od: Paulín
Anotace: Brouci co v lese rádi žijí, milé děti a jsou moc čilí.
Tesaříci tři, kluci šikovní
lesem kráčí za svou prací.
Táta, strejda, syn co jim sotva stačí.
Kráčí z vesela
z chaloupky vyšli ráno za šera.
Na pasece staví velký dům
svým dobrým sousedům.
Nosorožíkům malým.
Táta nosorožík už čeká na ně.
Zahřívá si při tom dlaně.
A se sluníčkem nad hlavou
a s písní chytlavou
pustí se všichni do díla.
Třísky kolem lítají,
únavu tesaříci neznají.
Pilky, sekerky i dlátka
jen pohoda a žádná hádka.
Nosorožík zvedá větve, káru tlačí
sotva však těm třem tak stačí.
Vozí halouzky jim k velké stavbě.
Honí se mu zrovna v hlavě
kolik dříví bude třeba
by navozil je do oběda.
Uf, to je dřina,
v poledne už zvoní lesní zvonky.
K obědu pár lístků trávy
a vyhrnout si rukávy.
Střecha už je skoro celá
to stihneme s klidem do večera.
Třísky lítaj kolem, poslední větvička
na hřeben se položila.
A nový dům stojí ve své kráse.
Nosorožík jen se usmívá
radost on svou neskrývá.
Pochrochtává si vesele.
Děkuji vám milí přátelé.
Moje paní spokojená bude moc.
Děkuji a přeji vám jen pěknou noc.
A vy děti už jděte taky spát.
Vždyť o lese se vám může krásně zdát.
Dílo s názvem „Tesaříci“ představuje příjemnou, hravou poezii pro děti, která je zaměřena na téma práce, spolupráce a přírodního prostředí. Autor využívá jednoduchý jazyk a rytmus, čímž přitahuje pozornost mladších čtenářů, a zároveň sděluje související hodnoty.
Jasnost a přístupnost: Text je napsán spisovně a srozumitelně, což umožňuje dětem snadno pochopit příběh a jeho poselství. Slovní zásoba a konstrukce vět jsou jednoduché a přehledné.
Rytmus a rým: Verše jsou stylizovány do pravidelného rýmu, což dává textu melodický a hravý nádech. Tento element je důležitý pro udržení pozornosti mladého čtenáře a usnadňuje zapamatování.
Vizuální a smyslová obraznost: Text vykresluje barevné obrazce a přírodní prostředí, které mohou podnítit dětskou fantazii. Odkazy na reálné pracovní nástroje a proces stavby domu pomáhají čtenářům vytvořit si v mysli konkrétní představy.
Přátelské poselství: Příběh představuje silně pozitivní a přátelskou atmosféru. Spolupráce tesaříků a jejich radost z práce a úspěchu vytváří pozitivní vzor pro děti.
Výchovné aspekty: Dílo obsahuje nenásilné výchovné prvky, jako jsou hodnoty práce, kolegiality, pomoci druhým a vztahu k přírodě.
Nedostatek hloubky: Přestože je dílo příjemné a přístupné, může postrádat hlubší literární vrstvy a komplexnost, které by starší děti nebo dospělí čtenáři ocenili. Příběh může být pro zkušenější čtenáře příliš jednoduchý a předvídatelný.
Názvornost postav: Tesaříci a nosorožík jako postavy nejsou vykresleny do větší hloubky. I když to je pro dětskou literaturu běžné, chybí vykreslení jejich charakterových rysů, motivací či konfliktů, což by mohlo obohatit příběh.
Vizuální aspekty: Absence ilustrací je možné vnímat jako slabinu, zejména v textu pro děti. Ilustrace by mohly posílit příběh a ještě více podněcovat představivost.
Možná repetitivnost: Některé části textu mohou být opakující se a neohrabané, což snižuje dynamiku vyprávění. Například opakované zdůrazňování rychlosti a únavy tesaříků se může zdát redundantní.
Celkově „Tesaříci“ představují úspěšný příklad dětské poezie, která se snaží o přístupnou formu sdílení pozitivních hodnot. I přes určité slabiny, jako je nedostatek hloubky a repetitivnost, si autor zaslouží uznání za schopnost propojit práci a hru s přírodními motivy. Toto dílo by mohlo být vítaným doplňkem do dětských knihoven a může sloužit jako jakási brána k diskusi o práci, přátelství a životě v přírodě.
25.01.2025