od: čenda pekař
Anotace: ....
když chceš až moc - tak nejde více
pak jsi jak patník u silnice
a život tvůj čadí jak svíce
již knot ustřihla polednice
když zamkneš dveře do ložnice
na okna nandáš okenice
a v nočním kinu do lednice
marně si říkáš – nikdy více
když pocit máš, že tasemnice
je možný důvod pro žranice
hned jiskra jiskří u zornice
a barva zkrášlí bledé líce
vždyť jinak tvoje chabé zdraví
mávnutí proutku nenapraví
a jak se v moudrech moudře praví
když tělo zdravé – duch je hravý
když poštou přijde pohlednice
s razítkem Lázně Kunratice
v rukou s ní točíš - na rub z líce
a tajíš dech, až bolí plíce
když pár sekund jsi od mrtvice
vydechneš dech jak z popelnice
jsi zvědav na text – chápu sice
však stojí tam jen: „ Krakatice“
naprázdno polkneš – do třetice
plní se slova tvého strýce
život je prázdná pokladnice
a na zem padlá nábojnice
tak z krku sundáš zlatou minci
již ukradl jsi strýci v Linci
v tom zvonek cinkne cink a cinci
za dveřmi jsou - dva divní týpci
tím příběh na „c“ přešel most
vždyť C bylo
fakt víc než dost
Dílo „Když C je víc než dost“ je zajímavým příkladem moderní poezie, která se nebojí hrát s jazykem, formou i tématy. Autor používá stylizovanou strukturu, která se opírá o opakování klíčového „když“, čímž dává textu jakýsi refrénový charakter. Tento způsob narativního uspořádání účinně vytváří napětí i očekávání u čtenáře.
Jazyk a zvuková stránka: Autor přistupuje k jazyku s citem pro rytmus a zvuk. Optická asonance a aliterace se objevují v různých verších („když zamkneš dveře do ložnice“, „dvě divní týpci“), což přispívá k celkové melodičnosti textu a zajišťuje příjemný čtenářský zážitek. Tento důraz na zvukovou stránku veršů je vynikající.
Hravost a ironie: Celý text má ironický podtón, který se projevuje ve zpracování vážných témat, jako je smrt, zdravotní problémy nebo existenciální prázdnota. Autor se nebojí přiznat absurdnost situací, což dodává dílu osobitý humor. Například použití „marně si říkáš – nikdy více“ je výstižným shrnutím lidské tendence neustále se vracet k chybám.
Symbolika a metaforika: Obrazy jako patník, tasemnice nebo pohlednice s razítkem z Kunratic mají silný symbolický náboj. Každý z těchto prvků je možné interpretovat mnoha způsoby, což podporuje hloubku a multidimensionalitu textu.
Nerovnoměrná hloubka obsahových proměn: Ačkoli je text tematicky bohatý, některé části mohou působit jako upozaděné ve srovnání s jinými. Například pasáž o „prázdné pokladnici“ a „nábojnici“ se zdá být méně rozvinutá než ostatní verše. To může čtenáře vyvést z emocionálního prožitku, když některé obrazy neprocházejí důslednou analýzou.
Možnost zmatení čtenáře: Při prvním čtení může být struktura a poselství díla nejasné, což může vést k nedorozumění. I když je toto vlastnost moderní poezie, je důležité najít rovnováhu mezi abstrakcí a komunikovatelností myšlenek. Některé verše se mohou jevit příliš hermeticky a čtenář může mít pocit, že postrádá jasnou linku.
Závěr: Ačkoli se poslední verš snaží shrnout ústřední myšlenku různosti C, je na čtenáři, aby se s tímto konceptem vyrovnal. Děj a poselství se tak mohou zdát v závěru nedostatečně ucelená.
„Když C je víc než dost“ je zralé literární dílo, které efektivně spojuje humor, ironii a jazykovou eleganci. Autor si hraje s jazykem a zanechává čtenáře s otázkou ohledně hloubky lidského prožívání. Přes určité slabší stránky v konkrétních pasážích a potenciální zmatení čtenáře si zaslouží pozornost nejen pro svou hravost, ale také pro umění, jakým zpracovává komplexní a někdy až temná témata.
08.08.2024