už zcela zřetelná, začnou dojíždět, že se i role kultury a umění začne vracet tam, kde by měla být. Všechno se totiž nedá vyřešit jen ekonomicky - nutnost duchovního ozdravení místo pokračující zběsilé barbarizace už začíná být myslím docela i na pořadu dne. Ale to jsou širší provázané společenské procesy, mnohým mocným může nízká kulturnost obyvatel vyhovovat, protože se jimi pak lépe manipuluje. Důležité je, že existují alespoň enklávy, jako je Liter a mnoho dalších, kde se schází převážně ti, kterým nestačí k životu jen pivo, buřt a nekonečný seriál v televizi ;-))

Omlouvám se, že jsem se tak rozepsal, ale to by mohlo být také na nekonečný seriál, však si jistě rozumíme... :-)

24.08.2020 11:49:00 | Amonasr

líbí

"Nekonečný seriál." Hm, to (jako) téma si zapamatuji a jistě napíši o tom povídku. Díky.
Máš pravdu. Tříbit názory by se daly jistě na dlouho.
Děkuji Ti, za podnětný a zajímavý dialog*

25.08.2020 00:50:41 | šerý

líbí

Budu se tedy těšit! :-)

26.08.2020 11:37:01 | Amonasr

líbí

Domnívám se, že vše pramení z ovlivnění (především dobou a společností). Vše je o místě, času a prostoru ( rodiny, vychování, charakteru… genech, víry, motivace, prostředí, státu…). Neexistuje zřejmě na to racionální vzorec, který by definoval pravdu o umění a jeho vnímání společnosti jako velkého celku napříč historií…až po současnost, kterou bychom mohli objektivně vnímat a posoudit.
My vlastně nevíme detaily, jak umění vnímali od prvopočátku (čtenáři,posluchači, obyčejní lidé i elita s prestižním vzdělaním…) od dob Antiky…Renesance…Romantismu…až po současnost. Známe vše především vepsané v dílech, avšak neznáme skutečnou pravdu od čtenářů tehdejších dob a dochoval se možná jen zlomek (promile) reakcí na díla v daných dobách, kde můžeme nalézti možnou pravdu o společném vnímání ….básní, her, hudby, malířství….
Co když posluchači, čtenáři byli podobní…jako před stovkami let…A to samé vnímali jako my.
Kdo ví.
Dokážeme uchopit „jen současnost“ a vlastně ani nevíme, odkud pravda pramení.

24.08.2020 15:05:15 | Krahujec

líbí

Souhlasím, že nějaká "objektivní pravda" neexistuje ani v názoru na umění a je to vždy především o naší osobní zkušenosti. Historici umění a kultury by asi dokázali přijít s nějakým "vědečtěji" podloženým pohledem, ale i to je jen podmíněné a navíc si řada z nich i diametrálně odporuje třeba v pohledu na současné módní ikony. Spoléhám se tedy na to, co mám jednak vyčtené z různých knih, pokud jde o minulost, kterou jsem nežil, ale pokud jde o těch zhruba šest desítek let, co už postupně dokážu vnímat okolní svět vlastními smysly, můžu se opírat i o svou vlastní zkušenost a hledat důvody toho či onoho. Jsem pevně přesvědčen o tom, že velká většina lidí se honí jen za plytkou zábavou a jen nepoměrně menší část dokáže vnímat skutečné umění, které má příslušnou hloubku a nejde jen lacině po povrchu, nepodbízí se pokleslému vkusu. Stačí se podívat, jaké filmy mají největší kasovní úspěch, co vyprodává (nejen) komerční divadelní scény, jaký brak převážně plní regály knihkupectví, jak se bulvarizuje i veřejnoprávní prostor apod. Možná to nebylo v minulosti o moc lepší, my starší máme tendenci si ji idealizovat. Teď nemyslím nějaké ideologické mantinely, svobodného prostoru je dnes určitě mnohem víc než dřív, ale jako by si s ním společnost i jednotlivci nevěděli rady. A že klesá společenská prestiž spisovatelů, na tom se shodnou víceméně všichni. A třeba je to i v pořádku, nevím. Jen se mi zdá, že ty všelijaké rychlokvašené konzumní celebrity, bloggeři apod. nejsou adekvátní hodnotovou náhradou... ;-) Každopádně díky za příspěvek - v jen v podobné diskuzi se mohou tříbit názory, nemám nějaký jednou provždy uzavřený hodnotový svět, snažím se být otevřený i jiným názorům či postřehům, alespoň doufám... :-)

24.08.2020 16:48:23 | Amonasr

líbí

Ano. Od deformací raději pryč.Naštěstí jsou tu ti , kteří nás obohacují a jsou naladěni na stejné vlně. S úctou a pokorou.

24.08.2020 17:33:18 | Krahujec

líbí

Souhlasím - též s úctou a pokorou :-)

24.08.2020 17:41:09 | Amonasr

© 2004 - 2024 liter.cz v1.7.2 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí ⋅ Osobní údaje ⋅ Provozovatel