od: Ž.l.u.ť.á.k.
Tom je strašák z pole zelí,
co zelí nemá rád.
Taky nerad v poli stojí,
nerad mydlí vrabce holí,
nerad z drátu rukou svojí
nutí zvěř se bát…
Tom chce běhat po okolí,
lásku dávat, brát.
***
Bezjména je mladá srna,
co chtěla by si hrát.
Polem, lesem běhá sama,
tam se cítí líp než doma,
stádo na čas opustila,
není o co stát…
Bezjména chce najít druha,
lásku dávat, brát.
***
Jednoho dne, z kraje zimy,
Tom se srny lek.
Těžko hledat z čí to viny,
nepozornost hrála roli,
náhlý poryv větru v poli
proťal srny hřbet
drátem strašákovy ruky...
uvízl v něm hned.
***
Tom se, byť sám překvapený,
do pohybu dal.
Běží polem bez zábrany,
míjí les a míjí sady
vítr vzal mu klobouk z hlavy,
Tom však běží dál…
užívá si té svobody
které se dočkal.
***
Bezjména se v agonii
řítí stále vpřed.
Bolest hřbetu nepomíjí,
bezmocně na lesy kvílí,
v boku se jí cosi svíjí
ztěžuje jí běh…
Strašák Tom ji neopustí
užívá si svět.
***
Na poli sníh napadaný
zdobí rudý šrám.
Lemují jej stopy srny,
míjí les a míjí sady,
ztrácí se u břehu vody
a zdá se jako klam...
že Tom a srna jedno byli
než zmizeli tatam.
Dílo „Strašák Tom a srna Bezjména“ je krátkou básnickou skladbou, která se ve svém jádru zabývá tématy lásky, touhy po svobodě, bolestí a vnitřním konfliktem. Tato báseň ve formě jakéhosi příběhu, v němž se ocitají dvě postavy — Tom, strašák, a Bezjména, srna — dokáže čtenáře přitáhnout jak svou jednoduchostí, tak i hloubkou vyjádřených emocí.
Symbolika a metafory: Postavy Toma a Bezjména ztělesňují opoziční síly — Tom jako symbol strachu, necitlivosti a pasivity, zatímco Bezjména hraje roli touhy po životě a svobodě. Tuto symboliku lze číst i v širším kontextu lidské existence a každodenního boje.
Jazykový styl: Autor používá jednoduchý, ale účinný jazyk, který je důsledně spisovný a ve spojení s rytmem veršů vytváří příjemný čtenářský zážitek. Čtenář je tak schopen vnímat nuanční rozdíly v náladě a emocích postav.
Emocionální náboj: Když srna prochází bolesti a bezmocí, dokáže čtenář vnímat dramatickou atmosféru, což posiluje empatii k postavě. Tento prvek je klíčový pro zapojení čtenáře do příběhu.
Závěrečné poselství: Závěr básně vyvolává zamyšlení nad pomíjivostí existenciálních hodnot a vztahů. Spojení dvou postav, které se nakonec zdají být jedno, naznačuje, že láska a lidství jsou často provázány s bolestí a utrpením.
Konstrukce příběhu: Ačkoli je příběh zajímavý, může být pro některé čtenáře příliš zjednodušený. Vývoj situací a postav by mohl být podrobněji prozkoumán a prohlouben, aby se vytvořila složitější dynamika.
Opakování motivů: I když opakování může posílit téma, v některých pasážích se autor zdá být příliš závislý na stejných frázích a motorech (např. motiv lásky, svobody a bolesti). Trocha rozmanitosti ve vyjádření by mohla obohatit celkové vyznění.
Emocionální vyváženost: Zatímco cíleně přenáší bolest i radost, pro některé čtenáře může být hraniční mísení emocí matoucí. Rozdělení příběhu na části, které by se více soustředily na jednotlivé aspekty prožitků, by mohlo prohloubit nuance.
„Strašák Tom a srna Bezjména“ je svědectvím nadšení a schopnosti zasáhnout do lidských emocí prostřednictvím zvířecích postav a přírodních metafor. I když existují určité slabiny, celkový přístup autora k tematice a jazyková preciznost činí z tohoto díla cenný příspěvek do dětské literatury, která se nebojí zkoumat těžké otázky života prostřednictvím jednoduchého, ale účinného vyprávění.
27.08.2024