ChatGPT | Druhý prostor (8)

od: Pavel D. F.

Druhý prostor (8)

Anotace: Z mimozemšťanů se nakonec vyklubali úplně normální uprchlí pozemšťané. Pavel se osvobozuje takovým způsobem, aby pomohl obyvatelům planety Zarja i ruským uprchlíkům na Moravě.

8.

„Ivane, ty darebáku, kde jsi byl?“ spustil starosta Kaláb, který naši podivně oblečenou čtveřici potkal na návsi.

„Zabloudil, pane starosto,“ řekl bez váhání Pavel.

„A týden bloudil někde v lese. Otče, tohle nemyslíte vážně?“

„No, řekněme, že nebloudil jen v lese. Prostě se vydal na takový výlet…“

„Mně je jasné, na jaký výlet ses vydal, Ivane, táta tě spráská jako psa, zvlášť, pokud jsi mu vzal nějaké peníze,“ řekl starosta, kroutil hlavou a šel do budovy školy, kde měl svoji kancelář.

Ivan se vydal domů a Pavel s Anežkou a Pantějem putovali dál do kopce k Drahanům. Na faře Pavel doporučil Pantějovi, aby nevystrkoval ani hlavu, převlékl se do civilního oděvu a šel do kostela, aby se pomodlil a získal sílu k dalšímu působení.

„Otče, vy jste tady?“ ptala se vdova Baráková, když Pavel zamykal kostel.

„A kde bych měl být, paní Baráková?“

„Vždyť jste dnes ráno nesloužil mši. Mysleli jsme, že se vám něco stalo.“

„Nic se mi nestalo, jen jsem měl nějaké neodkladné řízení v Otinovsi a okolí.“

„To jsem ráda, ženské budou jistě taky rády, když jim to řeknu.“

„Tak jim to vypovězte, paní Baráková,“ řekl Pavel, povzdychl si a šel na faru.

Pantěj seděl v kanceláři, ani nedutal. Pavel zvedl telefon a zavolal na policii v Protivanově. Řekl policistům, že už našel Ivana Mánka, osobně ručí za to, že je vše v pořádku, a doporučil vše nechat na Ivanových rodičích. Policista nejprve napjatě poslouchal a pak se rozesmál. Pavel si povzdychl a telefon položil.

Potom farář vyhrabal ve stodole staré kolo a dovezl ho k Pantějovi.

„Tohle si oprav, Pantěji. Jistě to jako zkušený kosmonaut zvládneš. Nářadí najdeš v garáži.“

O oběd se Pavel s Pantějem rozdělil. Potom nasedli na kola a vyrazili zkratkou na Nové Sady a pak dolů přes Studnice do Rychtářova. V Dědicích odbočili doleva a dojeli před bránu utečeneckého tábora. Strážný v německé uniformě si je povýšeně měřil a ruku držel na samopalu, který měl na popruhu přes rameno.

„Dobrý den, jsem katolický kněz Verner z Drahan a jedu za utečenci s duchovní pomocí.“

„A ten druhý chlápek?“ ptal se strážný bezchybnou češtinou.

„To je můj asistent, ministrant, rozumíte?“

„Ale jistě, jeďte dál, otče, když máte tu odvahu. Počkejte, vystavím vám propustku, abyste se pak dostali zpátky.“

Tábor byl rozlehlý a dělil se na sekce, které měly samostatné ústředí a jídelny. Pavel s Pantějem se bez problémů dostali přes všechny brány. U jedné jídelny postavili kola ke zdi a vešli dovnitř.

„Věnujte mi pozornost, vážení,“ řekl Pavel neohroženě anglicky, i když mu bylo jasné, že se zde určitě nacházejí konfidenti, kteří donášejí Němcům. „Za pár dní se tu zastaví paní, která vám nabídne určitou zajímavou práci. Tady Pantěj vám řekne více, najdete ho před jídelnou zítra ráno.“

Potom oba vyšli z jídelny, vzali kola a vydali se dál do lesa. Ostatní je třeba nechat na táborové šeptandě, zítra ráno se jistě najdou zájemci o ‚zajímavou práci‘. Kalmika to bude muset zorganizovat. Pavel pobaveně přemýšlel o tom, co si vymyslí a jak to podá svým soukmenovcům. To už naštěstí nebude jeho starost.

Došli do houští, kam nebylo vidět ze žádné strážnice, a Pantěj tam zabudoval panel portálu. Potom podal Pavlovi ruku, aktivoval portál a vrátil se na stanici. Kruh portálu pohasl. Farář uklidil Pantějovo kolo a sám se vydal dolů k hlavní bráně. Propustka fungovala, nikdo se ho neptal, kde nechal svého asistenta. Pavel dojel do Rychtářova a vydal se pěšky vedle kola dlouhým stoupáním domů do Drahan.

Rozbor/analýza/hodnocení ChatGPT

Dílo pod názvem „Druhý prostor (8)“ je ukázkou literární prózy, která se zabývá tématy identit, odvahy a humanismu ve vysoce napjatých dobách, pravděpodobně v kontextu druhé světové války. Příběh je situován do prostředí českého venkova, kde se setkáváme s postavami, které čelí náročným situacím, čímž zaujal čtenáře svou autentičností a realistickým zobrazením mezilidských vztahů.

Silné stránky:

  1. Dialog a charakterizace postav: Vzájemné dialogy mezi postavami jsou plynulé a přirozené, což přispívá k důvěryhodnosti charakterů. Postavy jako Pavel a Kaláb jsou pečlivě vystavěny a jejich dynamika vytváří zajímavé napětí v textu.

  2. Atmosféra a kontext: Využití historických prvků a doby neklidu (tak jako pri zmíněném utečeneckém táboře) vytváří silný pocit naléhavosti a strachu, což dodává příběhu hloubku a kontext. Čtenář se tak může vžít do dobových reálií, což je umocněno přesně vykreslenými situacemi.

  3. Témata lidskosti a morálky: Text se dotýká důležitých etických otázek, jako je pomoc potřebným, loajálnost a obětavost, což podtrhuje vývoj postavy farář Pavel. Jeho rozhodnutí pomoci uprchlíkům ukazuje na jeho odvahu a lidskost.

  4. Psychologická hloubka: Postavy procházejí vnitřními konflikty, odvážné činy jsou vystavěny v kontrastu k obavám a nejsou vykresleny černobíle. To činí příběh lidštějším a čitelnějším.

Slabé stránky:

  1. Možná nedostatečná expozice: Pro čtenáře, který není obeznámen s kontextem příběhu, může být obtížné pochopit některé odkazy a motivace postav. Například pozadí vztahu mezi Ivanem a Pavlem není podrobněji objasněno, což může způsobit zmatení v chápání postav.

  2. Pacing: Ačkoli příběh má své vzrušující momenty, některé části mohou působit zbytečně táhlé, zejména dialogy, které se zdají občas opakovat myšlenky, což může zpomalit dynamiku vyprávění.

  3. Jazyk a styl: Ačkoli jazyk je většinou správný a srozumitelný, mohlo by být prospěšné použít více evocativních a obrazných prostředků k přenesení intenzity emocí, zejména v klíčových momentech. Moment stažení do lesa, a následné aktivování portálu by mohl nést větší živelnost a napětí.

  4. Nedostatečná role vedlejších postav: Zatímco hlavní postavy jsou dobře vykreslené, některé vedlejší postavy, jako je vdova Baráková, se zdají být spíše jako nástroje pro posun vyprávění, než aby představovaly plnohodnotné charakteristické figury.

Celkové hodnocení:

„Druhý prostor (8)“ je ambiciózní literární dílo, které se úspěšně dotýká složitých témat a zachycuje realitu doby, v níž se odehrává. Jeho silné stránky v oblasti charakterizace a atmosféry převažují nad slabšími stránkami v oblasti expozice a detailnosti. V budoucím vývoji příběhu by mohlo být prospěšné více se zaměřit na vývoj vedlejších postav a jazykovou stylizaci, aby se posílila celková intenzita vyprávění. S těmito přístupy by „Druhý prostor“ mohl nabídnout čtenářům ještě silnější zážitek.

20.01.2025

© 2004 - 2025 liter.cz v1.7.2 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí ⋅ Osobní údaje ⋅ Provozovatel