od: Paulín
Anotace: Žijí tam kde klokani dávají dobrou noc.
Klo, klo, klokani
své stepi zcela oddaní
honí se a laškují
před dětmi krásně šaškují.
Hop a skok
přes pařez i přes potok.
Na chvíli se zastaví
mlaskáním nás pobaví.
Trvá to jen krátkou chvíli a už zase uhání
do stepi a do strání.
Na večer se velmi těší
kdo pak tohle věru řeší.
Za chvíli už půjdou spát
kdo by je tu neměl rád...
Dílo s názvem „Klokani“ předkládá čtenářům pohled na život těchto fascinujících zvířat, a to prostřednictvím jednoduché, avšak hravé a rytmické poezie. Tato báseň se zdá být určena především dětskému publiku, což se projevuje v jejím stylu, tematice a prostém jazykovém vyjadřování.
Jazyk a rhythmika: Báseň se vyznačuje příjemným rytmem a melodičností, což je pro dětskou literaturu velmi důležité. Rýmovaný text, jakým je například „madl slabiku“ s „rámují v týpí“, usnadňuje zapamatování a recitaci.
Hravost a humor: Tón básně je hravý a vesele pobaví, což je důležité pro udržení pozornosti malých čtenářů. Opakování slov jako „klo, klo, klokani“ a zvukové imitace jako „mlaskáním“ přidávají na vizuálnosti a akčnosti.
Srozumitelnost tématu: Autorovi se daří jednoduše a srozumitelně přiblížit dětem život klokanů a jejich způsob existence. Šťastná a bezstarostná atmosféra, kterou báseň vyzařuje, je pro děti lákavá a povzbuzující.
Výchovný prvek: Bezprostředně s tématem klokanů je v básni zakomponován i element obdivu vůči přírodě, což může podnítit zájem dětí o zvířata a ekologii.
Opakování a monotónnost: Ačkoli opakování posiluje rytmus, může se rychle stát monotónním a chybět mu větší variabilita ve volbě slov a frází. Některé verše se mohou jevit jako příliš repetitivní, což snižuje celkovou dynamiku textu.
Nedostatek hloubky: Text je lehký a hravý, ale postrádá jakýkoli emocionální nebo tematický hloubku, která by mohla oslovit starší publikum. Množství postřehů o klokanech je povrchní a nenabízí zajímavější pohledy na jejich chování nebo ekosystém.
Obrácení na dospělé čtenáře: Pro dospělé čtenáře může být báseň příliš jednostranná a bez většího podtextu, což snižuje její hodnotu pro široké spektrum čtenářů.
Obraznost: Ačkoli jsou některé popisy poměrně živé, mohla by báseň využívat bohatší a kreativnější obrazové prvky, aby vyvolala silnější vizuální vjemy.
Báseň „Klokani“ je příkladem pohádky jazyka, která dokáže zaujmout mladší publikum jednoduchostí a hravostí. Ačkoliv postrádá větší hloubku a variabilitu, může být pro děti nejen zábavná, ale i výchovná. Pro dospělé čtenáře však může působit jako příliš povrchní a jednolitá. Celkově si zaslouží ocenění za snahu přilákat děti k přírodě, avšak je třeba přistupovat k jejím nedostatkům jako k příležitosti pro další rozvoj a obohacení básnického jazyka.
21.11.2024