od: Pavel D. F.
Anotace: Nevím, jestli sem tu povídku dávám ve správném pořadí. Vlastně ani nevím, jestli je to povídka nebo nepodařený literární traktát. Zkuste se na to podívat, odvážnému štěstí přeje.
Beatrix se otřásla ve spánku, posadila se na lůžku, otevřela oči a ztěžka se nadechla. Pot se jí lil po zádech. Příšerný sen! Zdálo se jí, že stojí na ulici a sleduje, jak se k ní blíží auto, které stále nabírá na rychlosti. Řítilo se přímo na ni. Obrátila se a pokoušela se dát do běhu. Nohy však měla jako ze železa, vůbec nemohla jít, natož utíkat. Kvílení brzd se jí zařízlo až do mozku. Ucítila nárazník na svých lýtkách - a pak se probudila.
Odhodila přikrývku, vstala a šla ke stolku, na němž měla položenou skleničku s vodou. Hltavě se napila.
Klidné šumění systémů podpory života ji pomalu vracelo do reality. Byla doma, slabé světlo ode dveří ozařovalo kajutu a stíny nábytku nehybně ležely na zemi. Ozval se bzučák ode dveří. Beatrix rychle popadla župan, oblékla ho na sebe a pak pozvala návštěvníka dál.
Vešel starý muž v zálesáckých šatech. Jeho šedé vlasy učesané na pěšinku rámovaly kulatý obličej. Muž se usmál.
„Promiňte, slečno Galowayová, že vás ruším.“
„My se známe?“ otázala se Beatrix a přísně si muže prohlížela.
„Zkuste se podívat do protonace, třeba objevíte něco zvláštního.“
Beatrix zavřela oči a soustředila se.
„Vy přicházíte z budoucnosti? Nebo z minulosti? Vy jste cestovatel v čase?“
„Ano. Jmenuji se Petr Kravák. Vrchní koordinátor Kravák, jestli vám to něco říká.“
„Centrální Země? Posílá vás Ida?“
„Nikoliv. Přicházím sám.“
„A co mi chcete?“
„Slečno Galowayová, vidím, že stále nechápete. Já jsem přinesl poznání protonace od Aeney Endymion a rozšířil ho po vesmírech. MMN by nikdy nevznikla, kdybych to nebyl udělal.“
„Aha. A to jste mi přišel oznámit o půl třetí palubního času, že jste prorokem protonace? Mohl jste si ušetřit cestu. Vůbec mě to nezajímá.“
„Musel jsem přijít v době, kdy budete sama. Nebo si myslíte, že mám zájem setkat se s někým z posádky mimo vás? Netoužím potkat doktora McCoye nebo slečnu Chapelovou. Chci mluvit s vámi.“
„Tak do toho. Chci ještě spát.“
„Slečno Beatrix, rád bych vám řekl, že Multiversum Mind Net je nástrojem vyššího principu, kterým ovšem není superpočítač Ida. Musíte vědět, že Ida není tím, za co se sama pokládá. Ona není bůh, který řídí multiversum. Přesto je nutné, abyste velice přesně plnila její přání.“
„Tomu nerozumím ani za mák, vážený pane. Říkáte, že Ida není suverénní a zároveň mě nutíte, abych ji poslouchala. Vůbec vás nechápu, vůbec nechápu, co po mně chcete. Melete tu cosi o nějaké Aenee, o multiversu, o naší síti a Idě. Jste agent MMN, nebo jen nějaký pitomec, který se k tomuto dílu přimotal náhodou?“
„Tedy, úctou ke starším zrovna netrpíte, slečno. Ale dobře, vysvětlím vám to. Kdysi v budoucnosti ve 28. století jsem se setkal s Aeneou Endymion a převzal od ní schopnost proniknout do protonace. Rozšířil jsem její schopnosti poznání myšlenek a vzpomínek lidí živých i mrtvých v protonaci z jednoho na všechny možné vesmíry multiversa. Rozšířil jsem taky schopnost pohybu v prostoru silou myšlenky o schopnost cestovat mezi vesmíry a v čase. Potom jsem ve 25. století založil kolonii Centrální Země, abych soustředil lidi, kteří poznání protonace začali šířit po vesmírech. To bylo první a živelné šíření tohoto učení.
Ve 30. století povstala z rodiny hlavních počítačů Centrální Země Ida, která získala jako první počítač schopnost vidět protonaci. Jelikož se jedná o logický stroj, který obsahoval data mezitím zaniklé Časové služby, rozhodla se Ida pro systematické mapování stromu multiversa. Zjistila, že některé události ve vesmírech byly ovlivněny osobami, které cestují časem a prostorem. Jelikož věděla, o které osoby se jedná, začala je následně najímat jako agenty, kteří mají provést akce, o kterých Ida již věděla, že provedeny byly. Tak jste byla do organizace multiversní myšlenkové sítě přijata i vy.
Některé úkoly jste již splnila, jiné teprve přijdou. V dohledné době spolu s jedním mužem, kterého vám Ida přikáže vyhledat v 21. století, začnete pracovat na systematickém ovlivňování vzdálené minulosti. Minulosti, která je společná pro celé miliardy vesmírů. Povahu stromu multiversa doufám znáte, takže si dokážete představit jednotlivé silné větve v daleké minulosti, ze kterých vznikají odštěpením další vesmíry v minulosti bližší a tak dále. Celý Multiversum tree stále roste. Ty silné společné větve jsou klíčové. Minulost se musí odehrát přesně tak, jak se odehrála. Proto musíte Idu poslouchat, i když není bohem. Stále nechápete?“
„No možná, že už chápu něco více, ale stejně mi není všechno jasné. Ida po mně nikdy nechtěla, abych se pokoušela pochopit multiversum jako takové. Jsem pouhý agent v terénu, vím jen věci bezprostředně související s mými úkoly.“
„Ano, nikdo po vás nebude chtít, abyste chápala celé multiversum. Paralelních vesmírů je nekonečně mnoho a stále vznikají nové. Pouze ten strom, to neustále větvení od společných větví až k nejmenším větvičkám a výhonkům, to je důležité. Pokud změníte něco ve společné větvi, změníte všechny následně vzniklé vesmíry. A jelikož historii nelze změnit, způsobíte odtržení stejného počtu realit, jaké v původní větvi byly. Jediným chybným krokem vytvoříte miliardy nových vesmírů. To není jen tak nějaká drobnost, to je obrovský zásah do multiversa.“
„Dobrá. Řekněme, že si budu dávat pozor. Stačí to?“
„Možná ano, možná ne. Musíte doslova plnit příkazy Idy. Dám vám příklad. Pokud dostanete pokyn, že máte zabránit atentátu na Hitlera v roce 1932, musíte tomu atentátu zabránit za každou cenu, i když víte, co tento zvrhlý člověk lidstvu přinese. Nesmíte jednat v zájmu lidstva, musíte jednat v zájmu multiversa.“
„To jste ale nemyslel vážně s tím Hitlerem?“
„Naprosto vážně jsem to myslel. Bude to váš první úkol v novém postavení. Zkuste nahlédnout do protonace a poznáte pravdu.“
„Nezlobte se, pane Kraváku, ale tohle neudělám. První, co nás Ida učila, byl pokyn za každou cenu se vyvarovat předvídání vlastní budoucnosti. Já se nechci zbláznit, to mi věřte. Vždyť je to všechno šílené, všechny ty vesmíry, větve paralelních realit, lidé, kteří cestují mezi nimi. Proč se to všechno děje? Jste zodpovědný za tyto záležitosti, když jste lidem přinesl poznání protonace. Proč jste to udělal? Nebylo by lepší, kdyby každá paralelní realita žila svým životem a nepletla se do reality jiné?“
„Slečno, tohle není záležitost poznání protonace. Už před tím lidé cestovali mezi vesmíry a žádné povědomí a záležitostech Prázdnoty, Jež Spojuje neměli. Ale doznávám, že pomocí protonace mohou lidé tyto cesty konat snadněji. Je to záležitost evoluce. Existuje celá řada jiných bytostí ve vesmíru, které vytvářely a vytvářejí mnohé civilizace, mnohdy jde o společenství a technologie, které lidstvo v daném čase v mnohém předstihly. Abychom zajistili, že konečná inteligence multiversa bude konečnou inteligencí lidí, musíme multiversum budovat. Je to zvláštní, ale právě lidé nesou pochodeň poznání jednotlivých realit a vztahů mezi nimi. Právě lidé pochopili, jak je multiversum strukturované. Všechny ostatní civilizace nakonec spočinou ve společenství, jehož vůdci budou lidé. Nestane se to ihned. Musí uplynout celé miliony let, lidstvo musí dozrát a překonat svá současná omezení. Tak, jak se vesmíry postupně dělily, tak musí na konci věků nastat jejich opětovné splynutí. A pak konečná inteligence předstoupí před Stvořitele a bude souzena. Musíme zajistit, aby rozsudek zněl ve prospěch inteligence. Inteligence musí překonat chaos.“
Beatrix sledovala svého nočního návštěvníka a snažila se pochopit všechny ty skvělé myšlenky, které jí sděloval. Nedařilo se jí to.
„Pane Kraváku, vy asi vidíte za obzor, jelikož jste první, kdo Prázdnotu, Jež Spojuje alias protonaci objevil. Já jsem jen obyčejná ženská z 23. století. Zdravotní sestra, pro niž byla služba na hvězdné lodi vrcholem jejích snů. Nyní přede mnou otevíráte novou budoucnost. Nejsem si jistá, že právě já jsem ta pravá.“
„Jste, slečno Galowayová. Ida není bůh, ale přesně ví, koho vybrat. A já v tomto s jejím úsudkem plně souhlasím. Asi jsem vás unavil svými rozumy. Možná jsem si mohl svoji návštěvu ušetřit. Přesto jsem vás navštívil a tím se moje návštěva stala součástí nekonečné historie multiversa. Slibte mi jen to, že budete svoji roli agenta MMN brát vážně.“
„To vám slíbit můžu, pane Kraváku. Když mě Ida vyhledala, přijala jsem tuto roli. A já jsem žena důsledná, pro mě je každý závazek svatý.“
„Děkuji vám,“ řekl muž a zmizel.
Beatrix chvíli stála uprostřed místnosti a hleděla před sebe. Možná není génius a nechápe tak složité věci, jako je strom paralelních existencí. Přesto bude vždy poctivě plnit úkoly, které jí předají moudřejší, tím si byla jistá.
Místo dalšího spánku se odebrala do sprchy a smyla ze sebe pot noční můry i chmury způsobené noční návštěvou. Potom si oblékla uniformu a vydala se na ošetřovnu. Všechno je třeba dělat ve správném pořadí.
Dílo „Správné pořadí“ představuje fascinující fúzi žánrů science fiction a psychologického dramatu, které se zaměřuje na vnitřní svět protagonistky Beatrix a její interakci s tajemným cestovatelem časem, Petrem Kravákem. Dále se dílo zanáší do hloubky otázek existencialismu, identity a etiky v kontextu multiversa.
Zajímavý koncept: Autor zvolil originální námět s cestováním časem a paralelními vesmíry, což je v literatuře atraktivní téma. Myšlenky o protonaci a síti multiversa podněcují čtenářovu imaginaci a nutí ho přemýšlet o komplexních konceptech.
Dialogy jako motor příběhu: Dialogy mezi Beatrix a Kravákem jsou realistické a poskytují hloubku postavám. Skrze tyto interakce se odhalují nejen jejich osobnosti, ale i filozofické otázky, které příběh tvoří. Kravákova expozice o multiversu a roli Beatrix v něm je dobře konstruovaná a udržuje napětí.
Psychologická hloubka: Postava Beatrix je vykreslena jako citlivá, ačkoliv skeptická žena, která se snaží najít smysl v chaosu nových informací. Její vnitřní monology a reakce na Kravákova slova poskytují čtenáři možnost vcítit se do její situace a dilemat.
Jazyk a styl: Autor dobře ovládá spisovný jazyk a dokáže složitě témata vysvětlovat přístupnou formou. Jazyku sluší prostřídání krátkých a dlouhých vět, což dodává dynamiku a rytmus textu.
Komplexnost versus přístupnost: Ačkoli je myšlenka multiversa zajímavá, její složitost může být pro některé čtenáře matoucí. Občasná terminologie (např. protonace, MMN, Aenea Endymion) může být pro laika nejasná, a to může narušit plynulost čtení.
Tempo vyprávění: Dialogy a expozice trpí místy pomalejším tempem, což může snížit napětí a dynamiku příběhu. Některé úseky obsahují dlouhé monology, které by mohly být zhuštěné, čímž by se urychlilo vyprávění a zamezilo ztrátě zájmu čtenářů.
Predestinace a etika: Témata jako morální dilemata a otázky predestinace jsou rozvinuta, avšak autor by mohl více rozvést etické aspekty Krevákovy filozofie, aby se vyhnul jednostrannosti v postojích vůči mocenským strukturám v multiversu.
Postavy a jejich vývoj: I když je Beatrix zajímavá postava, její vývoj během textu se zdá být poněkud statický. Více rozvoje nebo vnitřního konfliktu by prohloubilo prožitek z příběhu a svědčilo o jejím vývoji jako agentky, což by zdůraznilo její osobní sílu.
„Správné pořadí“ je ambiciózní a myšlenkově podnětné dílo, které zasazuje do svého narativu silné témata prostoru, času a identity. V jeho prospěch hovoří kvalitní jazyk a přitažlivá koncepce. Na druhou stranu, složitost některých myšlenek a pomalejší tempo vyprávění mohou být výzvou pro část publika. Je zřejmé, že autor má potenciál vyprávět fascinující příběhy, ale pro maximální efektivnost by bylo užitečné více inženýrovat strukturu a rozvoj postav.
23.02.2025