Memento.

Memento.

Ostnaté dráty, železné mříže,
smutný čas a ledový chlad.
Láska se chvěje a ví, že
v obavách těžké je milovat.

Kde urputný mráz na vše sedá
a drápem svým z úst bere slova,
vždy život, tam, svou cestu hledá,
když zklame se, začíná znova.

Ostnaté dráty, železné mříže,
po čase lámou se rzivé.
Zůstanou stát mrtvé kříže,
vzpomínka pro nás - živé.

Autor Kan, 05.02.2024
Přečteno 458x
Tipy 45
Poslední tipující: Ondra, Dája K, Amarylka, Iva Husárková, Acortai, Frr, Sonador, Marťas9, kozorožka, Ophelia81, ...
ikonkaKomentáře (80)
ikonkaKomentujících (13)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře
líbí

Kane, jsem moc rád, žes to napsal-je to mrazivě přesvědčivé....ANO NEZAPOMÍNEJME!!!!!! ST*

11.02.2024 07:21:14 | Frr

líbí

Mockrát děkuji za komentář. Jsou události, které je nutno si pamatovat, navzdory tendencím historii zkreslovat, případně zlehčovat. :-))

11.02.2024 10:45:50 | Kan

líbí

Tak já s dovolením taky dodám:

ad 0) v komentáři jsem se dotknul možnosti zachování si lidství
a důstojnosti i v nelidských podmínkách koncentračních táborů,
tak jak o tom mluví Primo Levi v knize Je-li toto člověk.
O ničem jiném jsem nemluvil. Nejdřív Anfádis a potom Marian
mi strčili do úst něco, co jsem nikdy neřekl. Nikde v mé poznámce
"Asi se dalo víc nebo míň lidsky přežít. Jinak to bylo černé.
Kdosi řekl - lze po Šoa ještě psát básně?" není nic, co by zpochybňovalo Šoa.

ad 1) Mariane, opětovně zapleveluješ svými šílenými výlevy cizí texty
a vůbec ti to nevadí. Já se Kanovi za ten balsat omlouvám stejně,
jak jsem to udělal zde https://www.liter.cz/basne-romanticke-917156-cist

ad 2) Místo toho, aby ses věnoval v komentování textu básně,
jedeš stále notu urážení uživatelů na Literu. Nejdřív mě a potom Son.
@Kan, to co tady píše Marian je výsledek našich dlouhodobých sporů a neustálého
urážení z Marianovy strany. Jeho chování nemá nic do činění s tématem básně.

ad 3) Mariane, není pravda, že nereaguješ na nikoho konkrétního.
Reaguješ na poznámku Anfádis, která zase reaguje na můj text.
Jí jsem napsal, že si nerozumíme a ať se tím dál nezabývá.
Je proto evidentní, že oslovení "temná zrůda" je adresováno mně a ne "nikomu konkrétnímu".

ad 4) Administrátor nám oběma řekl, že se máme vyvarovat
jakýchkoliv útoků na sebe navzájem, ať v básních nebo komentářích.
Nedodržuješ opakovaně ani jedno z toho.

Ber tuto situaci, jako že jsem ti konečně od plic řekl, co si myslím o tvých morálních vlastnostech.
Navrhnu Administrátorovi, aby trvale nebo dočasně zablokoval oba naše účty.
Myslím, že to celkově přispěje k uklidnění atmosfery zde na Literu.

ad 5) Zde je můj text https://www.liter.cz/basne-ostatni-916955-cist,
který jsem letos věnoval Dni památky obětí holocaustu a zločinům proti lidskosti.

06.02.2024 14:41:21 | twisted.wicker

líbí

Píšu veřejně: TW a Mariane, prosím VÁS OBA - nehroťte tolik, neřeším teď nic, nic názorovýho, osobního, jen CHCI ŘÍCT - OBA byste na MODRU CHYBĚLI!!! Mně teda určitě. Takže nějaký psaní adminovi,aby zrušil účty - tož to by mne osobně zatra mrzelo!!! Takže teď krásná možnost jak dát literárnímu PŘEDNOST před člověčím - MYSLETE NA SVÝ BÁSNĚ!!! A neberte je modru!!!!!!!!!!!! Dobře, přímo mně je ,třebas, neberte!!!!!!!!! CHyběly by mi!!!

06.02.2024 14:51:56 | cappuccinogirl

líbí

Promiň, já zde za situace, kdy do mě pořád někdo kope, nemůžu být.

06.02.2024 14:54:43 | twisted.wicker

líbí

Jsi "dobrej" autor!!! A storm TAKY!!! Zvažte, co jsem napsala, nic jinýho nemůžu!!!

06.02.2024 14:58:27 | cappuccinogirl

líbí

sorry, zrušil jsem účet...tohle nemám zapotřebí...dík a měj se

06.02.2024 15:00:38 | stormeater

líbí

paranoia zjevně dosáhla svého vrcholu...práskačství a urážení se stalo normou, vyhrožování a mesiášské samožerství obdivovaným...super

06.02.2024 14:51:26 | stormeater

líbí

takže jednou provždy DOST! napsal jsem to jako obecné prohlášení, nemířil jsme na nikoho konkrétního a vyprošuju si jakékoli spojování mého textu s kýmkoli zde. Je to dostatečné jasné?

06.02.2024 12:04:10 | stormeater

líbí

ano, jako pokaždé;)

06.02.2024 12:04:57 | Sonador

líbí

vnesla jsi do vážného tématu nechutnou osobní věc, navíc formou nepodloženého tvrzení. Pokud v mých slovech čteš vlastní významy, zamysli se nad sebou. Pro mě jsi rozpoutala debatu o hovně.
Báseň je o událostech, alespoň jak to čtu já, které se hluboce dotkly i mé rodiny, zásadním způsobem ovlivnily život mých předků. A i přes nevídanou krutost a všeobecné zlo jsou dodnes lidé, kteří to obhajují, kteří to oživují a kteří to podporují. Pokud toto nechápeš a podsouváš mi nějaké jiné významy, je mi tě líto, ale zamysli se nad tím, jak vnímáš vnější realitu. Hezký den
.

06.02.2024 12:32:39 | stormeater

líbí

překrucování, lži, manipulace, napadání bokem, urážky... tvůj styl... a teď ze sebe budeš dělat oběť, a ze mě tu špatnou? opravdu? velmi jsi mě zklamal storme, opravdu hodně...

06.02.2024 12:36:49 | Sonador

líbí

nedělám ze sebe oběť, bráním se lžím a křivým obviněním...pokud toto nechápeš, je mi líto...hezký den a ať se ti daří lépe

06.02.2024 13:41:29 | stormeater

líbí

strašné téma...a stejně se najde temná zrůda, která debatuje o smyslu...ubohost ...

05.02.2024 23:15:52 | stormeater

líbí

promiň Mariane, ale opravdu to přeháníš! neneapsal vůbec nic špatného, říct o někom, že je temná zrůda je opravdu přes čáru... a tobě i Kanovi doporučuju toto:
https://www.databazeknih.cz/knihy/a-presto-rici-zivotu-ano-psycholog-proziva-koncentracni-tabor-172309

06.02.2024 11:06:52 | Sonador

líbí

asi si nerozumíme...zkus se znovu zamyslet nad vším, co bylo napsáno...nejlépe bez emocí ;)

06.02.2024 11:13:14 | stormeater

líbí

já v tom narozdíl od tebe emoce nemám;) nevidíš si na špičku nosu... podsouvat někomu, že něco obhajuje je podpásovka, já ho pochopila a přijde mi to naprosto v pořádku, ty jseš ale už drahnou dobu jak urvanej ze řetězu...

06.02.2024 11:15:06 | Sonador

líbí

tak naposledy...přestaň mi podsouvat nějaké své představy, nemáš ani ponětí o čem jsem mluvil. Děkuju

06.02.2024 11:57:07 | stormeater

líbí

:)

06.02.2024 11:57:57 | Sonador

líbí

Báseň jsem psal jako alegorii zla. Vůbec jsem netušil, jaké emoce vyvolá. Je pravda, že nikdo není doma prorokem. Vždycky se najde někdo, kdo má zaručeně jiné informace než jakými disponuje historie. Doba tomu napomáhá. :-))

06.02.2024 10:52:53 | Kan

líbí

báseň je skvělá...myslím, že nikdy nebude dost slov, kterými lze varovat před takovou hrůzou! Bohužel, jak vidno, podstata toho skutečného zla je často bagatelizována různými vysvětleními...je to stejné jako říkat, že nacisti nebyli tak zlí, protože po válce jich mnoho bylo vyhnáno zlými Čechy...zlo plodí jen zlo a každý, kdo ho jakoukoli formou a způsobem obhajuje, ho sám živí

06.02.2024 11:16:56 | stormeater

líbí

To zpochybňování zla vidím dnes a denně. Dokud bude po světě chodit "závist, lhostejnost, nenávist, či touha po nezdůvodněné pomstě, lepším nebude.

06.02.2024 11:25:03 | Kan

líbí

ano, s tím souhlasím, ale tady pod tvým textem jde o něco jiného - osočování, bezdůvodné osočování konkrétní osoby...

06.02.2024 11:27:28 | Sonador

líbí

Sonador, a zeptala ses stormeatera proč tak zareagoval ? Já, třeba, mám zkušenost
z mé rodiny. Můj děda si to "prožil".

06.02.2024 11:37:14 | Kan

líbí

na to se nikdo ptát nemusí, jde o twista, tvářit se, že ne, na tom nic nezmění...

"temná zrůda" ti přijde v pořádku Kane?

06.02.2024 11:40:41 | Sonador

líbí

Neptej se mě, ptej se stormeatera. Až budeš vědět proč, pak suď. Zatím soudíš následek, ne příčinu. Soudit můžeme, až máme jasno nad vší pochybnost.

06.02.2024 11:46:34 | Kan

líbí

a teď budeš podsouvat mně, že soudím? tady je to jasné Kane, manipulovat a kličkovat nepomůže...

06.02.2024 11:54:20 | Sonador

líbí

Zatím jsi mi neodpověděla, zda ses stormeatera zeptala proč tak reagoval. Pokud to nebudeš vědět, není co řešit.

06.02.2024 11:58:33 | Kan

líbí

ano, máš pravdu;)

06.02.2024 11:59:17 | Sonador

líbí

:-))

06.02.2024 13:54:15 | Kan

líbí

nikdo tady nic nebagatelizoval ani neobhajoval... přestaň nám to podsouvat...

06.02.2024 11:19:54 | Sonador

líbí

Myslím, že Tvistr do toho vnesl pochybnost, minimálně do významu Kanovy básně

06.02.2024 11:34:56 | Anfádis

líbí

a to se najednou nesmí? nebo to můžou dělat jen někteří?
podsouvat ale, že zpochybňuje zlo toho, co se stalo je o něčem jiném, ne?

06.02.2024 11:38:04 | Sonador

líbí

Son, promiň, ale já tím myslela, že tím vlastně zpochybňuje vinu všech, kteří se podíleli na celé te obrovské propasti - katastrofy- trhliny v životé, v lidskosti, v důvěře Evropy, kterou nikdy nikdy nikdy nemožno zatmelit
A o to tady jde!

06.02.2024 11:45:39 | Anfádis

líbí

nic takového neudělal Anfi, opravdu ne, někdy si lidi nerozumí, to je normální, blbý je, když v tom je ještě osobní filtr... nemám ráda, když se někomu křivdí...

06.02.2024 11:57:39 | Sonador

líbí

Mám jiný náhled, názor

06.02.2024 11:59:27 | Anfádis

líbí

Dobře napsáno :)

05.02.2024 22:47:59 | kozorožka

líbí

Mockrát děkuji za komentář. :-))

06.02.2024 10:33:36 | Kan

líbí

Ano!
NIKDY nesmíme zapomenout!
Ať si říká kdo chce, co chce, je důležité připomínat si a všem hrůzy koncentráků nejen jmenováním faktů, ale i uměním. To platí pro všechny formy nelidskosti.

Tak moc díky, Kane

05.02.2024 21:22:37 | Anfádis

líbí

Kdo záměrně zapomíná - souhlasí. Díky za komentář. :-))

05.02.2024 21:56:49 | Kan

líbí

nedávno jsem si četl o koncentráku očima psychologa který tam byl...není jen černo a bílé...

05.02.2024 16:38:13 | enigman

líbí

Vzhledem k tomu, co jsem o lágrech, ve svém životě četl a, co jsem se dozvěděl od lidí, kteří tam byli, jsem ročník, který se běžně, v mládí, s nimi setkával, dozvěděl z první ruky. Psycholog nepsycholog, bylo to jenom černé. Tyto občany bylo lehké identifikovat: měli na předloktí vytetovaná čísla. Připadá ti to bílé ?

05.02.2024 17:50:04 | Kan

líbí

Asi se dalo víc nebo míň lidsky přežít. Jinak to bylo černé. Kdosi řekl - lze po Šoa ještě psát básně?

05.02.2024 18:44:27 | twisted.wicker

líbí

Adorno to ovšem nemyslel tak, že by se neměly psát básně. Ale to, co se stalo v evropské civilizaci, ta obrovská SYSTEMATICKÁ nelidskost, nedovolí poezii (umění) být takovou (takovým )jako do té doby.

05.02.2024 22:00:31 | Anfádis

líbí

Necitoval jsem Adorna přesně - řekl "po Osvětimi už nelze psát básně".

Je jasné, že to Adorno nemyslel doslova.
Přikládám Celanovu báseň : Fuga smrti, která to dokazuje. Resp. Celan ji napsal, aby Adornův výrok popřel.

https://is.muni.cz/el/1421/podzim2016/PJ_41/um/66204922/Paul_Celan_Fuga_smrti.pdf

06.02.2024 07:22:09 | twisted.wicker

líbí

Omluvte ještě jedno moje doplnění https://www.facebook.com/groups/367094630065561/permalink/3535318033243189/ resp. https://docplayer.cz/3948770-Fuga-smrti-paula-celana.html třeba to zde někoho zaujme.

06.02.2024 09:15:03 | twisted.wicker

líbí

Přiznám se, že Adorna neznám. Tady nemůžu sekundovat. :-)) Myslím si, že každá podobná tragedie společnost na nějakou dobu změní. Díky tomu, že lidstvo, obecně, nemá bůhví jakou fantazii, po čase jede ve starých, případně velmi podobných kolejích. :-))

05.02.2024 22:27:40 | Kan

líbí

No a to je přesně důvod, proč je důležité to připomínAt generacím, které to nezažily.
Naše máma často vzpomínala, jak Brandýsem nad Orlicí projížděl transport...ovšem to by bylo dlouhé vyprávění.

05.02.2024 22:32:41 | Anfádis

líbí

Souhlasím, tyto skutečnosti nelze nechat zapadnout do prachu. :-))

06.02.2024 11:00:07 | Kan

líbí

Tak moc mě tvá báseň vzala, že vlastně jsem ti neřekla, že je skvělá.

06.02.2024 11:17:08 | Anfádis

líbí

Mockrát děkuji. :-))

06.02.2024 11:29:16 | Kan

líbí

Proboha!!!
Co je to za větu? Že se dalo přežít? Vždyť se jednalo o pouhou náhodu, štěstí... a dobrá, odmyslím-li si fyzické utrpení, co ztráta osobnosti, psychická újma obrovská, strach, atd.atd.
Raději nebudu dále rozvíjet.
Udělalo se mi blbě. Že to někdo zpochybňuje

05.02.2024 21:30:36 | Anfádis

líbí

nikdo tady nic nezpochybňuje...

06.02.2024 11:18:13 | Sonador

líbí

Asi se dalo víc nebo míň lidsky přežít...
To napsal tvistr
Co to teda je
Sorry

06.02.2024 11:25:20 | Anfádis

líbí

že někteří dokázali neztratit lidskost ani v tomto? tak to chápu já, ale já nejsem zaujatá a nepořádám na nikoho štvanice;)

06.02.2024 11:28:33 | Sonador

líbí

Zapomeňte na to. Nerozumíme si.

05.02.2024 22:04:20 | twisted.wicker

líbí

Je smutné, že jsou mezi lidmi tendence, v rámci pseudo lidskosti, odvracet tváře od těchto, nezpochybnitelných, skutečností a zastírat je prachem zapomnění. Důvody pro taková jednání jsou stejně zvrácené jako zpochybňované historické
skutečnosti. Děkuji ti za tvůj komentář. :-))

05.02.2024 21:53:50 | Kan

líbí

Vždy je možno psát básně, třeba pro uchování paměti, hlavně v době, kdy spousta novodobých spravedlivých, má tendenci účelově zapomínat, anebo zkreslovat historii.

05.02.2024 19:07:26 | Kan

líbí

Ano. Samozřejmě to byla od autora nejspíš hyperbola. Někdy si ale říkám, mohu já, který jsem nezažil tu dobu, nebyl jsem tam, nebyl jsem Číslo, smím napsat takovou báseň? Pak to sice s velkou pokorou zkusím, ale cítím to často jako "bytí na hraně".

05.02.2024 19:13:25 | twisted.wicker

líbí

Lidé, kteří se věnují literární činnosti, bývají nadáni určitou mírou
empatie a fantazie. Samozřejmě, jsou-li použity s rozumem, lze takové básně
psát. Je lépe, ovšem, poučit se, alespoň, literaturou pojednávající o této problematice. :-))

05.02.2024 19:22:26 | Kan

líbí

Ty prostě psát umíš...co dílko, to perla. Tohle je hodně k zamyšlení...

05.02.2024 14:17:54 | Jupiterka

líbí

Pane jo, to je chvály. ale těch, kteří umí psát, je tady podstatně více. Tvůj komentář mě, pochopitelně, těší. :-))

05.02.2024 19:11:38 | Kan

líbí

Super, Kane.

05.02.2024 12:27:59 | Žluťák

líbí

Mockrát děkuji. :-))

05.02.2024 12:51:33 | Kan

líbí

Vím, že se budu opakovat, ale vážně... je to geniální...

05.02.2024 11:49:17 | Chane

líbí

Mockrát děkuji za komentář. To slovo "geniální" budu brát, jako tvůj superlativ. :-))

05.02.2024 12:01:05 | Kan

líbí

Ano, prosím... pro mě to geniální je, přece nebudu psát, že se mi to strašně mooooooc moc moc moc úplně nejvíc líbí :D

05.02.2024 12:05:24 | Chane

líbí

Chápu, a budu to tak brát. :-))

05.02.2024 12:08:27 | Kan

líbí

Kane, husinu mám. Jseš silně "pravdivej" v svým textu, tak si říkám, jestli jsem na tohle byla připravená:-)
PS: už dlouho si všímám, jak zvláštně používáš čárky, je to zajímavé...
Krásnej den tobě:-)**

05.02.2024 11:33:34 | cappuccinogirl

líbí

K těm čárkám; co máš na mysli ? Zřejmě to tuším, ale, nahoď ! Děkuji za "mrazivý" komentář. :-))

05.02.2024 11:59:13 | Kan

líbí

V téhle básni je to čárkově silné TAM:-*
Ale tady jsi jimi šetřil, jindy dáváš víc:-)Neznám nikoho s podobným způsobem psaní:-)*

05.02.2024 12:03:23 | cappuccinogirl

líbí

Trošku si zamachruju. To slovo je vsuvka, a ta se vždy čárkami odděluje. Je to slovo, která větu rozvíjí, ALE vyjmeš-li ji, smysl věty se nezmění. Může se stát, že, když použiješ ve větě několik vsuvek, může věta vypadat jako řada slov,oddělených čárkami. :-))

05.02.2024 12:14:30 | Kan

líbí

Tedy vsuvka, dobře, OK.Chápu smysl vsuvek, beru to a napíšu ti to tedy jinak. Neznám nikoho, kdo by měl takovej styl vsuvek, jako ty, bo u tebe jsou v naprosté většině tak krátké, že si je člověk, teda houby člověk, JÁ (mluvim jen za sebe) ani neuvědomim:-):-):-)
Ale mně se to líbí, kdyby ne, nepřemejšlela bych o tom. Někdy tou proklatě krátkou vsuvkou umocníš dojem a to já jsem si právě myslela, že z toho důvodu to děláš:-)

05.02.2024 12:26:04 | cappuccinogirl

líbí

Musím tě pochválit. Pochopila's to přesně. Ano, vsuvka má sdělení umocnit, pomoci textu, pomoci autoru vyjádřit své pocity přesněji. Píšu stručně, mám na WiFi málo dat, tak proto. :-))

05.02.2024 12:51:09 | Kan

líbí

Vysvětlení o wifi a stručnosti je usměvavě Kanovské:-):-):-) Jsem ráda, že chápu tvé texty a proč co jak píšeš... u tebe by mne mrzel každej šum v přenosu sdělenýho...:-)*

05.02.2024 13:23:03 | cappuccinogirl

líbí

To víš, psal jsem to z počítače, teď píšu z mobilu, tak už mě ta moje necupuje. :-))

05.02.2024 14:21:13 | Kan

líbí

Silné.

05.02.2024 11:25:12 | mkinka

líbí

Mockrát děkuji.:-))

05.02.2024 11:53:48 | Kan

líbí

Rádo se stalo.

05.02.2024 12:00:02 | mkinka

© 2004 - 2024 liter.cz v1.7.2 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí ⋅ Osobní údaje ⋅ Provozovatel