Kritické okénko

Kritické okénko

Anotace: NENÍ pravda, že báseň je hezká protože je divná

ukázka 1 (žena):

jsem bosý kříž démonů

podšitý vazelínou posledních spalniček

 

ukázka 2 (muž):

než-li byl dříve nestranným

stál hledíce kterejmž kolem šli

 

Příklady jsou schválně přetažené, aby vystihly omyl jímž je autor při konstrukci takových obratů veden. Autor se domnívá že báseň musí být JINÁ než obyčejná řeč (tj. divná, neobvyklá, vyšinutá), že touto neobvyklostí vzniká poezie, neboli že poezie je věcí zvláštního užití jazyka. Tato metoda zbavuje autora ostychu a poměrně snadno pak sestavuje texty. Výsledek ničí češtinu a je i trapný, protože při hledání té "básnické" řeči se autorovo malé vzdělání a neskromný úmysl opravdu projeví. 

Avšak od přirozenosti MŮŽE být každý živý člověk básníkem. Jen je třeba dobře myslet a přirozeně mluvit. Tehdy se stává básníkem každý. A touto cestou (od myšlení k přesnému přirozenému vyjádření) dokonce získává i amatérův jazyk tu kýženou obraznost.

Autor Ezop, 25.01.2024
Přečteno 399x
Tipy 10
Poslední tipující: Nejmladší_z_literu, Alala, kudlankaW, NPPPP, Psavec, Lighter, Jan Kacíř
ikonkaKomentáře (22)
ikonkaKomentujících (11)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře
líbí

Super rada!

14.05.2024 10:47:27 | Nejmladší_z_literu

líbí

jo, tvé verše "Naplněná strachem - Tam kde smrt spí" si o tuto radu opravdu říkají, to jsou opravdu nucené konstrukce namísto přirozené řeči.. já teda nevím jestli dáváš najevo pochopení nebo spíš chuť zlobit, ale je to tak, zdravím

14.05.2024 11:08:14 | Ezop

líbí

Budu se snažit řídit podle této rady. Mne hlavně u těch básní jde o to, aby to bylo pohodové čtení a snažím se zlepšovat. Koneckonců nemám ještě tolik zkušeností :D

14.05.2024 11:13:26 | Nejmladší_z_literu

líbí

... nevím proč mi ta úvaha a následné příspěvky v diskuzi připomínají povýšenecké poučování pravého autora amatérů... snad i proto, co jsem si přečetl jako krédo na profilu autora..? .... pokud se mýlím- asi ano- tak se omlouvám...

07.05.2024 12:03:50 | mravenec

líbí

já to samozř. taky nevím, možná se tě ta úvaha nějak týká

09.05.2024 07:29:52 | Ezop

líbí

Asi, spíš určitě, ano. Jen si tak- hloupě, samozřejmě- říkám, že člověk, který si dává přezdívku po velikánu, jež ovlivnil literaturu a kulturu vůbec takovým stylem a zároveň má pocit, že musí za každou cenu všechny poučovat a mentorovat, si asi něco řeší hlavně v sobě. Dík za diskuzi; odcházím tam, kde je moje místo, tebou tak trefně vykázané. Hodně zdaru, JT

09.05.2024 13:40:18 | mravenec

líbí

Ano, prvoplánová "divnost" není dobrá strategie... Obávám se však, že celá věc je mnohem komplikovanější.
Myslím, že poezie spočívá (i/právě) v jiném použití řeči. To ale neznamená, že používá jiné jazykové prostředky než prostě sdělovací jazyk, dělá to ale za jiným účelem. Mimo jiné.
Každopádně díky za zamyšlení, s lecčím se dá ztotožnit.

P.S. Není pravda, že básnický kritik nemusí používat interpunkci v souladu s pravidly českého pravopisu ;)

25.01.2024 15:56:17 | Ophelia81

líbí

Připojuji se též.
A navíc... výstižné P. S. !
:))

05.02.2024 16:21:52 | Anfádis

líbí

Každé dílo musí mít myšlenku nebo umět vyjádřit pocit, aby bylo dobré. A slova nejlépe taková, aby šla pochopit. :-) Anebo si autor může hrát na nepochopeného umělce...:-))

25.01.2024 15:45:40 | Lighter

líbí

takové dílo jak říkáš se i "osamostatní" od autora a není pak důvod, není emoce k tomu abychom se hádali čí vinou si nerozumíme, děkuji

29.01.2024 07:20:04 | Ezop

líbí

Dílo je důležitější než autor. Mám dnes velmi nepopulární názor. :-)

29.01.2024 15:31:28 | Lighter

líbí

S tímhle se dá souhlasit, pokud si tam přimyslím dodatek "pro mne" - myšleno pro tebe, Ezope... Pro tebe nemusí být báseň hezká, když je přehnaně "divná", ale JEN pro tebe...nemůžeš přece myslet a mluvit za ostatní. Například v tvé přetažené ukázce (muž) jsem se "nenašla", ale v ženské verzi jo. První řádek...jsem bosý kříž démonů... to je naprosto skvělý vyjádření a dá se "za ním najít" cokoli, ale fakt dá! Mně se to povedlo hned, hned jsem z toho měla navozenou "představu" a to je myslím to, co do poezie zrovna patří.
Tož zamyslela jsem se spolu s tebou. Jinej pohled, jinej názor, ale to je ok, a k tvůrčímu procesu je to NUTNÝ...nejsme papoušci:-)
Hezky se měj.

25.01.2024 11:31:18 | cappuccinogirl

líbí

ano chaos má svou inspiraci, a že je tedy každé dílo a názor stejně dobrý, stejně možný jako jiný, to je pro básníka taky lákavé pomyšlení... avšak je přece dobro-zlo a krása-nevkus, nebo individualita-papoušek, to není stejné, není to"pro mě" ty věci mají objektivní platnost.
děkuji

25.01.2024 12:35:58 | Ezop

líbí

Každé dílo a každý názor není stejně dobrý, ale není ani stejně "špatný". Jistě si uvědomuješ, že lidé jsou různí a co se líbí jednomu, nemusí se líbit druhému. Proto i dílo, nad kterým ty si třeba útrpně povzdechneš, si může najít spoustu čtenářů a ty si k němu cestu nenajdeš. Je to dílo nějak "horší", jen proto, že se nelíbilo tobě??? Pro tebeANO, obecně NE. A chaos s tím nemá co dělat.
Uvedu ti konkrétní příklad. Napsala jsem si sem teď s chutí svůj "nesmyslník", který jsem zčásti oblekla zrovna do "chaosu" myšlenek... ale viděla jsem v tom smysl a věděla jsem dobře, proč to dělám. Když autor ví, co dělá a proč píše právě tak, jak píše, pak jeho psaní má "řád", jen každý čtenář ho nemusí vycítit. Ale fofrem dodávám, že poezie často bejvá i o volném plutí asociací. Moře, po kterým psavě pluješ a ty asociace k tobě přinášej vlnky bůhvíodkud, jsou tvý, proto tobě opět nějakej smysl dávají. Takže opět-slovo chaos není tak úplně na místě, i když pro čtenáře může být obtížné se "vyznat"... ale to jsme zas u počátku...někdo to dokáže, někdo ne, někdo se najde, někdo odskočí jinam... ale tak to v tvůrčím světě chodí. Výtvarné umění je leckdy přesně o tomtéž...:-)*

25.01.2024 12:50:36 | cappuccinogirl

líbí

já bych s dovolením taky něco měla... k tomu aby čověk dobře psal (nejen poezii), a obzvlášť pak pokud chce kritizovat literaturu, je potřeba aspoň nějaká lingvistická inteligence a schopnost chápat psaný text... a to se žádným vzděláním nedožene...

25.01.2024 10:30:26 | Sonador

líbí

Trochu mi brakuješ mozek. Bolí. Ovšem takhle trefně bych to nedal.

25.01.2024 10:55:46 | Jan Kacíř

líbí

Na druhou stranu i divná řeč je zas jen nástrojem k vyjádření. Ale smysl sdělení jsem myslím zachytil. Text nemusí být "divný", aby byl "pěkný", ale může být "pěkný" i když je "divný".

Metro, V. Čerepková

Metro jak past doutnající
zvíře u vchodu hlídá
Shrbenci se prodírají davem
Klošaři obědvají z nekonečných pytlíků
naboso obuté křápy
hladí špínu

25.01.2024 10:22:56 | twisted.wicker

líbí

mně se ta báseň nelíbí, připadá mi nějak laciná a odbytá, a používá lidi jako kulisy ošklivosti - to není pravda o metru nýbrž disidentská póza
komentář chápu dobře, děkuji

25.01.2024 12:51:45 | Ezop

líbí

Ano i ne. Tak jako všechno.

25.01.2024 10:14:19 | Jan Kacíř

líbí

tohle je dá se říct taky blud, jímž se autor probíjí na scénu

25.01.2024 10:21:33 | Ezop

líbí

No jen bych řekl, že "divně" lze napsat stejně dobře kravinu jako geniální myšlenku. Úměrnost použitých prostředků pro vyjádření je věc autora a když se nepodaří, tak smůla.

25.01.2024 10:54:23 | Jan Kacíř

líbí

To znamená, že každý text musí vyjadřovat jednoznačný názor?

25.01.2024 10:31:49 | Chane

© 2004 - 2024 liter.cz v1.7.2 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí ⋅ Osobní údaje ⋅ Provozovatel