od: šuměnka
Anotace: další archiv 2011 - a opět tehdy koment k labuti - https://www.liter.cz/basne-laska-322421-cist
uk.pinterest.com
*
Zamotaná
do hedvábných kokonů
čekám na proměnu
nočního křídlení
Třpytný pel je ku milostnu brána
ve stmívání šíje padá
k záklonu
ochmýřeně roztoužených vábení
tepajících těl…
Probuzení, co se vlévá do pramenů!
*
Počmáraná
do slovíček pro sonety
žhavým perem
v tišení
Od básníka kůže bývá veršovaná
drobným písmem vypálené mokro.věty
nekonečně vzrušujících brázdění
co zanechat chtěl…
Věnování, která nikdo nesebere!
**
Dílo „..křídlení noci..“ představuje fascinující pokus o kombinaci poetyckého jazyka s tematizací proměny, romantiky a intimity. Autor využívá pro svůj výtvor série obrazů, symbolů a metafor, které vytvářejí nejen emotivní, ale i filozofický základ pro vyjádření jeho vnitřního světa.
Silné stránky díla spočívají především v jeho jazykové kreativnosti a schopnosti evokovat silné obrazové asociace. Hned v úvodních verších se čtenář setkává s proměnlivostí a jemností, které evokují témata noci a touhy. Obrazy „hedvábných kokonů“ nebo „třpytný pel“ dávají pocit křehkosti a elegance, zatímco spojení „ku milostnu brána“ či „ochmýřeně roztoužených vábenítepajících těl“ vyvolává pocit intimity a touhy, což zajišťuje silné emocionální spojení s čtenářem.
Další pozitivní stránkou je hravost s jazykem a strukturou. Použití neobvyklých kombinací slov, jako jsou „počmáranádo“ či „brázděníco“, a experimentální přístup k veršování ukazuje autorovu odvahu a kreativitu. Tento jazykový experiment by však mohl být pro některé čtenáře matoucí, což se dotýká i jeho slabých stránek.
Na druhé straně je třeba zmínit, že některé části textu mohou působit jako příliš abstrahované či složité, což může odradit čtenáře, kteří preferují konkrétnější vyjadřování. Věty jako „nekonečně vzrušujících brázděníco zanechat chtěl…“ mohou být obtížně srozumitelné a vedou k nejistotě ohledně zamýšleného významu. Je to projev vysoké poetické ambice, avšak může mít za následek ztrátu jasnosti, která je v poezii často nezbytná.
Dále je silnou, ale zároveň i problematickou oblastí emocionální narativ díla. Kým jsou postavy, co představují, a jaký je jejich vztah k anonymnímu „já“ v textu? Tyto aspekty zůstávají poněkud nejasné, což může být pro některé čtenáře frustrující.
Závěrem lze říci, že „..křídlení noci..“ je náročné, avšak podnětné dílo, které nabízí jedinečný pohled na mystiku noci, touhu a proměnu, a to prostřednictvím jazykové hravosti. Autor odhaluje intimní pocity a myšlenky, avšak zároveň se nevyhýbá riziku, že některé z jeho poetických úskoků mohou zůstat čtenářům skryté. Tato směsice sofistikovanosti a nejednoznačnosti dává čtenáři příležitost k hloubkové interpretaci, avšak možná nabourává běžnou čtenářskou zkušenost.
28.03.2025