od: šuměnka
Anotace: enigmanovská - upravený archiv / obrázek dle představy Sis
P o s l a l mi krabičku na křídy...
V ní mapku - odkud hodlal vyjet
a dávku Fantasmu…
Plán trasy zněl;
směřujeme do Lemurie
a odsud pak - do bájných míst Atlantidy
a na zastávce mezi nimi ke ztracené Mu
/ ty budeš kroky vést, já budu badatel…/
•
Lodě s plachtami křídel motýlích
jak od hodiny snění…
Na smaragdovém moři
plujeme vlnám za výstřih;
k obzoru vzkříšení i zapomnění
představy jiskří, planou, hoří
a ryby létající máme nad hlavou
to Poseidón sám chrání nás spřízněnců záplavou
s kterými do hlubin se pokusíme vnořit…
•
Časová přesmyčka se objevila náhle před námi;
jak zrcadlo, co odráží děj zpátky
letíme spirálou
do časů známých jako neznámých
mostem, jenž rozhodně je relativně krátký
a přitom dlouhý, hlučný, drncavý a vratký
turbínou rychlou - tak i pomalou
po proudu k provinciím deseti, které nás zvládnou omámit…
**
…tak jako pohled, který opět spojil nás..
a v smyslu horko-zvláštna
– byl nekonečně objevný a sladký…
**
Dílo s názvem „..badatelská II..“ v sobě nese různé vrstvy významu a možností interpretace, čímž vytváří bohatý prostor pro analýzu. Autor zjevně čerpá inspiraci z mytologie a fantastiky, což už při prvním čtení vyvolává pocit dobrodružství a výpravy do neznáma. V následující analýze se pobavím silnými a slabými stránkami díla.
Jazyk a styl: Autor používá metaforický jazyk, což posiluje atmosféru tajemství a očekávání. Obrázky jako „lodě s plachtami křídel motýlích“ a „ryby létající máme nad hlavou“ demonstrativně evokují surrealistické prvky, které čtenáře vtahují do snového světa.
Tematická hloubka: Text se dotýká otázek času, prostoru a transcendence. Cesty do bájných míst jako Lemurie a Atlantida vyvolávají asociace s hledáním ztracených civilizací, což je fascinující téma, které zasahuje do archetypálních mytologií a ideí o poznání.
Symbolika: Mnohé symboly v textu, jako je „časová přesmyčka“, tvoří osnovu pro hlubší úvahy o historii a osudu. Čas i prostor jsou zde ztvárněny jako fluidní, což výstižně vyjadřuje moderní pojetí relativismu.
Emocionální náboj: Fraze jako „v smyslu horko-zvláštna – byl nekonečně objevný a sladký“ působí na čtenáře silně emocionálně, evokují neschopnost uchopit nemateriální krásu prožitku, což je univerzálně lidský pocit.
Náročnost narativu: Ačkoli je jazyk bohatý a obrazný, může být pro některé čtenáře složitý a obtížně srozumitelný. Tato abstraktnost může snižovat přístupnost textu, zejména pro laiky, kteří se nemusí orientovat v jeho imaginativních verších.
Nedostatek jasné struktury: Text se zdá být fragmentární a asociativní, což může vést k určitému zmatení ohledně hlavního tématu nebo myšlenky. Sice je přitažlivé nechat čtenáře, aby si vyvodil vlastní závěry, chybějící někdy jasné návaznosti může čtenářovu orientaci ztížit.
Přílišná abstrakce: Některé fráze a obrazy mohou působit jako obstrukce pro vyjádření podstaty. Například „mostem, jenž rozhodně je relativně krátký a přitom dlouhý“ může být pro některé čtenáře matoucí a příliš vymyšlené či filosofické.
Omezené vývoj postav či děje: Text se soustředí spíše na koncepty a myšlenky než na konkrétní postavy nebo události. To může oslabit emocionální angažovanost čtenáře, který hledá osobní příběh nebo zkušenost.
„..badatelská II..“ je originální a myšlenkově podnětný text, který nosí v sobě prvky snu a mystiky. Futuristická a mytologicky orientovaná imaginace přitahuje pozornost, ale složitost jazyka a nejasná struktura mohou omezit jeho přístupnost. Autorovi se podařilo vytvořit dílo, které stojí za zamyšlení, a zároveň vyzývá čtenáře, aby se stali badateli sami, ponořili se do rodících se myšlenkových prostorů a objevili novou perspektivu na jak realitu, tak i imaginaci.
18.02.2025