MATIKA

MATIKA

Anotace: Nemám nic proti skutečným matikářům, býval jsem kdysi dokonce jejich oblíbencem. A všichni matikáři, kteří mě v životě učili, měli skvělý smysl pro humor (co jim ostatně zbývalo). Deskriptivář ne, ale to už bych byl jinde… :-D

 

MATIKA

 

vítr a chlad

slunce

kapky rosy

zamrzlé v duši

polibky na prádelní šňůře

kdo může zachytit

podobu mraku

který se mění každou vteřinou

nikdy nebyl

ani nebude stejný

jako já

pokaždé jiný

jako vy

každou vteřinou

je marné

chtít znehybnit čas

chtít znehybnit sebe

chtít znehybnit vás

a přesto se o to

každou vteřinou pokoušíme

když dáváme nehybná jména

pohybu všemi směry

jehož jsme součástí

 

konstanty

jsou jen v matematice

život

se nedá spočítat

 

dá se buď žít

 

nebo nechat

protéct mezi prsty

 

kvůli matikářům

 

Praha, 26.12.2014

 

 

https://www.youtube.com/watch?v=679hTnU8_LA

 

 

Autor Amonasr, 27.12.2014
Přečteno 447x
Tipy 17
Poslední tipující: Aida, Malá mořská víla, Jort, Kubský P., AndreaM, básněnka, MARKO, Avola, Tom Dvořák, bogen, ...
ikonkaKomentáře (35)
ikonkaKomentujících (10)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře
líbí

Proč je marné chtít znehybnit čas nebo sebe? Vždyť každá báseň je přece takovým znehybněním. A co mýty? To nejsou konstanty? Za sebe chci říct, že víc než tyhle spory "buď a nebo" mě zajímá "teorie všeho" ;)

28.12.2014 13:26:08 | Bylinná směs

líbí

Skutečná báseň podle mě nikdy není znehybněním, je plná neklidu a vnitřní neklid by měla i působit, t.zn. žít, být sama v pohybu a pohyb i vyvolávat… Ani mýty nejsou nehybné, jejich interpretace je proměnlivá, mohou mít různé, v čase i prostoru (kulturách) různé významy, prostě i ony jsou plné vnitřní dynamiky, která se mění v interakci s časem i s jejich čtenářem či jiným příjemcem… Hodně o vnímání tohoto pohybu je i mnou často užívaná věta, že „čtení každou báseň mění“.

I zdejší komentářové „spory“ svědčí o pohybu, samy jsou pohybem a nic na tom nemění, že já je ani jako spory nevnímám – jsou to jen různé úhly pohledu a různá přijetí téhož, která tak danou věc uvádějí také do dalšího pohybu. Neznám sice „teorii všeho“, ale nejspíš i tahle báseň je takovou částečkou „teorie všeho“. A myslím, že se v ní odráží svým způsobem i aspekty teorie relativity – ale to už jsme možná spíš u fyziky, než u matiky… ;-)

28.12.2014 15:20:55 | Amonasr

líbí

Asi jsme si neporozuměli, já mluvila o čase, ne o pohybu myšlení.

28.12.2014 18:08:08 | Bylinná směs

líbí

Čas je to poslední, co by se dalo znehybnit. Opravdu se míjíme. Nic zkrátka nemůže existovat mimo pohyb v čase, i když se nám to často jeví opačně. O tomhle rozporu ta báseň vlastně je, o té nepostižitelnosti a proměnlivosti všeho. Naše každodenní myšlenkové konstrukty se ale bez toho zdánlivého pojmového znehybnění samozřejmě neobejdou – jen v něm často uvízneme víc, než je zdrávo. V poezii je ale lepší se takto nepitvat, to už jsme totiž notně za jejím rámcem. Je to úplně jiný svět, který se řídí jinými, než přísně racionálními a exaktními zákonitostmi, a to i tehdy, když se jich dotýká… ;-)

28.12.2014 21:06:14 | Amonasr

líbí

Čas se znehybňuje v básni nebo v obraze nebo ve fotografii, nemyslíš? Dobrá, byla by to dlouhá a složitá debata nad tímto tématem, to uznávám :)

28.12.2014 21:40:50 | Bylinná směs

líbí

Matiku nééé... Já nemám ráda jí a ona nemá ráda mě.... Ale báseň dobrá, obzvlášť "polibky na prádelní šňůře" ;o)

28.12.2014 12:56:41 | Elisa K.

líbí

Eliško, je to tu vyrovnanější, než jsem čekal – matika tu má až překvapivě hodně zastánců :-D A musím se přiznat, že k nim, ač se to nezdá, patřím svým způsobem i já… ;-)) Ale husí kůže mi z ní někdy naskakuje taky – všechno se matematicky spočítat zkrátka nedá, ač se o to někteří občas snaží ;-))

28.12.2014 15:17:43 | Amonasr

líbí

Matika podle mě není o počítání. Jak říkal jeden můj matikář, je to nejvyšší abstrakce vezdejšího světa. Například kapka rosy je krásný fraktál.

28.12.2014 12:23:17 | A42

líbí

Sice už nevím, co je to fraktál, ale zní to hezky poeticky :-) A metafory v poezii není nutné brát doslova - ovšem když chceš, dosaď si tam místo matikářů třeba počtáře a do názvu POČTY ;-)

28.12.2014 12:29:27 | Amonasr

líbí

Myslím, že v komentáři o kousek dál se v blízkosti matiky a poezie docela shodujeme. Obraznost básně se mi líbí, ale nemůžu si pomoct, metafora matiky takto pro mě nezní. Vyvolal jsi podnět k zamyšlení, to je fajn, ne?
Přidávám nějaké hezké fraktály -
https://www.google.cz/search?q=frakt%C3%A1l&biw=1600&bih=740&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=Ve2fVICTA8z4UILDgLgL&sqi=2&ved=0CDEQsAQ

28.12.2014 12:49:35 | A42

líbí

Já jsem to tam dal i s tím vědomím možného kontroverzního přijetí těmi, kdo mají k matematice blíž – jako první se na to nachytal třeba Nikotin (Kryšot), téměř okamžitě :-D Počty by mi tam zněly příliš jednoduše – většina lidí má z matematiky hrůzu a vnímá ji myslím tak, jak jsem to zamýšlel.

Samozřejmě mě to (nejen) Tvé ohrazení se nijak nezlobí a rozumím mu. Kdysi jsem podobně pozlobil na Literu hudebníky, když jsem naladil strunu do akordu, i když to jsem tenkrát udělal nevědomky – přesto si za tím ve verších stojím i teď. Stejně jako za tou metaforou matiky, byť tady je to vědomě a záměrně mnou poposunuté i s tím rizikem zježených chlupů od matikářů :-D Myslím si, že každý odborník v nějakém oboru se vnitřně bouří proti metaforám, které nepracují s podstatou jevů, ale jejich vnímáním lidmi, kolikrát velmi poposunutým, nadsazeným či zkresleným vůči oné podstatě. Možná nejmíň to vadí biologům, když třeba mluví květiny, zoologům, když mluví zvířata apod. – ti už si na to asi zvykli. Třeba mi jednou matematici poděkují, že jsem je taky dostal do veršů, byť takto kontroverzně ;-)) Jinak by se mnozí jako já třeba s údivem nepodívali ani na ty krásné (někdy až kýčovitě krásné) fraktály, co jsi mi poslala. To jsou fakt všechno fraktály…? :-O

28.12.2014 13:09:16 | Amonasr

líbí

To byl je zcela prostý odkaz z vyhledávání na obrázky. Ale myslím, že jsou. Ona ta grafická prezentace dělá svoje.
No a "štouchla" jsem i proto, abych takové to obvyklé matika=fuj trochu zkomplikovala. :-)).

28.12.2014 13:23:57 | A42

líbí

Máš mě na své straně :-D

28.12.2014 15:16:54 | Amonasr

líbí

;-)

28.12.2014 15:40:19 | A42

líbí

já matiku nikdy neměla ráda, je pro mne moc logická:-)

27.12.2014 18:33:20 | básněnka

líbí

Jo, každý jsme jiný :-) A to je dobře... ;-) Já to mám tak půl napůl - ale když jsem se měl rozhodnout, vrhnul jsem se jiným směrem, tak je to spíš 55/45... :-D

27.12.2014 20:52:06 | Amonasr

líbí

To bude u mne tím, že hledám zákonitost v nelogice:-)

27.12.2014 20:54:58 | básněnka

líbí

No to je ale krásně řečeno - teď jsi odhalila klíč ke své poezii :-D Ale ten stejně bude fungovat jen společně s otiskem Tvého palce ;-))

27.12.2014 20:57:36 | Amonasr

líbí

Matiku mám ráda. Je v ní jasná a skvělá logika. Měla jsem štěstí na výborné matikáře.

Svět by byl krásný, kdyby se všichni chovali logicky.

Básni dávám typ ...je prostě dalším pěkným kouskem od Amonasra

27.12.2014 17:46:14 | MARKO

líbí

No fuj :)... samozřejmě "tip"

27.12.2014 18:04:30 | MARKO

líbí

Z toho si nic nedělej, to se stává i mně, holt někdy za nás píšou zlomyslní šotci :-D

Pokud jde o mě, tak ve mně se to spíš mele. Na jedné straně mám logiku v životě rád a vzteká mě, když ji nevidím, na druhou stranu se jí sám často vzpírám a přitahují mě ty nevysvětlitelné nelogičnosti, občas je zlomyslně a s chutí sám provádím, prostě provokuju. A to i tady. A myslím si, že matematika nemá k poezii až tak daleko, i když asi ne úplně ta běžná školní. Ale co my, kteří jsme do těch jejích vyšších pater už nepronikli, o tom můžeme vědět… To mi jen napovídá moje intuice a ta s matematikou nemá nic společného :-D Díky :-)

27.12.2014 20:50:32 | Amonasr

líbí

Tak nějak si myslím - není to daleko od poezie, spíš dost blízko.

28.12.2014 12:25:26 | A42

líbí

Děkuji za tvou hezkou odpověď. Dobře se čte.:)

27.12.2014 21:40:04 | MARKO

líbí

:-)

28.12.2014 00:05:30 | Amonasr

líbí

já tedy zcela nepochopila pointu, ale báseň, jako taková, se mi líbí.. a jinak.. ehm.. tak jako moje matikářka vůbec neměla smysl pro humor.. pokaždý mě na střední vyrazila, když jsem zažertovala a místo nekonečno použila svou oblíbenou ležatou osmičku :))) nesnáší mě dodnes :)) (já jí taky.. tfuj, matematika!)

27.12.2014 15:52:15 | Amelie M.

líbí

Já zase nerad vysvětluju své verše, protože v nich často po napsání objevuju i sám významy, které jsem tam vědomě nevložil, ale přitom tam jsou a mnohdy v různých vrstvách i nejednoznačně. Někdy mám předem danou pointu a tu se snažím ztvárnit, tady jsem naopak začal volnými obrazy a nechal se vést někam, aniž bych předem věděl kam. Ale snad jen jedno zkusím přiblížit – „matikáře“ jsem použil jako metaforu pro ty, co chtějí mít předem všechno nalajnované, spočitatelné, v exaktně definovaných škatulkách apod. A ono to tam naskočilo z těch předchozích řádků samo – matikáři jako takoví jsou v tom ale nevinně a moc se jim omlouvám :-) Ti mí matikáři by mi ale tuhle básnickou licenci odpustili s nějakou hezky jedovatě sarkastickou poznámkou, ta Tvá matikářka možná ne – tak na ni to pak ale sedí :-D

27.12.2014 20:39:47 | Amonasr

líbí

Ano, matika s přírodou ani životem nemá vůbec nic společnýho. To jsou vlastně jen všechno takový výmysly bez přesahu nebo jakýkoliv možnosti použití... Měla by se zrušit a místo ní se nejlíp rozvinout výuka angličtiny. :D

A z kterého ústavu že to pocházíš?

27.12.2014 11:29:23 | Strážmistr Kryšot

líbí

Tou anotací jsem sice poskytl jistý náznak, co jsem do textu sám nevložil, ač k tomu může povrchní čtení svádět, ale jako svobodomyslný člověk nechávám zcela na čtenáři, jak si ho pro sebe vyloží a co tím do něj ze sebe také promítne. I hloubka či způsob každého jednotlivého čtení je pro mne zajímavá zpětná vazba a rovněž sonda do duše druhých, z nichž s chutí také čerpám, dík :-D

27.12.2014 12:22:01 | Amonasr

líbí

By mě zajímalo, co je to zas za profil, ten Kryšot. Žádný publikovaný básně, jen komentáře, který až nápadně připomínají jeden alkaloid...

27.12.2014 12:27:53 | Tom Dvořák

líbí

Nechci vám do toho mluvit, ale myslím že to bude trochu jinak, tady je cítit jiná DNA...

27.12.2014 15:18:09 | Robin Marnolli

líbí

Za chvíli uvidíme ;-)

27.12.2014 15:30:12 | Amonasr

líbí

Máš nějaký jiný nápad? Mně ten používaný jazyk a argumenty hrály dosud docela jasně :)

27.12.2014 15:20:12 | Tom Dvořák

líbí

I podle té přecitlivělosti na matiku by to k tomu mohlo svádět - také mě to napadlo... ;-))

27.12.2014 12:30:15 | Amonasr

líbí

K tomu komplex z angličtiny, a byl jsem jeden z prvních, koho komentoval :)

27.12.2014 12:33:23 | Tom Dvořák

líbí

Vcelku jednoduchá skládanka - žádná vysoká matematika... ;-))

27.12.2014 12:34:06 | Amonasr

© 2004 - 2024 liter.cz v1.7.2 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí ⋅ Osobní údaje ⋅ Provozovatel