KLON

KLON

Anotace: Píšeme pro radost – sobě a ideálně i druhým. A většinou ani nechceme tu radost někomu brát, vždyť hodnotou zdejších textů není jen formální dokonalost. Možná důležitější je, co sdělují. Proto jsem se neubránil. Troška ironie snad nikoho nezabije ;-)

 

KLON

 

 

skutečný básník

jediný hodný toho slova

osvícen paprsky

aktuální doby

nedává najevo

běžné

          tuctové city

je zcela výjimečný

povznesen nad ostatní

ty přízemně

                    obyčejné                     

ví neomylně

         co pouze jeho zdobí

 

pohrdá vším

co běžným lidem

může býti milé

cynickým dlátem

odsekává slova

čím méně k pochopení

tím aspoň studenější

hlavně jen žádné

           příjemnější chvíle

 

sám sobě velikánem

k druhým jen výsměch

                              chová

chválit je zakázáno

když přeci jen

pak pouze

             ty ve stejném dresu

s pomocí urážení druhých

tahleta šablona

           hodí se pokaždé

                             zas a znova

 

jen on je znalcem

toho co právě frčí

arbitrem jediné poezie

skrz jednoduchý klíč

členství ve fanklubu

těch co na umění

povýšili

     svou otrávenost a nudu

 

co je to skutečný život

ví vždy jen správným cejchem

                                       označený

v podstatě logicky

jen ten

co ho nemá rád

jen tak totiž

může být

       nad něj povznesen

 

ON

 

správného boha klon

 

                       bez chybičky

                    

                                     dokonalý

 

                                                  epigon

   

Praha, 7.10.2014

 

 

https://www.youtube.com/watch?v=vnUolq-nATQ

 

 

 

 


Autor Amonasr, 07.10.2014
Přečteno 412x
Tipy 28
Poslední tipující: Aida, Robin Marnolli, Radhuza, Rozina, jitka.svobodova, AndreaM, Frr, Pamína, bogen, jitoush, ...
ikonkaKomentáře (42)
ikonkaKomentujících (11)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře
líbí

Mně se tvoje tvorba samozřejmě líbí, jen stále nerozumím tomu zvláštnímu členění. Má to nějaký smysl? Já ho v tom prostě nevidím.

08.10.2014 15:21:33 | Tom Dvořák

líbí

Pro mě není samozřejmé, že se Ti líbí, tak Ti za to děkuju :-) A smysl v tom moc nehledej - dělám to jen tak intuitivně. Někdy tím možná naznačuju dikci nebo gradaci, zvlášť v těch závěrečných pointách, trochu se tím asi snažím text provzdušnit, aby nebyl moc nahňácaný k sobě, ale je to jen takový můj pocit, který nemusí sdílet (a semtam mi to i sdělí) čtenář. Nemám rád stísněné sevřené prostory, možná se to projevuje i tady. I rýmy se občas snažím umisťovat do textu jako takové nahodilé nepravidelné bublinky, možná je to jen všechno taková moje manýra, kterou moc neumím vysvětlit. Třeba to souvisí s tím, že jsem uvnitř trochu praštěný a potřebuju to poctivě nějak přiznat, když si toho mé okolí (až na partnera) většinou samo nevšimne... ;-)

08.10.2014 15:35:39 | Amonasr

líbí

Myslel jsem si, že to bude takhle. Mě osobně to právě spíš ruší. Odvádí to pozornost od slov a nic nového mi to na oplátku nepřidává :/

10.10.2014 13:00:30 | Tom Dvořák

líbí

Tak to se Ti omlouvám, zkusím s tím příště víc šetřit ;-)

10.10.2014 13:40:44 | Amonasr

líbí

Vždyť si to dělej jak chceš. Ostatně je to tak trochu i tvůj styl, podle kterýho tě člověk pozná. Můj pocit určitě nesdílí většina lidí.

10.10.2014 15:15:36 | Tom Dvořák

líbí

I když někomu vycházím vstříc, tak jen proto, že chci ;-) Statistiky si sice nevedu a každý mi to ani nesdělí, ale nejsi první, kdo se nad tím pozastavil. Úplně to sice neopustím, ale zkusím být uměřenější, i když nevím, jak se mi to povede. Nevnímám to nijak úkorně, je to pro mne zpětná vazba, které si cením, dík :-)

10.10.2014 15:31:42 | Amonasr

líbí

Dnes jsem si u Tebe početl moc pěkně (ne, že by jindy ne...), ale dnes už musím utratit trochu svého drahého času na koment:-)
Oslovilo mne to. U tebe si jsem stále jist, že květnatost námětů má obří šířku a to je fajn.
Navíc mě oslovil text který krásně hodnotí to, co básníka postupně degraduje (vlastně všechny lidi) a to je pýcha a pocit vlastní důležitosti (který jde ruku v ruce s nabitými zkušenostmi a ještě více s nějakým rychlým úspěchem).
I já se stále učím, aby např. má kritika vyzněla pokud možno povzbudivě, a aby autorovi nějak pomohla, a ne aby ho shodila. je pravda že každý nemáme stejné dary, a občas si třeba i někdo myslí, že něco umí a je to trochu jinak... Nicméně, pokud bych měl bodnout slovem, raději koment nepíšu...přijde mi to více fér, než jiného potopit.
Mnoho "básníků/ básnířek" jsou citlivé duše...pokud si říkám "umělec; básník" tak trocha empatie je vlastně také takové umění...umění ovládat se; vcítit se do jiných...není to maličkost.
Tobě se to podle mne daří.
Dokonalá báseň neexistuje, stejně jako neexistuje dokonalý člověk...(prozatím)

Pěkný večer
PS.:nějak jsem se rozjel dnes, tak se omlouvám...
RM.

07.10.2014 23:06:24 | Robin Marnolli

líbí

Jé, Robine, tys to tak hezky napsal. Přidávám se k Pepovi, i mně tím mluvíš z duše :)
Přeji hezký den! Andrea :)

08.10.2014 09:41:30 | AndreaM

líbí

Omluva není na místě, protože na tomhle Tvém komentáři jsem si zase pošmákl já (a věřím, že nejen já). Už Tě tu Robine moc často nevídám, ale o to větší mám radost, jak ses právě tady krásně rozepsal. Mluvíš mi absolutně z duše, vnímám to úplně stejně – to je pro mne velké potěšení, vidět tuhle odezvu, protože tam někam jsem si přál, aby diskuze pokud možno zabrousila či směrovala. Tohle mé nevyslovené přání jsi mi splnil ne na 100, ale aspoň na 200% - vyložil jsi svůj přístup s Tobě vlastním citem a neokázalou noblesou. Máš moji úctu :-)

Taky Ti přeju hezký večer, či spíše už dobrou noc :-)

07.10.2014 23:25:59 | Amonasr

líbí

Děkuju, moc...nějak poslední dobou nejen nemám inspiraci na verše, ale práce mi vytěsňuje jak tvořivost (teda tu slovesnou), tak časové možnosti číst tady a pokud někdy už čtu, nemám síly nějak věci hodnotit...možná v zimě bude víc klid:-)
Tobě taky pěkný večer.
RM.

07.10.2014 23:31:01 | Robin Marnolli

líbí

pěkné, moc pěkné... třeba tu jsou pro zachování rovnováhy? :)

07.10.2014 21:16:08 | Radhuza

líbí

To je dobrý postřeh, na tom něco bude :-)

07.10.2014 22:21:39 | Amonasr

líbí

Moc hezký, Pepo :)

Ale stejně, ty se tady do nich tak opíráš a oni to s námi přeci myslí tak dobře :D :D

07.10.2014 20:12:58 | AndreaM

líbí

Děkuju, Andreo :-) Však i já to myslím dobře :-D ;-)

07.10.2014 20:27:20 | Amonasr

líbí

Tak potom je to v pořádku ;-) :-)

07.10.2014 20:31:09 | AndreaM

líbí

Doufám, žes mě ani nepodezírala z něčeho jiného :-D ;-)

07.10.2014 20:35:13 | Amonasr

líbí

Ale vůbec ne. Já to taky s každým myslím dobře :)

07.10.2014 20:40:38 | AndreaM

líbí

A to já přece vím :-)

07.10.2014 20:42:05 | Amonasr

líbí

;-)

07.10.2014 20:44:35 | AndreaM

líbí

ještě jsem k této debatě chtěla podotknout, že když se mi nějaká báseň nelíbí a neosloví mne, jdu dál...bez urážek a osobních nevraživostí,asi tak...jsem zvyklá komentovat texty(tak,jak činím i na jiném webu)a doufám, že i tady tak nadále činit budu, neb mne psaní i čtení baví...přátelé:-)

07.10.2014 19:35:37 | básněnka

líbí

tak tohle je nikotin jak vyšitej, to se ti povedlo :D, toho mam v blokovaných, toho nádivu !

07.10.2014 18:06:15 | Julien

líbí

Ahoj Pepo. Tuhle báseň jsem četla hned několikrát a za skladbu dávám jasné ST. Ale jinak mi prosím promiň, když moje reakce nebude zrovna pozitivní. Mě tahle báseň nějak skrytě píchá. Asi proto, že se mi při jejím čtení rozjel promítací přístroj a na plátno přede mnou kopíroval siluetu jednoho konkrétního člověka. Vím, žes to psal obecně, ale nějak mi tam pořád vystupoval a to mi bylo líto. Nevíme nikdo, co všechno utváří každého jednoho z nás. Neznáme důvody. Je lepší do nehojící se rány stále nepíchat a nesolit. Vrací se to zpátky. Přála bych si, abychom tyhle lidi, přese všechny naše zábrany, dokázali alespoň v něčem vnímat pozitivně. Mají svůj účel. Promiň. :o)

07.10.2014 17:09:58 | Tichá meluzína

líbí

Ahoj Blanko, Ty jsi taková široká a otevřená duše a to je moc fajn. A věř či nevěř, motivací pro napsání tohoto textu nebyla jedna konkrétní osoba, ale právě ty občasné opovržlivé výroky adresované jako jakési odplivnutí směrem k většině literáků, o kterých jsem se zmínil v odpovědi básněnce a které tu občas vypouštějí i jiní, než jen ta jedna osoba, kterou v tom vidíš. Pokud je ale někdo prototypem čehosi, co jsem chtěl pojmout spíš obecně, není to myslím moje vina, i já chci tvořit svobodně a pokud možno bez autocenzury. Já tu kontroverzi v těch konkrétních souvislostech samozřejmě vnímám, byl bych ale skutečně nerad, aby tu vznikla diskuze o jméně, to nebylo mým cílem – spíš bych uvítal diskuzi na téma, zda je špatné víc chválit, než kritizovat, jak tu občas také zaznívá apod. A zatím ty komentáře jdou tímto obecnějším směrem, což jsem rád. Tak snad jsem to teď nezakřikl – bavme se ne o jménech, ale o způsobech - asi tak... ;-)

A díky, moc dobře Ti rozumím a neboj se, já nic do osobní roviny hrotit nehodlám a pro jistotu tu o to poprosím společně s Tebou i ostatní komentátory a předem za to všem děkuju :-)

07.10.2014 17:47:11 | Amonasr

líbí

Jsme různí, proto i naše reakce jsou různé. Nemusí se nám všechny líbit, nemusíme se všemi souhlasit, přesto všichni máme právo na projev – z jedné i druhé strany. Nedá se separovat jedny od druhých, to už by vonělo onou cenzurou. A abychom byli spravedliví, nedá se ani prohlásit, že jedno je lepší než druhé, to by byla hloupost. Nedá se s tím dělat nic. Jen to přijmout a, vlastně máš pravdu, poprat se s tím, jak každý uznáme za vhodné. Nemusí se mi to líbit, ale musím ti poskytnout prostor, protože na něj máš právo. Dík za zamyšlení, zase jsem o kousek dál. :O)

07.10.2014 18:23:23 | Tichá meluzína

líbí

My si, Blanko, rozumíme, a já Tě za Tvou toleranci skutečně obdivuju, to je velký dar, kterým krásně vládneš, a pro Liter je to hodně důležité. Já jsem tu už byl Lukym označen nedávno (přátelsky a korektně) za liberála a docela mi to polichotilo. A jsem sice pro co největší svobodu, ale jak se říká, má svoboda končí tam, kde začíná svoboda toho druhého. Takže svobodu urážení, ponižování, povyšování se nad druhé apod. zkrátka za svobody nepovažuju, do té míry liberál asi nejsem. Nicméně tyhle krajní polohy jsou myslím skoro každému zřejmé, jsou ale i jemnější variace, jako je snaha nezranit toho druhého ani nevybíravou kritikou. Každý to bereme podle sebe a mě se někdy dotýkají i narážky na to, že se tu víc chválí, než kritizuje, protože stejně jako básněnka chválím rád a když se mi něco formálně nelíbí, raději mlčím, právě proto, abych někomu nebral onu radost z psaní a chuť se veřejně projevit. To totiž považuju za mnohem důležitější, než nějakou formální neumělost. A když už vytknu, snažím se spíš náznakem a jen tam, kde vím, že to bude nejspíš přijato neúkorně. Ale nevadí mi ani, když někdo kritizuje víc, než já - vadí mi pouze to, když jedním dechem nade mnou (a všemi podobnými) zároveň ohrnuje nos. Je to jen a jen o vzájemném respektu k pohnutkám těch druhých. Nikdo se asi měnit kvůli tomu nebudeme, ale můžeme se nad sebou aspoň zamyslet a zkusit se navzájem pochopit - tož tak nějak. To téma by mohlo být jinak nekonečné... :-)

07.10.2014 20:07:09 | Amonasr

líbí

Trefný...každej klon to ocení :-)



?




...to byla moje sebeironie. Ale klidně si mě vyblokujte :-)

07.10.2014 16:36:36 | bogen

líbí

Tedy - já jsem tu zastáncem rčení, že čtení každou báseň změní. Čímž chci říct, že pokud se po přečtení někdo označí za klona, nemůžu mu v tom bránit :-D Ale můžu oponovat aspoň sám za sebe - tyhle klony, o kterých píšu, myslím neznají sebeironii. Té si já naopak vážím víc než velmi.

Pokud jde o návrh na vyblokování, tak ten nepřijímám - mám tu vyblokovaného jediného literáka a nemám chuť ani potřebu blokovat kohokoliv dalšího. Nejsem ani proti jakékoliv kritice kohokoliv (samozřejmě včetně mě samého), neměla by tu ale podle mne cíleně zraňovat. To je ovšem spíš námět na diskusi, než nějaký můj postulát.

A nabízím tykání, s vykáním mi to tu už moc nejde ;-) Díky :-)

07.10.2014 16:49:57 | Amonasr

líbí

Je to dobrý, protože každý má v sobě kousíček klona a tak se v tom trochu může najít...:-) ...tím blokováním jsem myslel všechny co tipovali a označil jsem je jako sebe taky za klony :-) ...ale proti kritice ani tykání nic nemám

07.10.2014 17:29:29 | bogen

líbí

Díky a nemůžu, než s Tebou souhlasit - je těžké nebýt aspoň trochu klon, pokud to tedy vůbec jde ;-)) P.S. Teď abych ale začal pátrat, kdo všechno si mě naklonoval, páč to fakt nevím. Třeba mi někdo špitne... ;-)

07.10.2014 17:52:59 | Amonasr

líbí

Souhlas. Rozumíme si..:-) "Klon ke klonovi sedá,rovný rovného si hledá..."

07.10.2014 18:03:29 | bogen

líbí

:-D Jo, rozumíme si.

07.10.2014 19:46:25 | Amonasr

líbí

básník a logik hmmm...

07.10.2014 16:03:34 | enigman

líbí

Strašná kombinace... Jako oheň a voda :-D

07.10.2014 16:06:37 | Amonasr

líbí

právě jsem se nad tím zamyslela, jo některý se tak cítěj a berou tu radost jinejm, nabubřelý rádoby kritici...pár jich znám...

07.10.2014 15:50:08 | básněnka

líbí

Díky za srozumění :-) a hned to využiju k doplnění anotace, která je omezená počtem znaků:

Tohle není žádná bezprostřední reakce, spíš to zrovna nějak odkudsi vyběhlo. Ještě víc, než přímé napadání (i když ho taky nesnáším) mě nadzdvihávají větičky typu - "ty jsi snad jediný(á), kdo tu píše kvalitní poezii" apod. Tím "kritik" skrz pochvalu svého oblíbence současně dokáže urazit všechny ostatní literáky, zřejmě naprosto cíleně, aby si zvedl i vlastní ego. Naštěstí je tu takových jako šafránu, nicméně občas svou jedovatou slinu neopomenou odplivnout. A o nich je tento textík ;-)

07.10.2014 15:58:59 | Amonasr

líbí

jo a o kvalitní poezii jsem už četla taky...



slovy kritika, čtu jen kvalitná texty, ten tvůj je tady jediný.. na to lze jen se tomu smát...kámošům zdar:-)

07.10.2014 16:05:10 | básněnka

líbí

znám ještě..tvá báseň pro mne skončila slovy, nebo někdy jindy, dnes mne to minulo,nerozumím tvému podání a já musím aspoň kousek rozumět...ano u oblíbenců je to jiné..čtu občas jak kritik maže med kol huby autora...Jsi čarodějem slov atd...a jak říkáš, urážejí tím další autory, za sebe říkám, že někdy nerozumím vůbec, anžto holt nejsem tak jasnovidná a nevidím za čelo básníka, ale jsem tomu ráda, nemohla bych si totiž dosadit svoje vlastní pocity...:-)

07.10.2014 16:03:42 | básněnka

líbí

Ano, básněnko, to jsou právě ty nuance, které vnímám úplně stejně, jako Ty :-)

07.10.2014 20:26:32 | Amonasr

líbí

Jsem první..héheč :-))

07.10.2014 15:34:02 | Kett

líbí

To ale byla rychlost - ani jsem nestačil překliknout z Exploreru na Mozillu :-D Tak doufám, milá Kett, že jsi to opravdu četla, když jsi to tak hezky oznámkovala ;-)) Díky :-)

07.10.2014 15:43:17 | Amonasr

líbí

Do posledního písmenka :-)

07.10.2014 15:44:08 | Kett

líbí

;-))

07.10.2014 15:49:06 | Amonasr

© 2004 - 2024 liter.cz v1.7.2 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí ⋅ Osobní údaje ⋅ Provozovatel