od: šuměnka
Anotace: odezva na enigmana - https://www.liter.cz/poezievproze-zivot-928622-cist
…k d e s i zazvonilo
– jako když ťukne srdce zvonu do kalichu
a samozvučný tón se rozlehl svou šířkou, hloubkou, silou
aby jen protrhl síť tichu
v opojné vzpomínce a v rozbouřeném vzduchu
a třepetá se nejspíš pro předtuchu
i aby názor nehlasný a zjevný beze slova
dosáhl až k pronikavé úrovni vysoko na polici
tam, kam se běžně nesahá
tam, kde se průchod schová
kam potřeba je odvaha
kde mají siločáry rozcuchanou kštici
a kde se vůle nosí naruby
a zvuky pohybují pozpátku…
...a byla přesně tam…
blízká tak nadosah – vzdálená ke hvězdám
jak do propasti zatemnělé práh
a do zahrady potěšení chrám…
Experiment se vyjeví, jen co se kola času naráz zazubí
A na dotyky „bez poskvrny“ nemá ohrádku
(jen pokrčila rameny) / a nahlédla až dovnitř skladatele
pak rozhodila noty – a řekla: …že se skládat dá třeba i z ozvěny
a že se hudbou dá opít zcela do němoty…
i že s ním komponovat bude klidně směle…
a ON jak neúnavný motivátor vykouzlil z prázdna sladkou oplatku!
Dílo s názvem „..t_VAR_ující..“ je pozoruhodným příkladem současné experimentální poezie, která zahrnuje bohaté obrazové vyjádření a zvukovou hru. Autor si hraje s jazykem a formou, což vytváří dynamickou a vícerozměrnou texturu.
Obrazotvornost: Text je prosycen silnými a sugestivními obrazy, které vytvářejí emocionální atmosféru, což je jedním z klíčových rysů poezie. Phrases jako „jak do propasti zatemnělé práh“ a „do zahrady potěšení chrám“ evokují bohatý vizuální svět a umožňují čtenáři prožít vlastní interpretaci a spojení se s textem.
Zvuková kvalita: Hlavní dominantu prozaického stylu tvoří rytmus a melodie. Výrazy jako „v opojné vzpomínce“ a „zvuky pohybují pozpátku“ ukazují autorovu schopnost pracovat se zvukem a rytmem, což ovlivňuje celkový dojem z textu a umocňuje prožitek při čtení.
Hra s jazykem: Autorovi se daří kombinovat běžné věty s neobvyklými obraty, což přidává na hloubce a komplexnosti textu. Téma „komponování z ozvěny“ ilustruje schopnost vidět svět novými, neotřelými perspektivami.
Emocionální hloubka: Neabsentuje tu ani hluboký emocionální prožitek, který se prolíná textem. Autor evokuje jak nostalgii, tak touhu, což činí dílo osobním a intimním.
Nepřístupnost: Ačkoliv experimentální styl může být pro některé čtenáře fascinující, jiní mohou mít potíže s porozuměním nebo se ztratit ve hře s obrazy a jazykem. Absence jasného narativního rámce může čtenáře odradit.
Nekonzistentní struktura: Některé pasáže mohou působit jako volné sdružení myšlenek bez zřejmé logické návaznosti, což může vyžadovat zvýšenou pozornost a úsilí od čtenáře. Ačkoliv to může být záměrem autora, může to také vést k frustraci u méně trpělivých čtenářů.
Nedostatečný kontext: Možná by bylo přínosné poskytnout více kontextu k některým konceptům, které se objevují v textu. Například, co přesně znamená „komponovat z ozvěny“? Tento pojem zůstává implicitní a mohl by být blíže objasněn.
Dílo „..t_VAR_ující..“ je silnou ukázkou moderní poezie, která zkoumá vztah mezi zvuky, emocemi a obrazy. Je to text, který si žádá aktivního čtenáře, připraveného na výpravu skrze jazyk i myšlenkové asociace. Přestože přístupnost může být slabinou, jeho estetická kvalita a hluboké emoční resonanční vrstvy dělají z této básně cenný příspěvek do současné české literatury. Autor ukazuje, že i v chaosu slov může být hloubka a krásná harmonie.
03.11.2024