od: Ž.l.u.ť.á.k.
Marián je malý šťoura.
I když ví, že oheň pálí,
pořád se v něm klackem šťourá,
jako by byl nehořlavý...
jako by byl pirát pravý
a šťourání byla vzpoura.
Poraďte mu milé děti:
Nedělej to, Mariáne...!
oheň prská, jiskra sletí,
nikdo se tě nezastane...
nikdo ani prstem nehne,
když sežehne oheň smetí!
Dílo pod názvem „šťoura“ je krátkou básní, která se na první pohled jeví jako jednoduchá dětská rýmovačka, avšak ve svém jádru nese významnou morální lekci, která zasahuje do oblastí bezpečnosti a zodpovědnosti. Autor velmi dobře pracuje s metaforickým jazykem a symbolikou, ať už se jedná o samotné „šťourání“, které odkazuje na nedisciplinované chování, nebo o „oheň“ jakožto symbol nebezpečí.
Jednou z nejvýraznějších silných stránek této básně je její schopnost efektivně komunikovat tematickou hloubku prostřednictvím jednoduchého příběhu. Obraz malého Mariána, který ignoruje varování a nebezpečenství, s nimiž se potýká, je srozumitelný pro široké spektrum čtenářů, včetně dětí, pro které je dílo primárně určeno. Autor úspěšně využívá rým a rytmus, což přispívá k zapamatovatelnosti textu a činí jej atraktivním pro mladší publikum.
Další kladnou stránkou je, že báseň obsahuje poučení, které nabádá k opatrnosti a zdravému rozumu, což jsou pro děti důležité hodnoty. Příklady jako „nikdo se tě nezastane“ jasně odrážejí důsledky nezodpovědného chování, a to nejen v kontextu fyzické bezpečnosti, ale také ve smyslu emocionální a sociální odpovědnosti.
Na druhou stranu, jednou z oslabení této básně může být právě její přílišná zjednodušenost. I když se může jevit jako vhodná pro děti, pro dospělého čtenáře může text postrádat hloubku a nuance, které by více obohatily jeho tematické zázemí. Také se nedostává širšího kontextu: čtenář by mohl uvítat více informací o důvodech Mariánova chování, což by mohlo posílit emocionální vazbu na postavu a učinit varování ještě naléhavějším.
Další možnou slabinou je absence rozvinutějších vyjádření a obrazotvornosti. Rýmování a rytmus, zatímco funkční, mohly by být obohaceny o rozmanitější jazykové prostředky, jež by posílily vyjádření pocitů a situací více komplexním způsobem. Například, rozvinutější popis Mariánových myšlenek nebo pocitů v okamžiku, kdy koná nebezpečnou činnost, by mohl přinést větší emocionální zátěž.
Celkově lze říci, že „šťoura“ představuje účinný a přístupný školní text s jednoduchým, ale jasným poselstvím. Je to dílo vhodné pro zařazení do dětských knihoven, kde může sloužit nejen jako zábava, ale především jako podnět k diskusi o důležitých tématech bezpečnosti a zodpovědnosti. Pokud by se autor rozhodl rozvinout některé myšlenky do větší hloubky, mohl by vytvořit ještě silnější a komplexnější literární dílo.
25.03.2025