od: šuměnka
Anotace: a konverzační / ..na ostří vody..
Š p l h a l a / jsem po žebříku do nebes / na odvrácenou stranu Měsíce…
A naháněla svá sluneční prasátka / co utekla mi od odrazu zrcátka
které se houpalo mi na hrudi / a musím podotknout, že slušelo mi velice /
A ač jsem vlastně spěchala – (poněvadž večer pořádal se ples)
tak tuze zvláštní zvuk / mě z honitby té náhle vybudil;
Stál zaníceně kousek od sopečných chřtánů / a přemýšlel…
/ Jen sem tam zaťukal /
na žilkovaný shluk /Potom se chvatně otočil /
/ však nevšiml si, že kolem něj vanu / tak pokračoval dál - v luštění nerostů a žil…
Já cítila ten myšlenkový otazník / Ty oči propalující se skrze dějiny
Tu snahu pochopit koloběh milníků skrz složení i vznik
všechny ty endogenní pochody té dané horniny
Znovu se otočil! / Však já už pro tentokrát zůstala jsem stát /
bych odkryla mu čas, v kterém již jednou zhmotněn byl a žil
a také místa, kde už kráčel víc než myriády-krát…
Vnímal mou auru / takový detail k potěšení
Vedli jsme hovor plný historických přehmatů;
O erupcích a zpopelnění / O asteroidech, rybách s nohama i místech tvorby magmatu
O fosíliích, stratigrafii a sedimentech vrásnění / I orogenezi, flyši a molasách
a schopnosti se přizpůsobit v sféře řazení / i chaotickém významu ku harmonii vah…
Koukla jsem na hodinky / za chvíli byl bál... /
A On by ve svém zanícení stále povídal...
Tak vytáhla jsem zrcadlový diadém - který se mezi ňadry schovával a hřál
a řekla mu jen; „klidně si ho vem´
…páč až to všechno pochopíš,
tak stačí, abys zatleskal.
A skrz ten malý časo-stroj Ti vždycky budu blíž…“
Dílo s názvem „..geologická II..“ představuje zajímavý a originální literární pokus, který ve své podstatě kombinuje prvky surrealismu, lyriky a vědeckého diskurzu. Na první pohled se text jeví jako hravé spojení osobních emocí a geologických témat, což mu dodává na zajímavosti a kontrastu.
Jazyková hravost: Autor/ka se nebojí hrát se slovy a vytvářet neobvyklé spojení, což přispívá k dynamice textu. Například fráze jako "sluneční prasátka" nebo "žebříku do nebes" evokují fantazii a překvapení.
Imagery a metafory: Text je bohatý na vizuální obrazy, které vytvářejí fascinující scény – například stoupání po žebříku do nebes a úvahy o „sopečných chřtánech“. Tyto prvky pomáhají vybudovat atmosféru a přenášejí čtenáře do fantastického světa.
Tématická hloubka: Autor/ka se nebojí komplexních geologických termínů a konceptů, čímž ukazuje zasazení osobních pocitů do širšího kontextu. Téma času a koloběhu přírody je osvěžujícím rozměrem, který umožňuje hlouběji zamyslet nad lidským bytím v rámci vesmíru.
Dialog s geologií: Dialog mezi protagonistou a geologickým konceptem vytváří podnětný kontrast, který vztahuje osobní úzkosti a těšení se na ples k hlubokým vědeckým otázkám.
Náročnost pro čtenáře: I když jsou některé pasáže nádherné, množství geologických referencí může být pro laického čtenáře matoucí a může odvádět pozornost od emocionálního jádra textu.
Nerovnoměrné tempo: Občas se zdá, že se pozornost textu rozplývá mezi příběhovou linií a bohatstvím detailů. Například části, kde se mluví o erupcích a fosíliích, mohou působit jako výpisky ze školní učebnice spíše než jako plynulý narativ.
Postava protagonistky: Přestože existuje náznak touhy a prožitku, postava se může zdát poněkud plošší, než by mohla být. Silnější psychologický rozvoj a prožitkové nuance by mohly posílit její přitažlivost.
Závěr a rozuzlení: Konečné sdělení „klidně si ho vem, páč až to všechno pochopíš, tak stačí, abys zatleskal“ je možná příliš rozptýlené a může zanechat čtenáře zmateného ohledně celkové odpovědnosti protagonistky za vnímaný chaos.
Dílo „..geologická II..“ je fascinující pokus o spojení emocí s vědeckou problematikou, který se vyznačuje hravostí a těžko uchopitelnou atmosférou. Zatímco obsahuje silné prvky v podobě obraznosti a hloubky, některé jeho části by mohly vyžadovat větší zaměření na soudržnost a čitelnost. I tak však představuje podnětný přístup k literárnímu zpracování geologických motivů a jeho ojedinělost si zaslouží uznání. Tento text jistě osloví čtenáře, kteří hledají něco neobvyklého a kreativního.
07.11.2024