ETABLOVANÍ BÁSNÍCI

ETABLOVANÍ BÁSNÍCI

Anotace: @@@

 

 

 

ETABLOVANÍ BÁSNÍCI

 

 

 

 

výňatek ze zprávy v tisku:

debaty se zúčastnila čtveřice etablovaných básníků

 

etablovaní básníci – nádherné spojení

zní málem jak titul šlechtický

voní povýšením do elitního stavu

 

E-T-A-B-L-O-V-A-N-Ý

vnímáte tu vznešenost přímo kastovní?

 

kdo ale básníky etabluje do vrstvy vyvolených?

snad tajné lóže se svými velmistry

v mystických iniciačních obřadech?

bratrstva podobně smýšlejících

obsazující klíčová místa v institucích

jež zajišťují prebendy ocenění medializaci a slávu?

 

je pravou metou básníkovou

proniknout mezi pevně zakotvené?

má si s tím lámat svoji hlavu?

 

a kolik je takových vlivných spolků

držitelů příslušné moci a kompetencí

povyšovat z plebsu mezi vyvolené?

 

jsou to lóže stabilní a stálé

žijící z dotací a přízně těch s dlouhými prsty?

(protože z trhu sotva – ten tu už dávno nevynáší)

 

kolik úsilí musí vyvinout

a nakolik musí mít čekatel silné nervy

chce-li být jednou etablován?

 

jsou snad i literární servery

kde básník nezůstane navždy zavrtán a schován

jen v kastě nejnižší – pouhých amatérů?

 

promiňte – baví mě jenom provokovat

tyhle starosti ve skutečnosti vůbec nemám

při psaní na ně amatérsky seru

 

básnický establishment mě nikdy nezajímal

píšu jen z vnitřního nutkání a chuti trénovat si ducha

ne pro efemérní slávu či snad kariéru

 

 

 

 

Praha, 13.5.2020

 

https://www.youtube.com/watch?v=MTRdJHXjmpo

 

 

 

 

 

 

Autor Amonasr, 13.05.2020
Přečteno 468x
Tipy 18
Poslední tipující: Iva Husárková, Kapka, Majda, jenommarie, R.K., Donne, šerý, Psavec, Marten, Frr, ...
ikonkaKomentáře (36)
ikonkaKomentujících (8)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře
líbí

Pod vlivem tvých etablovaných jsem si jich pár našla, jen "letem světem", nebyl čas, ještě se k nim vrátím, ale pár ukázek mi zatím stačilo k dojmu, že poezie v nich moc není, některé psány pro efekt, zde jsou mnohé básně pro mne hezčí, myšlenkou i formou, s tvými slovy souhlas, promiň, píši v rychlosti, nedalo mi to, aspoň pár slov k tvé básni napsat.

15.05.2020 22:46:07 | Kapka

líbí

Rozumíme si, Kapko - díky :-)

18.05.2020 17:40:06 | Amonasr

líbí

Tip a poděkování za zajímavé úvahy a podnětnou diskuzi. Na dané téma by se dalo diskutovat dlouho. Zajímavé je, jak, rádoby nezávislí, znalci umění podléhají jakési davové psychóze jim podobných a pak je najednou strašně in psí výkal, jako artefakt života čtyřnohého mazlíčka a esenciální vyústění jeho každodenně nasbíranych podnětů... Ale na druhou stranu, Ty jsi zde, na Literu, také v určitém slova smyslu etablovaný, nebo ne? Ono to označení nemusí mít vždy negativní nádech (třeba jako EU:))

Ale co me nejvíc sere: z diskuze jsem pochopil, že mi nechodí litr za každý lajk, to jsemsakra nevěděl:)))

14.05.2020 17:56:29 | R.K.

líbí

Díky za bezva reakci ;-)) Mně opravdu inspirovala ta noticka v jednom literárním časopise - jména těch čtyř "etablovaných" jsem četl poprvé v životě, ale to není samozřejmě podstatné, já kromě Literu žádnou poezii téměř nečtu (to se nechlubím, to je moje hanba), jen zase vyloženě náhodně tu a tam v nějakém časopise apod. Prostě autor článku nejspíš ví, kde jsou pro něj etablovaní, a já mu to ani těm "etablovaným" nikterak neberu. A máš asi pravdu, tady na Literu je nás "etablovaných" celá řada, tak proč ne i já ;-)) Ale připomíná mi to výrok jednoho českého emigranta, když o jakémsi českém umělci se někde dočetl, že je "světový", a sarkasticky poznamenal - to jsou ti "v Česku světoví...". S tou etablovaností to asi bude podobně - záleží na množině, kterou si jako základ pro tu etablovanost zvolíme. Tak se těším, že těch na Literu "etablovaných" bude stále přibývat, a když se odejdou "etablovat" i někam jinam, tak by nás občas mohli poctít zase svou návštěvou, abychom na jejich zdejší "etablovanost" postupně nezapomněli... :-D)) Jinak mám taky radost, že se tu rozběhla taková snad i zajímavá diskuze ;-)

14.05.2020 18:51:04 | Amonasr

líbí

...jsi mi připomněl jednoho neetablovatelného...velikána...;-)

Což, páni spisovatelé,
vašeho nejsem druhu.
Proto jsem stál tak nesměle
ve vašem ctěném kruhu.
Vy jste ― jak řek bych ― takoví ―
no ― ― ― uhlazení páni.
Já rostl bez vší výchovy
v pračkách a ponižování.
Do intimity vašich sfér
nevnikal pokřik lůzy.
Já bouřlivý byl debatér
anarchistických schůzí.
Do vašich snů se dívaly
horoucně krásné dámy.
A já jsem student zhýralý
a ztrhaly mě flámy.
Ne, nikdy jsem se nedostal
v společnost slušnou dámskou. ―
Snad že jsem o to málo stál. ―
Má láska byla krámskou.
Má řeč je hrubá jak můj smích
a jako moji známí.
A alkohol (to myslil bych!)
jemnosti nepřidá mi.
Vím, z francouzských co románů
lze vyčíst elegance.
Však čert ví, kdy se dostanu
francouzské ku čítánce.

13.05.2020 16:25:35 | Marten

líbí

:-D))) Nádherně anarchistické zvolání hodné doby svého vzniku - škoda toho mladého života. Třeba by se etabloval ale ještě před smrtí, kdyby nepadl, což by pro anarchistu bylo možná horší, než ona smrt. Tak byl k němu možná osud nakonec paradoxně ještě milostiv, takový Hašek se možná proto raději uchlastal, když už tu válku přežil ;-)) Dnešní neetablovaní by se ovšem podobnou rebélií vlámávali do otevřených dveří - uhlazenost se už dávno nenosí, už ani sebevětšími vulgaritami nikdo nikoho neohromí, etablovaní se už možná poznají jenom podle těch posbíraných poct a četnosti medializace, či jak... No fakt jsem docela bezradný, jak to dnes vlastně s těmi etablovanými je... ;-)

13.05.2020 16:42:00 | Amonasr

líbí

...no jo každá doba má svoje...dnešní etablovanost se měří počtem lajků...?...nebo množstvím vybraných peněz na projekt..?..;-) ale (jak píšeš) "amatérsky na to seru"...

13.05.2020 16:57:06 | Marten

líbí

:-D Asi tak - stačí jen spláchnout... ;-))

13.05.2020 17:05:23 | Amonasr

líbí

...tak, tak...když se umění dělá kvůli penězům, stojí často za hovno...;-))

13.05.2020 17:10:40 | Marten

líbí

:-D Nebo kvůli světské slávě, záři reflektorů, sbírkám ocenění, hromadění tipů... ;-)) Ne, ty tipy do toho výčtu nepatří, to mi ujela ruka... :-D)))

13.05.2020 17:22:16 | Amonasr

líbí

...sláva se dělá kvůli penězům a kvůli nim i to, co se dělat nemá...a kde zůstalo chudák to umění?...;-)

13.05.2020 17:25:15 | Marten

líbí

To je svým způsobem začarovaný kruh, když dnes o tom, co je umění a jaká bude jeho vyvolávací i tržní cena, rozhodují zase jen placení marketéři, stejně jako ze souboje profesionálních marketérů (a patřičných peněžních sum) dnes vycházejí i vítězové "demokratických" voleb a my ani nevíme o tom, že jsme mediálně patřičně zpracovaní. S uměním je to podobné - co nezíská mediální podporu, neexistuje ;-) Proto ale třeba nedám dopustit na Liter, protože tady je to o všem možném, co se mi může i nemusí líbit, ale o tom největším zlořádu, což jsou prachy, naštěstí ne. Ty tady nemají absolutně žádnou moc. A takových míst ve světě kolem nás zas tolik není, važme si toho... ;-)

13.05.2020 17:37:24 | Amonasr

líbí

...lidé jsou důležitější než peníze...ale to se dnes nenosí...;-)a šrouby už pomalu utahují i svobodu internetu...i za svobodu zaplať...

13.05.2020 17:41:56 | Marten

líbí

Dnes se ale i penězům nadřadila dočasně hrozba koronaviru - i když pomsta kapitálu bude nakonec podle mě drtivá, zatím ovšem těžce představitelná. Ale to už bude o jiném druhu umění, ne o tom, o němž tu debatujeme. I v umění ale možná nastane nová éra - nevidím to jen černě. Každá katarze má i očistnou sílu... ;-)

13.05.2020 17:53:41 | Amonasr

líbí

...jen jedno víme jistě, že to bude jiný...;-) jo, po špatných dobách bývá umění nejlepší...asi i múzy potřebují nakopat...

13.05.2020 18:02:28 | Marten

líbí

:-D) A my možná s nima... ;-))

13.05.2020 18:13:50 | Amonasr

líbí

škoda, že ani poezie toho není ušetřena**řitníkům tedy přejme slibné řitě..loutkařům pevné nitě**HA** :-D*

13.05.2020 15:31:00 | Frr

líbí

:-D Jj, každému jeho nebe... ;-))

13.05.2020 16:43:27 | Amonasr

líbí

Kdysi ty etablované spisovatele "zavřeli" na zámek v Dobříši, aby tam rozvíjeli invenci..:)

13.05.2020 14:34:52 | Now

líbí

Každá doba má své způsoby "etablování" ;-) Jen ty náklady výtisků se snížily z desetitisícových na pár stovek - to dnes stačí. Jedno se druhým ale nevyvrací ani neomlouvá, já tady přece nesrovnávám současnost a minulost. To není komentář k mé básni, ale k něčemu zřejmě úplně jinému (k čemu vlastně?) ;-)

13.05.2020 14:43:25 | Amonasr

líbí

Pouze povídám co mi vytanulo na mysl při pojmu etablovaný, sdružování do svazů, předpoklad, že nyní již něco znamenám a mám nárok na privilegia.
Tolik scestný.. :)

13.05.2020 18:45:23 | Now

líbí

OK ;-)

13.05.2020 21:13:50 | Amonasr

líbí

Mám docela pojem, jak to na českém "parnasu" chodí (konexe jsou důležitější než kvalita), a souhlasím s tebou, fck tyhle "elity" :-)

13.05.2020 14:07:40 | Neklan

líbí

Dík za reakci - já to zase až tak nesleduju, ale i z různých náhodných mediálních informací, kterým se člověk nevyhne, jsem získal pocit, že pokud člověk není zaměstnancem Ústavu pro jazyk český, pro literaturu apod, či jak se všelijaké ty odborné instituce jmenují, tak si stěží škrtne - resp. když není součástí příslušných bratrstev. Ale to se zdaleka netýká jen poezie nebo literatury, stačí se podívat na úpadek českého filmu, v němž se motají stále dokola jen ty samé zpravidla už značně vyčpělé celebrity, režiséry počínaje a herci konče, kteří umí zahrát jen jednu jedinou roli - tj. sami sebe (až na výjimky). Prostě jsme jen malá zemička, kde to asi bez konexí a známostí v těchto sférách prostě nejde a podle toho bohužel vypadá i praktická bezvýznamnost naší kultury v mezinárodním kontextu (což ale neplatí např. pro vážnou hudbu - naštěstí) ;-)

13.05.2020 14:20:13 | Amonasr

líbí

Zřejmě v kultuře všeobecně je systém nastavený tak, že o díle rozhodují lidé zavření v kanceláři, kteří nikdy žádné dílo nevytvořili a znají jen čísla a možný zisk. Proti takovému Molochu se těžko bojuje. Ačkoli, čím silnější je nepřítel, tím více by měl vybudit soupeře k odvaze. Skrytý protivník je horší než zjevný.. za komunismu bylo jasné, že dělat věci jinak je riziko, ale zároveň svoboda ducha. Dnes poněkud tápeme.

13.05.2020 14:47:45 | Now

líbí

Na tom jistě něco je. Podotýkám ale, že nejsem znalec poměrů ve vydávání poezie, ale jedno vím bezpečně - dnes nejde o ziskovou záležitost a vydavatelé vytisknou něco buďto vědomě se ztrátou (že chtějí pomoci něčemu nebo někomu do světa z různých pohnutek), případně odněkud získají dotace a to už je opravdu o tom rozhodování asi odněkud z kanceláří. Jenže mnohdy myslím rozhodují i ti, co sami píšou, a funguje pak systém "já na bráchu - brácha na mě". A vůbec nejčastěji si myslím dnes vydávají básnické sbírky autoři sami ve vlastním nákladu a za vlastní peníze, aby je následně rozdali svým kamarádům a známým, což může svobodně udělat kdokoli z nás a kvalita je tu pak věcí ryzí náhody. Dokonce se tak kdokoli z nás může dostat navěky do seznamu autorů v Národní knihovně. Tím se ale myslím ještě nikdo "neetabluje", může si tak ale polechtat účinně alespoň své libido. Magnesie Litera se ale udělují asi spíš podle domluvy těch různých již etablovaných bratrstev. Což je jen takový můj pocit - nicméně nepsal jsem to kvůli němu. Spíš jsem to chtěl trochu zlehčit - že nemusíme brát zbytečně vážně ty "etablované", ale hlavně ani sami sebe... ;-)

13.05.2020 15:03:41 | Amonasr

líbí

Pravda, co si člověk sám nevydá, to nemá. :)
Žijeme v nepoetické době, která zabíjí slovo.
Ještě, že je Erató nesmrtelná..

13.05.2020 18:56:22 | Now

líbí

:-D Jj, alespoň v pubertě navštíví kdekoho, předpokládám, že až do dnešní doby... ;-)

13.05.2020 21:16:25 | Amonasr

líbí

to je velice podobné jako s vydanou edicí, výborem - nejlepší básně roku XY

13.05.2020 14:00:21 | vojtěška

líbí

:-D) Tak to je bezva trefa - ta edice mě totiž kdysi inspirovala i k mé bezkonkurenčně nejtipovanější básni tady na Literu ;-)) https://www.liter.cz/basne-ostatni-783539-cist

13.05.2020 14:07:46 | Amonasr

líbí

no jo.. všichni s nimi tak či onak nakonec.. zápasíme, jak ve virtuální tak ve fyzické podobě, v té fyzické je to trochu víc vyčerpávající :)

13.05.2020 15:05:33 | vojtěška

líbí

.. ono asi dost záleží na povaze, když něco miluješ tak si to buď koupíš a celej život se na to koukáš jak na obrázek, nebo to prostě žiješ, nebo to žiješ a k tomu potřebuješ aby všichni ostatní ti to hodně ocenili..

13.05.2020 15:17:15 | vojtěška

líbí

Tak jistě - když už se někdo rozhodne něco zveřejnit, asi to dělá i pro tu zpětnou vazbu, nejen sám pro sebe. Já psal pouze jen pro své lásky a pro sebe do šuplíku asi 40 let, vůbec mě nenapadlo, že bych s tím šel taky někdy na trh (nebo jen ve snových představách). A když mě pak kdosi vylákal takovým zvláštním trikem sem (do té doby jsem neměl o existenci literárních serverů potuchy), rozbušilo se mi srdce při první vložené básni víc, než když jsem stál před tabulí u maturit, a doslova jsem se bál prvních reakcí (přičemž v reálném životě jsem dávno neměl problém naživo mluvit i před stovkami posluchačů nebo občas i do rozhlasového či TV mikrofonu). Teď už to tak nervózně samozřejmě nevnímám, ale i tak mi není jedno, jakou má to které dílko odezvu. A je zbytečné se přesvědčovat, že to tu není ani tak o kvalitě jako o navázaných "kamarádských" vztazích, sympatiích či naopak animozitách, že je svým způsobem absurdní, když se navzájem hodnotí autoři (vždyť existuje i něco jako autorská ješitnost, řevnivost a závist a ta se tu taky nějak odráží), že obdržené tipy ani zdaleka neznamenají skutečnou kvalitu a že vůbec jakékoliv žebříčky do umění ze své podstaty nepatří a dávají pokřivený obraz reality (z nejrůznějších důvodů), a stejně se nad to nedokážu úplně povznést - nejsem zkrátka stroj a má inteligence není umělá, aby se od toho všeho dokázala oprostit. Ale člověk si tu tím aspoň trénuje vlastní pokoru, které není nikdy dost, a taky to dodává životu novou dimenzi (i když ne nutně vždycky lepší), než je ta ryze praktická. A dřív by mě ve snu nenapadlo, že může být u nás tolik lidí, stejně praštěných jako jsem já, kteří mají potřebu se o poezii, resp. literaturu, sami pokoušet - a to je samo o sobě nádherné zjištění :-)

13.05.2020 16:22:24 | Amonasr

líbí

já tou potřebou ocenění od ostatních spíš mínila literární ceny, tam začínají ti praví "démoni" se kterými v sobě málokdo uzavírá důstojné příměří :) lidé jsou na mé poměry příliš příšerně ctižádostiví, kdybych chtěla být hodně patetická.. tak upisují duši ďáblu populismu všemožnými i na první pohled nepatrnými způsoby ..a i po všem co jsem absolvovala s těmi "etablovanými", nakonec nemohu ani říci, zda je to dobře nebo špatně .. :) vždycky si vzpomenu na blatnýho jak trávil život po blázincích v cizině, na zahradníčka leta v kriminále nebo na reynka obranýho o všechen majetek.. jediné výrazné sympatické /nebo spíš dojemné/ specifikum na současných etablovaných básnících od ostatních celebrit je, že jsou většinou zcela bez peněz.. nebo tak alespoň vypadají..

13.05.2020 20:29:56 | vojtěška

líbí

:-D Tak takhle vysoko ani nedohlédnu - díky za zasvěcený vhled, který mi ale potvrzuje, co jsem tak trochu o těch současných "etablovaných" tušil... Doba si holt vždycky asi utváří i básníky k obrazu svému (ty na výsluní i ty ve stínu)... :-)

13.05.2020 21:25:05 | Amonasr

líbí

;-))

13.05.2020 15:07:21 | Amonasr

© 2004 - 2024 liter.cz v1.7.2 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí ⋅ Osobní údaje ⋅ Provozovatel