od: mravenec
Anotace: ... když máte pocit, že jste o růženci neřekli vše...
Růženec II
Na kraji bučiny, kde voda břehy střídá,
klokočí tiše hlídá
přítmí lesa klid.
Ty plody jen tak mít,
ach jenom, jen je mít,
do rukou opatrně vzít;
do prstů, a jeden po druhém…
a něžně pohladit.
Jak řetěz vzpomínek se jeví,
růženec magický
a bude, ať chceš, nebo ne,
tak bude navždycky.
A nikdo jiný neví,
jaké vzpomínky jsou,
když krví od dlaní až do srdce mi jdou.
V těch dlaních už tě cítím a jenom já to vím,
že i když občas padne stín,
do vody v lesním kraji, hned
myšlenky na slunce nebo čerstvý květ,
ať jakkoli se zdá být svět,
jak jablka v tom sadu žití zrají
ať tváře, jež se touhou červenají,
na cestu k tobě, ach k tobě, moje milá
i kdybys v kraji světa byla…
tmou, nocí, ránem…
pospíchají.
Amen….
Dílo „Růženec II“ je lyrická báseň, která se vyznačuje. uměleckou atmosférou a osobitým zpracováním tématu vzpomínek a touhy. Už na první pohled je patrné, že autor ovládá poetické prostředky a umí vnášet emoce do slov.
Obraznost a přírodní motivy: Báseň sází na silnou obraznost, což lze vidět zejména ve výrazech jako „na kraji bučiny“, „klokočí tiše hlídá“ nebo „do vody v lesním kraji“. Tyto motívy dokreslují atmosféru a podtrhují emocionální hloubku textu. Autor umně evokuje přírodní scenérie, které posilují prožitek čtenáře.
Hra se zvukomalebností: Rytmus a zvuková stránka textu vytvářejí harmonii, která je příjemná pro ucho. Využití asonance a aliterace, například v komponentách jako „v těch dlaních už tě cítím“ nebo „celý svět ať vypadá“, dodává dílu na melodickosti.
Emocionální hloubka: Autor dokáže velmi přesvědčivě přenést osobní pocity do textu. Vzpomínky, touha a láska jsou ústředními tématy, která rezonují se čtenářem. Fráze jako „krví od dlaní až do srdce mi jdou“ výstižně vyjadřují intenzitu prožitku.
Symbolika a metafora: Růženec jako symbol vzpomínek a propojení s milou je silnou metaforou, která dodává textu hloubku a otevřenost různým výkladům. Každý prvek „růženec“ může být chápán jinak v závislosti na osobní zkušenosti čtenáře.
Celková struktura: Báseň se pohybuje mezi volným veršem a pravidelným rytmem, což může čtenáře na určitém místě zmást. V některých pasážích je třeba pozornost věnovat plynulosti; některé části by mohly být lépe propojené nebo jasněji zformulované pro plynulejší čtenářský zážitek.
Opakování a redundance: Přestože opakování může posílit určité myšlenky, v některých místech se autor opakuje až příliš (např. „ať jakkoli se zdá být svět“). Může to vést k pocitu ztráty dynamiky a přílišné rozvláčnosti, což může čtenáři snížit zájem.
Nedostatečná konkretizace: Některé pasáže se přiklánějí k abstrakci, což může čtenáři bránit ve vztahu k textu. Pocitové a emocionální vyjádření by mohlo být podpořeno konkrétnějšími obrazy a scénami, které by ještě více vtáhly čtenáře do prožitého světa.
„Růženec II“ nabízí čtenáři silnou emocionální zkušenost a krásné přírodní obrazy, avšak neváhá se pohybovat v hladinách abstrakce. Autorovi se daří využít jazyk jako nástroj dojmu, a přestože některé části by mohly být strukturovány účelněji, celkově se jedná o pozoruhodné dílo, které zaslouží pozornost. Být schopen zachytit niterné pocity a kombinovat je s přírodními elementy je vzácný úspěch, který činí tuto báseň poutavou pro široké spektrum čtenářů.
05.12.2024