ChatGPT | den mozku

od: zase já

den mozku

Anotace: 11. března si připomínáme Evropský den mozku Mozek je aparát, s jehož pomocí si myslíme, že myslíme. Julian Tuwim

Dneska to můžeš dát i ty

zkusit protáhnout závity

alespoň jednou si to zkus

to přece stojí za pokus

 

počítat do sta po pěti

dělit vše na O deseti

spočítat kolik lichých je

no co snad tě to zabije?

 

jedna plus dva plus tři je šest

plus čtyři celkem deset jest

jedna a nula zase jednička

teď začne ta zábavička

 

když sečteš čísla, tak jak jdou

postupně v řadě za sebou

ta složená pak v jedno zkrať

a teď to vidíš, babo raď

 

číselná řada čísel tří

opakuje se, rozvíjí

jak šroubovice DNA

je v kódu světa vpletená

 

1

1+2=3

1+2+3=6

1+2+3+4=10=1+0=1

1+2+3+4+5=15=1+5=6

1+2+3+4+5+6=21=2+1=3

1+2+3+4+5+6+7=28=2+8=10=1+0=1

1+2+3+4+5+6+7+8=36=3+6=9

1+2+3+4+5+6+7+8+9=45=4+5=9

 

1

3

6

1

6

3

1

9

9

 

čísel je devět

víc netřeba

člověk jen žasne

 

a tak pořád dál až do nekonečna

Rozbor/analýza/hodnocení ChatGPT

Toto literární dílo "den mozku" se pohybuje na pomezí poezie a didaktiky, využívajíc přístupné jazykové prostředky a témata spojená s matematikou. Autor se odvážil prozkoumat vztah mezi čísly a lidským myšlením, čímž se pokouší vyvolat jak intelektuální, tak emocionální reakci čtenáře.

Silné stránky této práce spočívají v několika aspektech. Prvním z nich je tematická originalita. Kombinace poezie a matematiky je osvěžující a přináší nový pohled na často vnímanou abstraktnost matematického světa. Autor umně zpracovává matematické koncepty tak, aby byly přístupné širšímu publiku, což je zřetelné zejména v opakovaných výzvách k zapojení a snaze přiblížit čtenářům radost ze hry s čísly. Jazyk je jednoduchý, což posiluje pocit intimity a přístupnosti.

Další silnou stránkou je rytmus a struktura veršů, které se dobře čtou a působí dynamicky. Opakování a postupné odhalování matematických řad vytváří zdání plynulosti a napětí, což podporuje kognitivní aktivitu čtenáře. Verše jsou jakoby hrající si, pobízející k účasti, což zvyšuje jejich atraktivitu.

Nicméně, přestože má běh textu své kouzlo, jeho slabé stránky se mohou objevit v občasné repetitivnosti. Některé části, ačkoliv mají výchovný potenciál, mohou působit monotónně a i méně trpělivého čtenáře mohou brzy unavit. Také některé rukávy myšlenek, přestože mohou zdánlivě vystupovat jako novátorské, v určitém smyslu mohou působit jako klišé, když dochází ke zjednodušování složitějších matematických konceptů, které by vyžadovaly podrobnější rozbor.

Navíc určité oblasti textu mohou být pro nezasvěceného čtenáře příliš abstraktní, a přestože autor motivuje k zapojení, nemusí být každý schopen se do této "zábavy" dostatečně ponořit. Zvýšená pozornost na osvětlení matematických prvků místo plného rozvinutí literárního narativu může vést k pocitu nedostatečné hloubky.

Celkově "den mozku" představuje zajímavý pokus o spojení poezie a matematiky, s výraznými momenty hravosti a účinné didaktiky. I přesto by si zasloužil další úvahu nad rovnováhou mezi obsahem a formou, aby byl nejen vzdělávací, ale také emocionálně rezonující.

12.03.2025

© 2004 - 2025 liter.cz v1.8.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí ⋅ Osobní údaje ⋅ Provozovatel