ChatGPT | Druhý prostor (3)

od: Pavel D. F.

Druhý prostor (3)

Anotace: Nastává běžný všední den a Pavel se dozvídá spoustu věcí, nedá se ovšem říct, že by byly všechny příjemné.

3.

V pondělí po ranní mši si otec Pavel dodal odvahy a zavolal na konzistoř.

„Rada Pánek, pochválen buď pán Ježíš Kristus,“ ozvalo se v telefonu.

„Až na věky, pane rado. Tady je Pavel Verner, administrátor v Drahanech. Chtěl jsem se zeptat, jak dopadla moje žádost o auto.“

„Verner, Verner, aha tady, žádost byla zamítnuta.“

„Pane rado, nechci na vás naléhat, ale mám na starosti čtyři obce a dvě farnosti. Do druhého kostela to mám přes osm kilometrů a většinou musím na kole nebo pěšky.“

„Otče Pavle, musíte si uvědomit, že jsou kněží, co mají na starosti i deset farností na velké ploše. Ti auto opravdu potřebují. Nemůžeme poskytovat drahou techniku všem, kdo si o ni řeknou. Navíc bychom vám museli vyjednat zvýšení limitu spotřeby elektřiny, byla by to spousta starostí a spousta peněz.“

„Nezlobte se, pane rado, chtěl jsem se jen zeptat.“

„Tak máte odpověď. A už sem nevolejte. Nebo budete přeložen do pohraničí a tam si užijete auta, až se vám to líbit nebude.“

Pavel si povzdychl a odložil telefon. Mohl se sice ještě odvolat k arcibiskupovi, ale to by mohlo kurii dost pobouřit a patrně by ho opravdu čekalo přeložení. A v Drahanech zase tak špatně nebylo, i bez auta.

Vydal se do obchodu, aby doplnil zásoby. Obchod byl taky nejlepším zdrojem informací v obci, tedy když nepočítáme hospodu, kam Pavel ze zásady nechodil. Na schodech u obchodu jej odchytila vdova Baráková.

„Otče, už jste to slyšel o té nové sektě?“

„Nevím, co máte na mysli, paní Baráková.“

„No v Otinovsi se objevil nějaký člověk a přesvědčoval lidi, že se mají obrátit k nějaké jeho bohyni. Říkal jí nějak divně, jako Karmika, nebo něco takového.“

„Karmika… nebyla to karma?“

„Ne, otče, Karmika. Mají obětiště někde u Bílého kříže.“

„U Bílého kříže? V lese? A to tam chodí teď v zimě?“

„Chodí, otče, chodí, hlavně mladí. To víte, jsou zvědaví.“

„Budu se muset poptat, děkuji vám, paní Baráková.“

Pavel šel na faru a dumal nad novým náboženstvím, které se mu usazuje v revíru. Karmika, divné jméno, připomíná to indickou tradici, ale Hare Kršna už snad v Česku ani není, lidi teď nejsou na Asii zrovna zvědaví.

„Otče Pavle, otče Pavle!“

Pavel se obrátil a zjistil, že za ním běží mladá Anička Cásková, která se pomátla pro svoji nešťastnou lásku k jednomu německému úředníkovi.

„Otče Pavle, já se tak bojím těch Číňanů.“

„Aničko, Číňané jsou odsud na stovky kilometrů daleko.“

„Ale oni prý střílejí ty rakety!“

„Teď už nic nestřílejí, Aničko. V Prostějově jedna raketa, pravda, vybuchla na letišti, ale to už je pět let, neboj se, nic nám nehrozí.“

„Opravdu?“

„Opravdu, Aničko, kdo by střílel rakety do Drahan?“

Anička odešla, ale Pavel byl nahlodaný. Skutečně žádné nebezpečí nehrozí? Nikdy není nic jistého. Číňané sice zatím používali jen konvenční zbraně, kdyby však chtěli atomovou hlavicí zasáhnout, dejme tomu, utečenecký tábor u Vyškova, mohli by to odnést i lidé v Drahanech. Snad nebude tak zle, řekl si a hned jak donesl nákup na faru, vydal se do kostela a tam se dlouze modlil za rozum pro čínské velitele.

Rozbor/analýza/hodnocení ChatGPT

Dílo „Druhý prostor (3)“ se vyznačuje zajímavou kombinací každodenního života malého městečka a hlubších otázek týkajících se víry, kultury a strachu z neznáma. Příběh se soustředí na postavu otce Pavla, který se snaží vyrovnat se svými povinnostmi jako administrátor několika farností, přičemž se potýká s praktickými problémy, jako je nedostatek automobilu, a morálními dilematy ohledně nových náboženských proudů a strachu z vnějších hrozeb.

Silné stránky:

  1. Dialog a autenticita postav: Dialogy mezi postavami, jako je otec Pavel a paní Baráková, přinášejí do textu autenticitu a ukazují na každodenní realitu života v malé obci. Přesvědčivě vystihují nejen obavy obyvatel, ale i Pavelovu snahu se orientovat v rychle se měnícím světě.

  2. Multidisciplinární tematika: Dílo se dotýká různých tematických proudů, včetně víry, křesťanství, sectářství a strachu z globalizace. Tento širší kontext může podnítit diskusi o současných sociálních a politických otázkách, což ukazuje na autorovu schopnost spojit fikci s reálnými problémy.

  3. Psychologické a kulturní nuance: Otec Pavel je vykreslen jako postava, která má vnitřní konflikt mezi jeho povinnostmi jako duchovního a jeho osobními názory. Tato psychologická hloubka dává čtenáři nahlédnout do jeho duše a motivací.

  4. Humor a ironie: Některé dialogy, jako například obavy Aničky z Číňanů, jsou podány s jemným humorem, což odlehčuje jinak poměrně vážné situace a přináší do textu svěžest.

Slabé stránky:

  1. Tempo vyprávění: I když pomalejší tempo může přispět k výstavbě atmosféry, v některých místech příběhu může působit rozvlekle, což by mohlo ztratit pozornost některých čtenářů. Mírné zrychlení a více akčních prvků by mohly pomoci udržet dynamiku navzdory hlubokým myšlenkám.

  2. Nedostatečně rozvinuté vedlejší postavy: Některé vedlejší postavy, jako vdova Baráková a Anička, jsou skvěle načrtnuty, ale mohly by být dále rozvinuty, aby čtenář mohl hluběji pochopit jejich obavy a motivace. Důkladnější prozkoumání jejich příběhů by mohlo obohatit celkový text.

  3. Nedostatečné vysvětlení nového náboženského hnutí: Zmínka o sekte Karmika přináší potenciál pro rozšíření příběhu, ale nedostává se více informací o této skupině a jejich ideologiích. Větší detailnost by mohla přispět k prohloubení konfliktu.

Vzhledem k výše uvedeným argumentům se zdá, že „Druhý prostor (3)“ je promyšleným dílem, které se nebojí dotknout citlivých témat a postavit je do kontextu běžného života. I přes své menší nedostatky nabízí silné literární momenty a nutí čtenáře přemýšlet nejen o osudu postavy, ale i o vlastním místě ve světě plném neznámých hrozeb.

15.01.2025

© 2004 - 2025 liter.cz v1.7.2 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí ⋅ Osobní údaje ⋅ Provozovatel