zeptej se Zeri
jak při tanci jásá
když v očích jí leskne se
africká krása
zeptej se Zulu
jaké je nebe
co všechno mohla by
však sama nedovede
zeptej se Shakily
dívenky z Jihu
jakoupak z výstřelů
nese si tíhu
zeptej se Armina
z tržiště Cho dong Xuan
jestlipak rodina
se o něj zajímá
pak sebe zeptej se
jak se ti žije
blahobyt Evropy
do všech stran bije
ohraným folklórem
běduješ stále
na práci na ceny
na .. a tak dále
světe můj bláznivý
planeto krásná
proč lidská nevděčnost
srdce ti drásá
pak zeptej se Zeri
jak při tanci jásá
když v očích jí leskne se
africká krása
https://www.youtube.com/watch?v=E82lERQ0Dug
umravňující řadu těch co mají nadbytek
já mám holý background
ale srdce na dlaní
zdravím Tě tajemná paní
18.09.2023 20:51:25 | kudlankaW
A v očích, je tam radost?
Děkuju básníku, doufám, že se najde i pár dní, kdy máš chuť si s jiskrou v oku zatrsat v kole žití ..
18.09.2023 20:58:57 | Vivien
Báseň už sama o sobě, je velmi citlivým a hlavně obšírným tématem. Raději se do toho nebudu ani pouštět. Ale nutno říci, že ses zdatně popasovala a zejména pátá strofa a poslední, je skvělá.
Nezbývá nežli popřát klidný a krásný pobyt dovolené. Užij si zážitků a odpočívej Vivienko*
14.09.2023 16:54:42 | šerý
Vítej můj z nejmilejších, tak ráda tě u mě opět vidím. Jsem tulačka, zase bez mapy bloudím světem. Ve starém Bari Vecchia nepomůže ani GPS. Tak je mou jedinou jistotou kostelní zvon z nejvyšší věže, ta je vidět od moře i v úzkých uličkách.
Kájo děkuju, a vítej zpět*
14.09.2023 17:05:39 | Vivien
jsou témata
kterých se můžeš
svým nezaměnitelným stylem
dotknout jen Ty
sedím na opačné straně netu
a přemýšlím o tom
co jsi napsala...
krásné dny Viv
;-)
12.09.2023 22:56:19 | piťura
Drahý Petře, moc děkuju. Právě v těchto dnech ti mávám z druhé strany, z Apulie, tedy tam kdesi na opačné straně nikoliv netu, ale Albánie. Co k tomu říct? Téměř každým dnem si uvědomuju, jaký dar jsem dostala, že jsem se narodila v Evropě. Jsem za to velmi vděčná. Současně s tím mi už vícekrát život nastavil zrcadlo, že lidé narození "Na dně blahobytu" mi mohou být vzorem svou pokorou a vděčností za to v uvozovkách málo, co dostali do vínku. Jistě, poznala jsem i výjimky, kdy i lidé bez blahobytu mohou být zlí a pro Evropana nebezpeční. Ale z mé dosavadní zkušenosti jsou to opravdu výjimky. Možná mají druzí zkušenosti jiné, nevím, je to o tom, jak si kdo DNO BLAHOBYTU pojme. Směřovala jsem tímto svým
dílkem právě k tomu, co je vlastně blahobyt. A zda je v dostatku hmotného či nezkalené duše. Myslím však, že právě ty mi rozumíš srdcem a správně. Zůstaň takový*
13.09.2023 23:30:17 | Vivien
Ty jsi v Apulii?
už druhým rokem žijeme s En ve Vloře
jsme kousek od sebe
blíž
než v Čechách
možná
blíž
než si myslíme...
:)
14.09.2023 11:40:04 | piťura
Ano, jsem. Uchvátila mě. A nejen Apulie. I ve vnitrozemí Matera.
A skutečně jsem ti zamávala, z bílého apulskeho města :-)
Vivat Puglia!
14.09.2023 15:58:23 | Vivien
Dílko hezký tématem i formou.
Je pravda, že sám se nad tímto občas zamýšlím. Asi jde o to, do čeho se člověk narodil. To, že máme tekoucí vodu, střechu nad hlavou, jídlo, elektřinu, aspoň nějaký důchod a zdravotnictví bereme jako samozřejmost. Vlastně máme kliku, že žijeme v bohatší části světa.
Měli bychom se naučit být šťastní, což platí i pro mě...
12.09.2023 17:49:12 | Koala
Ano, radost z maličkostí. I přes všechnu bídu světa, ji lze v očích spatřit často tam, kde bys důvody hledal jak jehlu v kupce sena. A přesto tam je. A my, zaslepení bohatstvím a všemi možnými vymoženostmi, si už často neumíme vychutnat obyčejnou "chvíli".
Děkuju ti Koalo.
17.09.2023 09:22:16 | Vivien
Fajn zamyšlení. Vnímám to podobně. Jsme rozežraní a nenažraní. Skutečné štěstí, zvnitřnělé, nevychází nikdy z hmoty. Teda pokud mi nenaservíruješ zeleninový salát se sýrem a balsamicem :D
03.09.2023 16:08:43 | vrbák
Ano... podporovala jsem dívku z Indie, aby mohla vystudovat profesi laborantky ve zdravotnictví, představ si, pouhé 4 stovky našich korun měsíčně jí pomohly dokončit vysněné studium, přitom pro nás ty peníze jakoby nemají cenu, ale tam jí umožnily zvýšit si šanci na lepší život a být společnosti užitečná... Pěkná báseň k zamyšlení, Vivien, děkuji za ni! :-)
29.08.2023 19:17:58 | Helen Mum
Víš Helen, já napsala jen báseň. Ty došlas dál, konkrétním činem. A to je krásné. Já děkuju tobě, díky takovému sdílení si člověk mnohé připomene. Jít a udělat to. Zvlášť, pokud mohu, a většina myslím může, u nás je životní úroveň ve srovnání se zeměmi, kde ke vzdělání je složitější se dostat, o moc dál. I tam je mnoho nadaných dětí, které se ale bez finanční podpory ke studiu nedostanou.
29.08.2023 20:54:16 | Vivien
Já jsem si dopisovala z Ghany se Sandrou a Teheresou a mrzí mě, že jsem ztratila kontakt. Pořád myslím na ty hodné holky. Mrzí mě, že jsem je nenavštívila a děkuji za krásnou báseň.
29.08.2023 17:52:43 | mkinka
Dneska je to jiné, cestování mezi kontinenty je snažší. A dopisování už je upozaděné, je to škoda. Líbí se mi projekty pomoci na dálku, adresná podpora např. při financovani studia.
Díky Jituško, za připomínku, jsem si vzpomněla, že já si dopisovala s dívenkou ze Slovenska a dokonce si vzájemně vyměnily pobyt o prázdninách u sebe doma.
29.08.2023 19:00:42 | Vivien
...hodně pravdivé a velmi, velmi, mohu-li posoudit, profesionální. Děkuji, JT
29.08.2023 17:33:39 | mravenec
Jsme nevděčné a zhýčkané plémě ...
29.08.2023 17:27:16 | MatyhoZmaty
Já na tom dělám, já na tom makám .. nebýt. Jen si nejsem jistá, zda už moje některé zhýčkané návyky změním od nuly. Díky Maty.
29.08.2023 18:50:17 | Vivien
moje babička chodila do školy i v zimě bosa, dokud si sama z čehosi nevyrobila něco jako dřeváky... ta zima je problém, když je bída, o to větší...
29.08.2023 14:40:20 | Sonador
Je to tak Son, co k tomu dodat, máme se dobře. Generace našich babiček to zažila, my už ne, což je samozřejmě dobře. Občas o tom polemizuju, něco jako zda lze vychovávat v umělé bídě v tomto světě.
Děkuju ti, když k té bídě člověk připočítá nemoci, úroveň a dostupnost zdravotní péče atd., je až s podivem, že přesto všechno mají jiskru v oku a jakousi "bezstarostnost". Což Evropan nechápe a spíše ho to dovede k myšlence, že ač by mohli, nepracují, jak jsou komentáře níže. To je ale velmi tenký led vést o tomto rozumný nestranný dialog, je to jiný svět, jiné etnikum, kontinent. Zkrátka jiné priority v životě. Určitě je už civilizační pokrok hodně změnil, mnohé se z jejich života vytratilo. Částečně jsme je to naučili a sklízíme, co zaseli. Přesto, Afrika a její obyvatelstvo, musí být krásné. To je ale jen můj pocit, nemám žádnou zkušenost osobní, jen zprostředkovanou.
29.08.2023 15:14:25 | Vivien
když mi po přečtení běžely myšlenky o tom utržení od přírody a přirozeného řádu věcí, a pak jsem si uvědomila, že Evropa vždy tolik pracovala, vykořisťovala (své vlastní lidi, nejen kolonie) a budovala, protože prostě zima... tohle je tak složité a nečernobílé téma Viv...
ale já ti rozumím... ono když člověk dělá, co je opravdu potřeba a ne všechny ty prapodivnosti navíc, které nám už přijdou normální, navíc je součástí společenství, které ho potřebuje, netrpí tolik stresem a je víc "napojen" - tak to vnímám já... prostě žít prostě... a o to byla většina evropanů připravena... tak kompenzujeme - konzumem, stěžováním si, kritizováním apod.
29.08.2023 15:31:43 | Sonador
Ano, někde stačí na hlad miska kaše a jinde kaviár. Pominu-li takové to od zdi ke zdi, z misky kaše člověk nehladoví, a to je to, co už uniká. Až nečekaná extrémní situace může člověka hodit zpět a vrátí mu původní instinkt a střídmou, praktickou mysl. A ano, bez práce nejsou koláče, není to černobílé. Lze žít prostě, nemyslím pouze eko alternativy či extrémy, rozumíme si. Pokud není hlubšího smyslu, pak je jak píšeš, konzum, povrchnost, pohodlí. Je to těžké všechno do jednoho pytle, na dlouhou debatu ..
29.08.2023 17:07:26 | Vivien
Možná je to tím, že africké národy moc dělat nechtějí. Taanec jim jde, ale lopatu vzít do ruky nebo orat, hm to tamním mužům nevoní. Tak proto raději do Evropy.
29.08.2023 14:37:27 | Admirál
...omlouvám se, že reaguji, protože si myslím, že tady máme diskutovat spíš o tvorbě, ale asi by to chtělo si o "lenosti" lidí z Afriky najít informace z více, než jednoho zdroje. JT
29.08.2023 17:43:06 | mravenec
Omlouvám se, že jsem reagovala na komentář až dnes, přehlédla jsem. Také bych v kritice pracovitosti byla zdrženlivá, už proto, že nemám konkrétní informace a to, co předkládají média, nemusí být vždy objektivní, když nejsme na místě domorodých obyvatel a naše kořeny jsou úplně jinde. Děkuji ti za zastavení a otisk u mé básně.
31.08.2023 09:34:32 | Vivien
Děkuji za návštěvu Admirále. Abych se neopakovala, myslím, že už je má reakce tak trochu v komentáři pro Sonador.
29.08.2023 15:17:11 | Vivien
Oni se s tím tancem v těle už narodí... :)
29.08.2023 14:29:30 | Philogyny
Milá Phil, nedaří se mi technicky reagovat ve vzkaze. Už bych to psala asi počtvrté ..
Tedy dovolím si veřejně, snad to není problém.
Ke tvému vzkazu - máš mé velké uznání, skoro mi až slzenka. Uvědomila jsem si, že to pro nás není nic tak složité, i nad sebou jsem se zamyslela, a přitom, kolik z nás to udělá a nezůstane u pouhého zamyšlení?
Děkuju ti.
29.08.2023 15:00:10 | Vivien
Na dně blahobytu je v Evropě stále lépe než jinde. Pro imigranty vysněný ráj...Co se o imigraci do blahobytné Eu neříká, je skutečnost, že za to můžou často evropské velmoci, kteří kolonialismem zpustošili své bývalé kolonie neboli "třetí svět", jak se říkávalo. Z původního stylu života tam moc nezbylo, domorodci byli nahnáni do měst a chudinských slumů, či "humanitárních táborů", když se stane něco katastrofického, protože obyvatelstvo se už samo neumí uživit. Evropané jsou z historického hlediska ekonomicky řečeno drancující zločinci, společensky ničitelé jiných kultur...
29.08.2023 12:52:21 | Lighter
No, já bych těm "ničitelům" přece i nějaké pozitivní zásluhy připsala, co je ale historický fakt, patrně všichni víme. Bylo by to na delší diskuzi.
Stále také platí, že každý ať začne u sebe, já třeba jen takovým jednoduchým uvědoměním, kolik pitné! vody mi doma proteče nazmar. A že by toho bylo, takových každodenních uvědomění .. Na druhou stranu, alespoň adresným málem mohu přinést tam, kde není, ne šeková poukázka, kterých nejsem přívrženec. U nás v UH např. projekt "Kola do Afriky", darovala jsem jich už několik, po dětech a tak, organizátoři kola opraví, sami zajistí jejich převoz a jsou osobně u předávání africkým děckám. Je úžasné pak vidět fotky a videa z místa, jak jim září oči, že nemusí několik km pěšky do školy :-)
Asi jsem odbočila, jsem spíš na ty malé radosti, kterýma mohu trochu pohnout, než lamenty nad současným stavem, se kterým moc nenadělám.
Lightere, děkuju ti, za "nahozené" téma, člověka přitom napadá spousta myšlenek, co by sotva kdo pojal.
29.08.2023 13:16:26 | Vivien
Máš pravdu, člověk má pomoci konkrétně i málem, v míře jak sám může. Nečekat na nějaké globální řešení, které možná ani není reálné..
30.08.2023 13:07:02 | Lighter
Zera připomíná angické zero=0 (zde zdánlivá). Pěkná, možná nevědomá slovní hříčka. Podle mě je to pravda, ale jen dočasná. Evropa se třeba odsune někam, kde je dnes Jížní Amerika a budeme moci být více v klidu. Na jení místo nastoupí Asie a její diktátorské režimy. Možná součást tohoto přerodu je i válka na Ukrajině a Rusko chce příklonem k Asii i v budoucnu tahat za delší část.... Ale to je hodně odvážný výklad.
Právě jsem se vrátil z Krkonoš, kde jsem letos pobýval mnoho týdnů. V nížině mě překvalily barevné kontrasty, barvy výrazné jako jedy. Vyrůstal jsem v Praze, takže jsem se narodil právě do takto šíleně barevných šatů. Dá velkou práci přerůst do přirozenějších, klidnějších barev. Je v tom velká nejistota, zda je to růst správným směrem.
29.08.2023 11:22:33 | Kaj
Tak jsi mě maličko zafoukal, ale už tě trochu znám a nejsem tedy až tak překvapená Kaji, no i tak, musím si o tom popřemýšlet :-) V.
PS: dnes mi technicky nejdou psát vzkazy, ani potvrzení, že opravdu nejsem robot, nepomáhá
29.08.2023 17:14:38 | Vivien
Myslím, že Evropané jsou si vědomi, v jakém blahobytu a relativním bezpečí mají svůj domov. Za domovy jinde by je jen málo z nich volilo, ale za "poznáním", ze kterého se zase vrátí do svého pohodlí, tak to ano, pár dní proč ne. No řekni sám - malá skupina cestovatelů, plná penze, bohatý program, žádné časové ztráty, zázemí v každém počasí, pro všechny věkové kategorie , odpočinek během přesunů v hotelbusech .. Vytěžit maximum zážitků .. A pak, nezapomnět je prodat ..
Jsou ale stále i cestovatelé s respektem a úctou, kteří poznání jiných světů "investují" spíše k sobě než od sebe, myšleno spíše než okázalostí a výkřiky ven, dát prostor pokoře a toleranci.
K těm barvám, osobně vnímám svět jako velmi barevný, je jedno, jakou barvu mají právě mé šaty, hory i město, mají mnoho barev, jen klidnou oázu najdu v horách asi dříve než ve městě. Nezbývá, než si sem tam dopomoci vlastní oázou vnitřního klidu, ta může být za humny i doma v křesle.
Děkuju ti Kaji, jsem ráda, že máš trpělivost u mě číst, a přeju jistotu větru správným směrem*
29.08.2023 11:44:15 | Vivien
Vnitřní štěstí na ničem nezávisí :)
29.08.2023 11:22:09 | paradoxy
Přesně tak paradoxy, děkuju. Západní civilizace na to už jaksi zapomíná. A nasedne do hotelbusů ..
29.08.2023 11:24:51 | Vivien
Krásná pravda, Vivien!:-*
29.08.2023 09:32:43 | Žluťák
Děkuju moc Žluťáku. A smutná, když je z původem "jídla chudých" jídlo za tisíce (to v souvislosti s videem - jak asi vzniklo??)
29.08.2023 10:00:02 | Vivien
K videu jsem se zatim nedostal... po praci:)
29.08.2023 10:02:37 | Žluťák