od: Tomcat
…sakra ta hudba...
Hudba...
Řeč, co se vymanila z rukou...
rozplétá vlasy kolem ramen -
co je pro ni Orfeus a Eurydika...
A znovu ta rána smyčcem!..
a... ztichnutí...
Bezmoc znamení kříže
a hrdelní výkřik houslí...
Pro koho přišla?
Za mnou?..
Můj rozum?..
Má krev jí nestačí?..
Koho hledala
tady v temnotě,
v pozemské beznaději?
Pro mě...
Přišla pro mě!
Jaká dobrá zpráva!
Jako chorál!
V jaké pokoře
mě volala!..
Melodie upletla věnec...
a... ten věnec se kroutil
u mých nohou,
i u nohou jejích...
Ach, jak jsem byl osamělý!
Nepoznala mě –
volala mě, hledala mě
a nepoznala mě...
nepoznala mě!..
Kdo...
potřebuje má slova?!.
K čertu s tou hudbou!...
HU - D - BA!...
...jak je všechno
svěží a nestálé ...
vše šeptá...
housle něco šeptají
v závoji ticha...
Autor: Elsa Cornellisen
Dílo "Capriccio" od Elsy Cornellisen v sobě nese intenzivní emoce a komplexní tematiku, která se soustředí na vztah hudby, identity a osamělosti. Autorčina schopnost propojovat tyto prvky dává textu hlubokou výpovědní hodnotu, avšak v některých ohledech je možné najít také určitá slabá místa.
Jasná tematická osnova: Text se soustředí na hudbu jako na metaforu pro vztahy, osobní osamělost a touhu po spojení. Autorčina schopnost výstižně zachytit komplexnost těchto témat ve velmi krátké formě je obdivuhodná.
Zpracování emocí: Emocionální naléhavost "Capriccia" se projevuje v expresivním jazyce. Řeč o hudbě jako "hrdelní výkřik houslí" a "melodie upletla věnec" naznačuje, že autorčina zkušenost je intenzivní a osobní, což čtenáře vtahuje do hloubky prožitku.
Prvky symboliky a metafory: Text využívá symboliku, například ve spojení s Orfeem a Eurydikou, kde hudba představuje ztrátu a touhu, a věnec, který se kroutí „u nohou“, může být interpretován jako symbol spojení či ztráty.
Dynamika jazyka: Jazyk je dynamický, variabilní a tvoří silné obrazy, což ovlivňuje čtenářův vjem a emocionální odezvu. Opakování a gradace v několika stěžejních verších dodává textu rytmus a naléhavost.
Nejednoznačnost: Některé pasáže mohou působit nejasně a čtenář se může cítit ztracený v autorčiných otázkách a pocitech, které nemusí být zcela srozumitelné. Například "Má krev jí nestačí?" může vyvolávat více otázek, než poskytuje odpovědí.
Vokální rozmanitost versus koherence: Přestože variabilita jazykových prostředků je silnou stránkou, v některých místech se text může zdát roztržený a chaotický. Logičtější struktura by mohla posílit celkový efekt.
Reference na konkrétní kulturní prvky: Odkaz na Orfea a Eurydiku, ač má silný emocionální základ, může být pro některé čtenáře, kteří nejsou s těmito mýty obeznámeni, méně jasný. Toto by mohlo být potenciálně odrazující pro širší publikum.
"Capriccio" Elsy Cornellisen je působivým, emotivním dílem, které se podařilo prozkoumat složité vztahy mezi hudbou a lidským prožíváním. Přestože se setkává s určitou nedostatečnou srozumitelností a rozptýlenou strukturou, celkově zanechává silný dojem a nutí čtenáře k zamyšlení. Jak osamělost, tak touha jsou v díle zachyceny intimním jazykem, což činí toto literární dílo hodnotným kontributorem do diskuse o vztahu mezi uměním a osobní identitou.
31.01.2025