od: mravenec
Anotace: ... když čehosi zalitujete...
Nejsem
Jsi boží dílo, nad kterým On rdí se
majetnickou pýchou;
v tu chvíli tichou…
Kristus z kříže natáhne ruce…
k tobě,
v té době,
kdy Caravaggio sám,
i já tu chvíli znám,
si štětcem… probodne… srdce…
Jsi věčné téma k zamýšlení…
Kdy co poeta, což případ můj však není,
hraji si s ňadry tvými, jak s milostnými rýmy…
Pak tělo tvé jako sochař hnětu
a chceš – li, po milování, proti své vůli,
balím ti cigaretu…
a noc? Je teprve v půli…
A potom, náhle, probudí se ve mně malíř…
chudý, jež za poslední halíř,
koupí si dřevěnou paletu,
abych do mléka a krve víru
zamíchal pomněnky; na znamení smíru…
Nejsem však básník, co všechny svoje věty,
vloží do představ, jak do vlasů ti květy
a v uších mu zní jenom tango
jen tango a… kastaněty…
Nejsem a chtěl bych; třeba i prokletý…
Dílo „Nejsem“ je z pohledu literárního kritika fascinujícím příkladem moderní poezie, která se zabývá komplexními emocemi a existenciálními otázkami. Autor se snaží skloubit prvky osobní introspekce s širšími teologickými a uměleckými referencemi, což činí text vrstevnatým a podnětným.
Silné stránky:
Bohatá symbolika: Text je prosycen symboly, které odkazují na náboženské, umělecké i tělesné motivy. Například zmínky o Kristu a Caravaggiovi rozšiřují kontext, v němž se poezie odehrává, a dávají jí historickou hloubku. Autor zachycuje dialog mezi duší a tělem, mezi duchovnem a uměleckou kreativitou.
Hravost s formou: Autor si hraje s rytmem a rýmováním, což celkově přispívá k estetické hodnotě díla. Například fráze jako „hraji si s ňadry tvými, jak s milostnými rýmy“ naznačuje smyslnost a vášeň, ale také akcentuje pohyb mezi erotikou a literárními konvencemi.
Introspektivní hloubka: Vnitřní konflikt postavy, která se snaží definovat, co není, je klíčovým prvkem této básně. Výraz „Nejsem však básník“ je silným ujištěním o autorově identitě a zároveň jeho touhou po kreativitě a uměleckém vyjádření.
Analogické myšlení: Přirovnání a metafory (například „tělo tvé jako sochař hnětu“) obohacují text a dávají mu živost, čímž umožňují čtenáři lépe si představit a prožít popisovanou situaci.
Slabé stránky:
Fragmentace myšlenek: I když je jistá fragmentace v textu pro poezii typická, u některých čtenářů může vyvolat dojem, že důležité myšlenky nejsou dostatečně rozvinuty nebo propojeny. U některých částí se může zdát, že skáče z jednoho tématu na druhé bez dostatečné návaznosti.
Občasná nejasnost: Některé pasáže, jakoby by byly zahaleny příliš množstvím obrazů, mohou čtenáře zmást a vést k nejasnostem v pochopení autorovy zprávy či záměru. Například hru s „cigarety“ a „nocí“ může být nutné více osvětlit, aby se v nich reflektoval záměr.
Existenciální koncept: I když existenciální otázky jsou pro moderní poezii vřele vítány, může se zdát, že se autor v některých částech příliš soustředí na filozofické úvahy na úkor emotivní hloubky. Tím riskuje odtržení od určité, přirozené lidské zkušenosti.
Celkově vzato, „Nejsem“ je dílo, které zasahuje do mnoha vrstev reality a emocí. Vyžaduje od čtenáře zamyšlení, ale odměňuje ho bohatým jazykem a introspektivními myšlenkami. Autorův styl, byť občas obtížný na pochopení, vyžaduje, aby čtenář byl otevřený a citlivý na nuance významu. To dělá tuto báseň velmi cenným příspěvkem k současné české poezii.
08.10.2024