od: zase já
v kamenů střepy vtělím strach
a vlnám vdechnu sebelítost
oblakům, které kamsi letí
těm přenechám svou vnější bytost
která jak kořen v hlíně vězí
zarytě lpí na vnějším zdání
ačkoli ví, že vše je prach
marné na prstech počítání
jeden je svět a dvě jsou ruce
tři slova věty Mám tě rád
čtyři má nohy naše Líza
pět prstů ruky...myslím...snad
v odrazy světel nad hlavami
promítnu poslední svůj sen
než zatočí se se mnou prudce
se slovy Provoz ukončen
Dílo „na prstech“ je krátká báseň, která se dotýká hlubokých témat, jako jsou strach, sebelítost, pomíjivost existence a mezilidské vztahy. Autor zde mistrně využívá jazyk a obraznost, aby čtenáře provázel vnitřním světem, kde se prolínají metafory a filozofické úvahy.
Jazyková preciznost: Báseň je psána spisovným jazykem s promyšlenou rytmikou. Autor umně volí slova, která vytvářejí zvukovou harmonii a umocňují pacientní atmosféru textu.
Obraznost: Řada silných obrazů, např. „v kamenů střepy vtělím strach“ či „zarytě lpí na vnějším zdání“, evokuje pocity, které mohou velmi dobře rezonovat s čtenářem. Tato obrazy dává textu hloubku a vrství různé interpretační možnosti.
Filozofické podtexty: Autor se nebojí klást složité otázky týkající se identity, pomíjivosti a lidských vztahů. Pojmy jako „vnější bytost“ a „marné na prstech počítání“ vyzývají k zamyšlení nad tím, co je skutečně důležité.
Symbolismus čísel: Vytvoření struktury pomocí čísel odkazuje na procvičování myšlení a analýzy. Čísla zde nabízejí jakousi meditaci o lidských vztazích a interakci – od základních fyzických aspektů vztahů až po kognitivní a emocionální.
Náročnost jazykové vazby: Některé fráze, ačkoli jsou esteticky zajímavé, mohou být pro čtenáře, který není zvyklý na poezii, obtížně čitelné. Například metafora „vlnám vdechnu sebelítost“ může vyžadovat delší čas na zpracování.
Mozek vs. emocí: Zdaleka ne každý čtenář může s textem navázat emocionální vazbu; některé pasáže mohou mít spíše intelektuální než emocionální nádech, což může otupit náklonnost k dílu.
Přílišná abstrakce: Některé úseky mohou být pro laika příliš abstraktní, což může vést k nedorozuměním nebo ztrátě nedůležitého kontextu. Dílo by mohlo získat na síle, pokud by některé myšlenkové vazby byly více konkretizovány.
Silná závěr: Závěr, který obsahuje větu „Provoz ukončen,“ může na některé čtenáře působit příliš náhle nebo vynuceně, ne zcela odpovídající předchozí vnitřní úvahě. Zde by se dalo uvažovat o větší gradaci.
Celkově lze říci, že „na prstech“ je dílo, které se nebojí zabývat komplexními tématy a je psáno s velkou jazykovou dovedností. I přes některé slabiny v přístupu ke čtenáři, má potenciál inspirovat a vyprovokovat k zamyšlení nad základními otázkami lidské existence a vztahů. Autor se ukazuje jako zručný vypravěč pohybující se na pomezí poezie a filozofie, což v rámci současné české poezie určité zamyšlení zaslouží.
21.09.2024