ČTENÁŘ

ČTENÁŘ

Anotace: Vše mimo nás pro nás existuje jen skrze nás. Uchopit to můžeme jen tehdy, když se naučíme číst především v sobě.

 

ČTENÁŘ

 

 

četl spousty knih

toužil po moudrosti světa

čím víc však četl

tím víc mu chybělo

do její úplnosti

 

když zemřel

pochopil

že veškerá moudrost světa

umřela s ním

nosil ji celý život s sebou

už se ji nikdy nedozví

 

pro samé čtení knih

mu nezbyl čas

na čtení v sobě

 

Praha, 27.11.2014

 

 

https://www.youtube.com/watch?v=KqgTQvS0BRg

 

 

Autor Amonasr, 30.11.2014
Přečteno 477x
Tipy 31
Poslední tipující: Akrij8, zelená víla, jitoush, Malá mořská víla, enigman, Lostris Queen, Radhuza, Pamína, MARKO, A42, ...
ikonkaKomentáře (40)
ikonkaKomentujících (13)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře
líbí

Skvělá myšlenka, velká pravda, inu Tvůj osobitý styl, Josefe. Trefil ses mi do noty, děkuji :o)

02.12.2014 17:23:09 | Akrij8

líbí

Díky, Jirko, to mi dělá radost :-)

02.12.2014 18:28:04 | Amonasr

líbí

miluju knihy, hladím je a miluju jejich vůni, vybírám si co čtu a tak je hltám... to pro informaci...

pro samé čtení knih
mu nezbyl čas
na čtení v sobě

...

a pro život, pro vlastní život...

02.12.2014 01:37:04 | zelená víla

líbí

Právě proto :-)

02.12.2014 18:27:45 | Amonasr

líbí

to je tak když se někdo zamkne v knihovně a zahodí klíč...

01.12.2014 14:26:51 | enigman

líbí

Skvělá metafora :-D

01.12.2014 14:28:41 | Amonasr

líbí

Po moudrosti touží spousta lidí, a každý je v té "moudrosti" na různém stupínku nekonečného schodiště.
Ale "více štěstí je v dávání, než v přijímání" (Bible)...pokud nabytou moudrost dokážeme vhodným způsobem účinně předávat dál, aby se ostatním našlapovalo lépe k vyšším stupňům, je to dvojnásobná hodnota navíc s vnitřní odměnou...

01.12.2014 11:11:41 | Robin Marnolli

líbí

Souhlasím, Robine, ale to už je tak trošku za rámcem té básničky. Nicméně, kdo se nenaučí číst sám v sobě, těžko něco může druhým hodnotně předat. Nabiflovaná moudra, která jsme si vnitřně kriticky neosvojili, se nedostanou "dovnitř" ani těm druhým a zůstanou zpravidla zase jen na povrchu...

01.12.2014 11:22:11 | Amonasr

líbí

souhlas.

01.12.2014 11:23:29 | Robin Marnolli

líbí

...už anotaci bych dala ST ;)

01.12.2014 07:46:28 | Radhuza

líbí

Díky Radko, Tvého porozumění si nadmíru cením :-)

01.12.2014 10:47:38 | Amonasr

líbí

Já myslím, že číst knihy, znamená číst v sobě. Bez čtenáře jsou veškeré texty mrtvé, ožívají jen tím, že do nich každý čtenář sám sebe zrcadlí.

30.11.2014 23:25:04 | Bylinná směs

líbí

Ta myšlenka se zrcadlením je pěkná, něco na tom bezpochyby je, ona vzájemná interakce čtenáře a psaného textu je důležitá a nejde to bez ní, s tím souhlasím. Tu básničku však není třeba brát doslova, je myšlena jako provokativní nadsázka a do jisté míry je to i alegorie – dá se to vztáhnout na nekritické přejímání informací obecně, nejvíc se dnes čte koneckonců na sítích. A vůbec je to celkově mnohem složitější. Kdybych to měl rozebírat zeširoka, přesáhlo by to rámec zdejších komentářů, tak se jen něčeho letmo dotknu – nejvíc se dnes čte braková literatura, která místo, aby čtenáři pomohla číst v sobě, vede ho po zcela falešných stezkách a od sebe sama ho tak vlastně naopak vzdaluje. Spousta literatury a obecně jakéhokoliv čtiva, masmédia atd. „čtenářem“ navíc cíleně manipulují, snaží se, aby nekriticky přejímal předem vytvářené vzorce myšlení a chování, zkreslují se a falšují informace, které mají sloužit různým zájmovým skupinám, nejvíc samozřejmě těm, které si potřebují udržet své mocenské a ekonomické postavení. Příkladů je kolem nás víc než dost a je na nich také vidět, jak se sofistikovaně vytváří davová psychóza a jak snadno jí řada lidí podléhá. Ty konsekvence jsou tedy mnohem širší, zdaleka mi nešlo jen o krásnou literaturu, která je navíc myslím ve výrazné menšině toho, co se čte. Jinak ta už svou kvalitou a charakterem čtenáře vede i ke čtení v sobě, ovšem i ona by se měla číst kriticky, nikoliv jako písmo svaté. A o to kritické čtení mi tak nějak jde především – to přitom není vůbec samozřejmá ani snadná disciplína. Nekritické přejímání jakýchkoliv názorů a jejich bezmyšlenkovitá adorace mi vadí nejen u toho převažujícího braku, ale i u hodnotné literatury, stejně jako v životě vůbec.

01.12.2014 10:45:47 | Amonasr

líbí

Nevím, jestli teď liter nespadne, ale musím říct, že s tvým komentářem bez výhrad souhlasím :)

01.12.2014 12:27:31 | Bylinná směs

líbí

Podepisuju oba komentáře, v každém je část pravdy. A Amonasrovi děkuji za hlubší zamyšlení.

01.12.2014 12:31:53 | Pamína

líbí

:-)

01.12.2014 13:08:25 | Amonasr

líbí

Přežil už horší věci, snad přežije i tentokrát ;-))

01.12.2014 12:30:20 | Amonasr

líbí

život je taky pěkná kniha a tvými myšlenkami se moc ráda brouzdám:-))

30.11.2014 14:22:35 | střelkyně1

líbí

Děkuju a těžko co dodat - život je základ, v knihách jsou jen jeho odvozeniny. Navíc jen v těch opravdu dobrých... :-)

30.11.2014 18:53:19 | Amonasr

líbí

Slovo moudrost je jistě honosná věc, avšak slovo Láska ho jistě přebije tak jako vše ostatní.Musím ještě hodně číst,
v lidských srdcích, abych umíral spokojený.Líbilo ST.

30.11.2014 13:41:50 | Jeněcovevzduchukrásného

líbí

Ano, láska přebíjí úplně všechno, souhlasím. A ta už se z knih myslím nedá vyčíst vůbec - ani z těch nejmoudřejších... :-D

30.11.2014 18:50:13 | Amonasr

líbí

Ano, je to tak, nedá.

30.11.2014 20:26:37 | Jeněcovevzduchukrásného

líbí

miluju knihy a víš co? myslím, že je mnohem lepší a zdravější, nořit se do nich, než do sebe.. ;)

30.11.2014 12:44:18 | Amelie M.

líbí

Třeba to může znít divně, ale já s Tebou souhlasím a přitom trvám i na svém :-D Ta básnička je trochu provokace a vějička i na polemické reakce, kdy i zcela protichůdné názory se vůbec nemusí navzájem rušit. Život je zkrátka neobyčejně pestrý a neměli bychom se uzavírat ničemu - ani knihám... :-) Dokonce i ten škvár, který výrazně převažuje na trhu, má nejspíš nějakou svou terapeutickou funkci a třeba i nějaké další, když by se nad tím člověk víc zamyslel... ;-))

30.11.2014 12:53:34 | Amonasr

líbí

možná to bude znít divně, ale myslím, že rozumím :))

30.11.2014 13:11:23 | Amelie M.

líbí

Ne, že by mě to příliš překvapilo, ale rozhodně potěšilo :-D

30.11.2014 18:40:38 | Amonasr

líbí

...mám názor, že většina knih nemá větší hodnotu (a funkci) pro čtenáře než je použití jejího papíru na záchodě jako toaleták!!! :-)))

30.11.2014 13:01:22 | bogen

líbí

Jsi větší optimista, než bych čekal... Možná z té Tebou označené většiny by většina ani tuto službu neprokázala úplně bezbolestně... ;-))

30.11.2014 18:56:11 | Amonasr

líbí

..ale moderní paperbacky se tisknou ve velkém...a mají tu správnou kvalitu papíru...:-))))
...no dobře byl to jen efektní vtip,ale ne efektivní...:-) tak na podpal v kamnech by se taky ty knihy daly použít..:-)

30.11.2014 21:00:43 | bogen

líbí

;-)

30.11.2014 21:27:13 | Amonasr

líbí

..knihy jsou jen knihy..(to jako knihomol vím,ne?) :-)

30.11.2014 12:36:16 | bogen

líbí

Díky, bogene, za potvrzení od knihomola, to má pro mne obzvlášť velkou váhu ;-)) A bylo mi divné, že když jsem úporně hledal rýmy na stejnou myšlenku pro básněnku, dostal jsem škytavku. Tak už vím :-D

30.11.2014 12:46:07 | Amonasr

líbí

..ale taky souhlasím s básněnkou... raději čtu v zajímavých lidech, koukám se jim do hlavy...a i v sobě, ale sebe docela znám...:-)

30.11.2014 13:06:22 | bogen

líbí

Hmmmm... Jsi dost troufalý, tvrdit o sobě, že se znáš - já až takovou odvahu úplně nemám, i když si asi myslím, že aspoň trochu tuším, jaký zhruba jsem ;-)) Člověk se dle mého poznává tím víc, v čím více mezních situacích se ocitne - ale možná se v tom případě sám se sebou ani netoužím seznámit až úplně do konce... ;-) I když i reakce v mezních situacích možná mohou být nahodile jedinečné a neopakovatelné... Těžko říct... Nějak se do toho zaplétám... :-D

30.11.2014 18:48:18 | Amonasr

líbí

...poznej sám sebe..ale nic do krajnosti...(bylo psáno na delphském chrámu) dobře tak o sobě to jen "tuším"..:-)

30.11.2014 21:14:59 | bogen

líbí

No jo, chybí mi ta sečtělost :-)

30.11.2014 21:28:13 | Amonasr

líbí

někdy čtu v lidech jako v knize bez rádia i televize, mám asi vize..milej příteli...
kniha je kniha , v úterý ,anebo neděli


mám ale ráda pohádky
příběhy s dobrým koncem
kde dobro vítězí v tom věčným boji
tak čtu i v sobě
znáš přece víno
co se pije pod obojí?
:-)

30.11.2014 12:26:21 | básněnka

líbí

Milá básněnko, kniha je vždy jen kniha, ať sepsaná tlustě či jen na tenko. Když jinde dobro prohrává, může se vždycky spasit v nás a jako v knize pohádka může i v lidech rozeznít svůj hlas :-) Tak připíjím si s Tebou s chutí na vše, co k úsměvům nás vlídně nutí ;-))

30.11.2014 12:40:23 | Amonasr

líbí

že prej jsme pohádkáři
když se daří...


ráda se s tebou napiju
a stránky budu psát
že mne neznáš?
mám nečitelný písmo..akorát:)

30.11.2014 12:51:02 | básněnka

líbí

:-D

30.11.2014 18:39:27 | Amonasr

© 2004 - 2024 liter.cz v1.7.2 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí ⋅ Osobní údaje ⋅ Provozovatel