od: Paulín
Anotace: nejraději pro děti.
Raci, šneci, bělice
a těch je tu nejvíce
v řadě pěkně za sebou
hele lidi támhle jdou!
Následují okouni
jsou to staří mrzouni
pak jdou malí sumečci
za nimi pak slanečci.
Kapři se jen mrskají
za nimi pak potají
škeble si to odskáčou.
Žáby si jen zapláčou,
že tu nejsou staří mloci.
Sumec říkal, že jsou cvoci.
Vodoměrky na pláži
na vážky pak doráží.
S touhle velkou parádou
ke konci pak humři jdou.
Díky této havěti
máme báseň pro děti.
„Průvod vodní havěti“ se na první pohled jeví jako dětská báseň s výrazným prvkem hravosti a nadsázky. Jejím hlavním cílem je seznamovat malé čtenáře s různými druhy vodního života, a to prostřednictvím zábavného a rytmického jazyka, který podporuje jejich zájem o přírodu.
Silné stránky:
Rytmus a forma: Báseň je napsána v pravidelném metru a má příjemný rytmus, který se snadno pamatuje. Tato forma je ideální pro dětské publikum, které si rádo opakuje a zpívá verše.
Různorodost postav: Autor zahrnuje široké spektrum vodních živočichů, což podporuje u dětí zvídavost a orientaci v přírodních vědách. Díky zařazení humrů, šneků, unikátního druhu ryb a dalších, se čtenář může naučit názvy různých organismů.
Humor a hravost: Použití komických prvků (například charakterizace okounů jako „staří mrzouni“ nebo poznámka o „cvocích“) dodává textu lehkost a zábavu, což je u dětské literatury velmi důležité.
Vizuální invence: Autor úspěšně vytváří živé obrazy, které pomáhají dětem představit si popisované situace a postavy – „škeble si to odskáčou“ nebo „žáby si jen zapláčou“ – tyto pasáže stimulují dětskou fantazii.
Slabé stránky:
Hlubší tematická rozmanitost: I když je báseň jednoduchá, může se zdát, že postrádá hloubku či složitější motivy, které by mohly více zaujmout starší děti. Možnost rozšíření o ekologické otázky, jako je ochrana vodního světa, by přidala na aktuálnosti.
Jednoduchý jazyk: Jazykový styl, i když zcela adekvátní pro cílovou skupinu, může působit až příliš přímě a jednoduchě. Některé rytmické obraty by mohly být lépe vylepšeny s využitím bohatší slovní zásoby, čímž by se deeper posílil jazykový zážitek.
Postavy bez většího vývoje: Ačkoli jsou jednotlivé postavy jedinečné, chybí jim určité hloubky nebo vývoj, který by mohl poskytnout příběhový rámec. Čtenář se nedozví více o jejich osobnostech nebo vzájemných vztazích.
Závěr
„Průvod vodní havěti“ je milé a hravé literární dílo, které splňuje svůj účel – pobavit a edukovat mladé čtenáře o různorodosti vodního života. I když by mu prospělo více tematické rozmanitosti a hlubší jazyková preciznost, zejména pro starší děti, celkově zanechává pozitivní dojem a může sloužit jako dobrý úvod do přírody pro nejmladší.
10.01.2025