od: Philogyny1
Anotace: ---
Lilo tak že nejde zapomenout
v kachlácích doutnalo teplo
---
a když tančil okolo židle
okolo židle
okolo nohou židle
okolo nohou nohou židel
okolo okolo židle
a když jsi tančil okolo mý židle
padala ti pírka z křídel bez košile
do hrnku s šípkovým čajem
co stál na plotně kamen
tajně sbíraný ráj
---
jsi dráteník hrnců s medem a slivovicí
včely? ano
kolik úlů? zkus jemně a dýl mnout vrásku nad čelem až vyletí všechno co křičí budou tam
švestky? ano celá zahrada
plemenný býk? jeden
pálíš svůj kvas? sáhni mu na nos má to rád v chlastu pravdu nehledej
zeptej se na povidla - ať ukážou dlaň
---
potajmu štupovala slova pro výlov
řečiště bolí míň řekla a
vyvlékla z jehly stěhovavé ptáky
stejně se jenom muchlali a zašmodrchali řeč po celé niti
nikdo z nich netroubil halali
řečiště bolí míň
amen se kutálí jen po kotníky řekl potok
a uvázal si pro jistotu motýlka
stál tam
ve stříbrných podkolenkách s kulkou v čele
byl to jelen
Dílo "že nejde zapomenout" přináší čtenářům fascinující zážitek, spojení živých obrazů s niterným prožitkem, které se ve verších mění v jakýsi svérázný dialog mezi autoportrétem autora a přírodou. Hlavním rysem textu je jeho atmosférická povaha, jež se manifestuje skrze bohaté metafory a nevšední asociace.
Sílou tohoto díla je především jeho schopnost evokovat emocionální odpověď a vizuální imaginaci. Autor mistrovsky pracuje s jazykem, jehož slova jsou pečlivě volena a skvěle harmonizují v souvislostech. Například spojení "pírka z křídel bez košile" a "hrníček s šípkovým čajem" vytváří intimní dojem a spojuje elements přírody s typickým domácím prostředím. Tato rovnováha činí text osobním a zároveň univerzálním, přičemž čtenář má možnost se s textem lépe ztotožnit.
Dalším silným prvkem je hra s repetitivními strukturami, jako je "okolo židle" a "švestky? ano". Tato opakování přidávají na rytmice veršů a vytvářejí tak pocit, že se autor pohybuje v spirále myšlenek, jež se nezadržitelně vrací k původním motivům. To podtrhuje emocionální stránku textu a pozici "tančícího" jedince, který relativizuje hranice mezi minulostí a přítomností.
Na druhou stranu, slabou stránkou díla může být jeho občasná obtížnost pro laického čtenáře, který se může ztratit v metaforách a abstrakcích. Některé obrazy, jako například "potajmu štupovala slova pro výlov", mohou působit jako obtížné k uchopení a porozumění. Také se může zdát, že některé části textu postrádají konzistentní tematický nebo narativní tok, což může vést ke zmatku a snížení celkového dopadu.
Celkově lze říci, že "že nejde zapomenout" představuje velmi osobité a poetické dílo, které kombinuje hluboké myšlenky s jazykovou hravostí. Je to text, který zasahuje do lidských emocí a přitahuje pozornost svými obraznými přístupy. I přesto, že může čelit některým interpretativním výzvám, má potenciál oslovit široké spektrum čtenářů a zanechat v nich trvalý dojem.
01.04.2025