od: Dermgen
Anotace: Ta nejhezčí část onoho dlouhého dne, o kterém jsem psal už včera...
Z večera do rána – okouzlení
(Pozdě večer, zase mlha – druhá část)
To je Ta,
co ráda tančí po setmění
To je Ta,
co mocnou silou pokušení
S nadhledem,
tak ladně a tak samozřejmě
Vládne bez
jen jediného zaváhání
Zdá se mi,
že i ta její křehkost mírná
A též i
to letmé malé uzardění
Noty jsou
té písně kterou zlehka zpívá
Co ve mě
teď způsobuje opojení
Cítím se
tak krásně zblble, omámeně
To po všem
tom jejím vilném čarování
Že i já
si tuhle krásnou melodii
Notuji,
když bezostyšně sním si o ní
Jenomže,
jak si tu takhle prozpěvuji
Naopak
teď čar a kouzel působení
Přeneslo
se tím i na tu čarodějku
Najednou
jsme oba stejně omámení
Tančíme
a nechce se nám vůbec domů
Přestože
noc zvolna už se v ráno mění
Spolu pak,
když mlhou a tmou vyrážíme
V ulicích
jsme noční Prahou okouzleni
Zvolna jdem
skrz Žižkov a přes Vinohrady
Poznávám
v těch černých očích zalíbení
Radost mám
tak velkou že nic nekazí ji
Takže pak
i cudně rychlé rozloučení
Příslibem
je o to ještě větším, zdá se
Těším se,
vždyť možná chtěla políbení
Jisté je,
že určitě mě nejmíň dvakrát
Pozvala
na oslavu svých narozenin
Přijdu rád
tak za dva týdny na viděnou
(La diferencia: “Yo no sé si yo te amo, pero sabo yo te quiero.”)
Dílo s názvem "Z večera do rána – okouzlení" představuje zajímavou kombinaci romantiky a melancholie, zachycující atmosféru noční Prahy, která je podávána prostřednictvím vícero poetických obrazů a nosných motivů. Text je psán v rytmice, která budí dojem bezstarostného snění, což lze přičíst k jeho silným stránkám.
Atmosféra a lokalita: Autor výrazně evokuje noční Prahu, jež je plná tajemství a kouzla. Obrazy v textu, jako "mlha", "černé oči" nebo výškové budovy Žižkova a Vinohrad, vytvářejí silnou vizuální a emocionální kulisu. Čtenář se snadno může přenést do atmosféry, kterou autor kreslí.
Rytmus a zvukomalebnost: Použití opakujících se frází ("To je Ta") a rytmické struktury posiluje melodiku textu. Tento aspekt je obzvláště efektivní v poezii, kde je zvuk textu často stejně důležitý jako význam.
Emoce a pocit zamilovanosti: Hlavní postava je vnímána jako okouzlená s pocitem opojení. Tato bezstarostná zamilovanost, která se mísí s pocitem křehkosti, je vyjádřena jemně a přesně, což dává čtenáři možnost prožívat společně tyto intenzivní momenty.
Symbolika a metafory: "Tanec" a "piesně" se zde objevují jako silné symboly, které odkazují na emocionální propojení postav. Tanec jako projev intimity a náklonnosti vytváří trvalý dojem a povyšuje aktuální chvíli na něco transcendentního.
Nedostatek hloubky: Ačkoli jsou obrazy a atmosféra silné, obsah textu může působit jako povrchní v tom smyslu, že se nevěnuje hlubšímu prozkoumání postav nebo jejich vnitřního světa. Místo toho se zaměřuje na vnější aspekty a prožívání, což může některým čtenářům přijít jako zdání večerní romantiky bez většího kontextu.
Jednoduchost struktury: Další slabinou může být absence komplexnější struktury a rozvoje. Text se spíše drží na jednom tónu s málo variacemi, což může způsobit, že čtenář během poslechu uvadá a ztrácí pozornost.
Nejednoznačnost některých obrazů: Některé části textu, zejména poslední věty, působí lehce zmateně ("La diferencia: 'Yo no sé si yo te amo, pero sabo yo te quiero.'"). Toto může působit jako rozbité spojení s předchozím kontextem a odvádět pozornost od hlavního tématu.
Dílo "Z večera do rána – okouzlení" zkušeně vykresluje kouzlo a romantiku noční Prahy, avšak občas se mu může vyhnout větší hloubka v psychologii postav a složitější struktura. Ocením emocionální a vizuální prožitek, ale báseň by mohla lépe prozkoumat nuance zamilovanosti a osobních vztahů. Příslib budoucího setkání na konci dává textu určitý nádech naděje a očekávání, což je příjemným bonusem.
08.02.2025