od: šuměnka
Anotace: ..ptačí křídla.. / s obdivem k řezbářům / byla jsem tomu procesu přítomná - Masakr motorovou pilou Klecany 2011 - archiv sbírka Mimoděk
generovala Sis dle představy
Obnažil tělo v násilnosti
Kmen poprvé si vzdychl; studem
Odpáčil kůru, floém prostil
Bez pletiv, borky cudně chudé
Zavřelo oči
Skrylo duši
Strukturou kresby bez obočí
Torzem si léta tiše buší…
°
Nařízl tělo do „syrova“
Kmen podruhé si vzdychl; slastí
Hladově bral si teď a znova
Ojídal na dřeň chutné části
I letorosty
Zbytek mízy
V pilinách pot a vzruchů spousty
Torzem si srdce tluče ryzí…
°
Dohladil tělo láskyplně
Kmen potřetí si vzdychl; krásou
Hladinu čechrá v ladné vlně
V plachtění křídel dřeva masou
S letkami
Praporů cit
Vznešenost orlích per plastiku omámí
Torzo se rozpětím - rozlétlo žít…
**
Dílo „..avialae..“ představuje fascinující pohled na interakci mezi přírodou, tělem a emocemi. Autor zvolil formu, která osciluje mezi liryčtějším vyjádřením a reflexí vnitřního prožitku, což v konečném důsledku vytváří komplexní poetický obraz. Tento text nabitý obrazností a symbolikou se zaměřuje na cyklus existence, od obnažení a bolesti po konečné povznesení a krásu.
Silné stránky této skladby spočívají především v hluboké obraznosti, která je schopna vyvolávat silné emoce a podněcovat čtenářovu představivost. Místy se text vyznačuje promyšlenými metaforami, které snadno evokují vivifikované představy života a smrti, materiálního a duchovního. Například obraz „Nařízl tělo do 'syrova'“ naznačuje brutální konfrontaci s realitou, zatímco „Kmen podruhé si vzdychl; slastí“ přechází k opojení z existenciálního prožitku. Věřím, že čtenář má při čtení možnost projít vývojem pocitů od bolesti až po konečné smíření a osvícení.
Další silnou stránkou je struktura textu, která se postupně vyvíjí a narůstá. Každá sekce se zdá být navázána na předchozí, a přesto přináší nový psychologický a emocionální rozměr. Rhythmus a tempo jsou také důležité, přičemž autorská volba všitých písmen a symbolů vytváří jakýsi pulzující rytmus, který udržuje čtenáře v napětí a zvedá pocit očekávání.
Na druhé straně slabé stránky se dotýkají občasné opakovanosti některých obrazů a metafor, což může vést ke ztrátě dynamiky v některých pasážích. Místy se text zdá být příliš abstraktní, což by mohlo znepokojit čtenáře, který hledá více konkrétního ukotvení. Například fráze jako „Strukturou kresby bez obočí“ sice obsahují poetickou hloubku, ale mohou být pro některé čtenáře obtížně přístupné, pokud jim chybí kontext nebo osobní zkušenost, se kterou by se mohli ztotožnit.
Celkově se však jedná o silné literární dílo, které dokáže rezonovat s těmi, kdo jsou ochotni se ponořit do jeho složitosti a přijmout výzvu, již představuje. „..avialae..“ je důkazem schopnosti slova zachycovat hluboké lidské prožitky a zároveň vyvolat otázky o samotném smyslu existence a cyklu života. Tento text je na pomezí poezie a filosofie, což mu dodává na významu a trvalosti.
21.03.2025