od: Paulín
Anotace: Potkali se u Kolína...
U Kolína, u Kolína
dva medvědi řádí
Malej a Velkej.
Skvělí jsou to kamarádi.
Hu, hů, lokomotiva už jede
za ní vagonek Malej
pak zas balon nafukovací ten Velkej je
Malej kope si s ním
po medvědím se zasměje.
V zápětí se éro rozletí
spadne pak na zem
změní se v týpí.
No to jsem blázen.
Indián pak s lukem střílí
v terč s kruhy.
A to je ten druhý.
Tradá, zas auto si jede
druhý závoru zas spustí
škodolibost si tím neodpustí.
Vrčí pak motorka velká
druhý značku STŮJ pak zvedá.
To divoká je jízda
zas Velkej hned je traktor
druhej strážník zas na píšťalku hvízdá
cestu staví,
tak veselí jsou a hraví.
Inu pane.
Pojďte budeme si hrát!
Dílo „U Kolína“ je vnitřně dynamické a hravé, což podtrhuje jeho zaměření na dětskou fantazii a radost ze hry. V básni se setkáváme s postavami, které přenášejí atmosféru lehkosti a bezstarostnosti, typickou pro dětský svět. Hlavními protagonistami jsou dva medvědi, což může symbolizovat přátelství a bezstarostné chvíle strávené společně.
Silné stránky tohoto díla spočívají v jeho rytmické strukturovanosti a hravém jazyce, který je přístupný i mladšímu publiku. Opakování a zvukomalebnost veršů vytvářejí melodický tok, který snadno dostává čtenáře do nálady. Použití jednoduchem slovní zásoby doplňuje ilustraci dětské kreativity, kdy se ze zdánlivě obyčejných věcí stávají fantastické objekty (například změna éra v týpí).
Dalším kladem je tematická rozmanitost: základní náplň hry, která zahrnuje lokomotivy, balónky, indiány a medvědy, čímž se krásně odráží dětská imaginace. Dialogické prvky („Inu pane. Pojďte budeme si hrát!“) pak vytvářejí příjemné zapojení čtenáře do příběhu.
Na druhou stranu, slabší stránky textu přicházejí na scénu ve formě jisté roztříštěnosti. V některých místech se zdá, že jednotlivé obrazy a scény na sebe logicky nenavazují, což může čtenáře, obzvlášť dospělé, trochu zmást. Taktéž absence jasně definovaného vyprávění může přispět k pocitu, že se jedná spíše o sled scén než o koherentní příběh.
Celkově lze říci, že „U Kolína“ je zdařilé a hravé dílo, které skvěle osloví děti a dokáže v nich probudit fantazii. Pro dospělé čtenáře by však mohl být náročnější na pochopení jeho vnitřní struktury. Dílo tak skýtá dobré možnosti pro další tvůrčí rozvoj, který by umožnil prohloubení jeho narativní koherence, aniž by ztratilo svou hravou podstatu.
26.03.2025