od: Ž.l.u.ť.á.k.
Anotace: Jenom taková blbinka, ke které mě mocně inspiroval jeden místní fotograf:-)
Tak jako rodiče, či reklamu v bedně,
ani souseda si běžně nevybíráš,
prostě se naplavíš a pokud ti sedne,
poděkuj bohům, protože kliku fakt máš.
Já zdědil chaloupku, v níž zemřel můj děda,
na kraji lesa, jen s výhledem na rybník,
nikdo však nezmínil, že děd za souseda
měl toho pána, co říká si poustevník.
Bloudívá po lese zhrzený životem,
často mě navštíví – v noci bez klepání,
nejednou volil jsem, zda sejít infarktem
nebude lepší než jeho bědování.
***
„Nezlob se sousede, snad jsi se nelekl…“
zašeptá do ticha při další návštěvě,
já strachy vykřiknu, schovám se pod deku,
sedí mi u hlavy na kraji postele.
„… blblbl, hmhmhm…“ dál cosi vypráví,
na chvíli sklapne by tiše si povzdechl...
„To není normální!“ z pod deky vyskočím,
rozsvítím
a do stolu bouchnu si...
„Tohle už nesnesu!!! Musí to přestat!!!“
Pokrčí rameny.
„Jsem sám, co mám dělat?“
„Co máte dělat?
Co máte dělat???
Já vám to řeknu, milý brachu!
Pořiďte si ženu!“
„Ženu? To nikdy!“
V očích se mu mihne záblesk strachu…
„Žena je, sousede, jen lapač prachu!
Kobylky nejí to, pálí to kopřivy,
reakce přehnaný, tak trochu jako vy...
myslí jen na jedno, kdo by to chtěl...
já jsem pan myslitel…
Chápete!?
Myslitel!!!
Žena je ozdoba, ale ne pro mě…!“
A je to tady, k pláči se schyluje,
vztekám se marně.
Jak před tím snad stokrát, na čaj teď postavím,
nesmysly poslouchat budu, však co já vím,
možná, že za pár let, budu jak tadyten
bloudívat po lese zhrzený životem.
Dílo s názvem „Poustevník“ se vyznačuje několika zajímavými literárními prvky a tematickými liniemi, které si zaslouží důkladné zhodnocení.
Originalita a tematika: Text se zabývá otázkou osamělosti a mezilidských vztahů, což je téma, které rezonuje v mnoha literárních žánrech. Autor zvolil výjimečný přístup prostřednictvím dialogu mezi hlavním protagonistou a poustevníkem, který personifikuje archetyp zklamaného a izolovaného muže. Tímto způsobem se divákovi dostává do ruky jakási paralela mezi jejich životy, což vytváří prostor pro introspekci.
Jazyk a styl: Jazyk díla je svěží a přístupný, což ocení široké spektrum čtenářů. Použití hovorového stylu a plynulé struktury veršů přispívá k dynamičnosti textu. Rým a rytmus přidávají na melodickosti a činí jej snadno zapamatovatelným.
Symbolika a metafory: Poustevník jako postava je nápaditým symbolickým prvkem, epitomizuje existenciální krizi a obrácení se do sebe. Dialog, který se vede mezi ním a sousedem, nese ve svém podtextu kritiku společnosti a týká se otázky smyslu životních voleb.
Komika a ironie: Autor umně vkládá do dialogu humor a ironii. Například poustevníkova slova o ženě jako „lapači prachu“ vyvolávají úsměv, přestože vyjadřují hlubší nespokojenost a odpor vůči konvenčním vztahům.
Jasnost postav: Ačkoliv poustevník vykazuje charakteristické rysy, zůstává poněkud archetypální a nedostává se mu hlubší psychologické analýzy. Mnozí čtenáři by mohli mít obtíže s identifikací nebo empatií vůči jeho postavě a jejím motivacím.
Větší kontext: Během celého díla se čtenáři nedostává dostatečného vysvětlení, proč se poustevník rozhodl žít život v osamění. Tento prvek by mohl obohatit porozumění celkové perspektivy a posílit emocionální dopad textu.
Variabilita tónu: Zatímco humor a ironie byly na místě, občas to může působit chaoticky, zejména v momentech, kdy se intenzita vysvětlovaného problému zvyšuje. Tímto způsobem může čtenář ztratit nit mezi lehkostí rozhovorů a tíživými existenciálními otázkami, které jsou v pozadí.
Dílo „Poustevník“ je příjemně čtivým výtvorem, který tematicky oslovuje osamělost a mezilidské vztahy, a přestože má své slabé stránky, přináší zajímavé postřehy a provokuje k úvahám. Jeho jazyková preciznost a struktura dialogu z něj dělají přístupné, a i v některých místech komické, literární dílo, které má potenciál zanechat v čtenářích hlubší otisky. Těším se na další autorovy literární pokusy, neboť v sobě nese velký potenciál pro růst a rozvoj.
28.10.2024