od: šuměnka
Anotace: včera jsem si tak hrála s myšlenkami / takže hravě filozofická
Existence (z latinskéh existentia < ex-sistere spočívat vně, vyskytovat se) je ontologický pojem, který popisuje, že něco skutečně je ve fyzickém světě. Pojem lze do češtiny přeložit též jako „výskyt“, „vnější projev“. Nejčastější význam slova existence je synonymum pojmu bytí. / wikipedia.org
*
eyeofthekat_DeviantArt.com
*
co je existence?
výskyt
a poznání
.
bytostí jsoucna pro esence
zkušenost místy
svoboda, vyznání
úsilí
co vlastní činnost posílí
.
prý též
i projev vnější
ve fyzickém světě bytí
*
hádanku řeš!
*
zda bezmocnější
věci vskutku jsou,
(jak to jen říci?)
ty, co se intuicí
vnímají a cítí
.
nehmotnou podstatou
.
a „pouze“ se
jeví
jak imaginery obsese
v zdánlivé a subjektivní
neexistenci ?
*
V e s m í r e z í v n i !
*
nikdo z nás přece neví
co skutečné je
a co zase není !
*
- spočívat vně – je nejspíše pra(n)k recese -
* *
Dílo „..Existence..“ představuje zajímavou literární mozaiku, která se pokouší zachytit komplexnost a ambivalenci pojmu existence. Autor se odvažuje spojit filozofické úvahy s poetickým jazykem, což vytváří jak silné, tak slabé momenty.
Silné stránky díla leží především v jeho tematické hloubce. Téma existence, ať už z pohledu ontologického, filozofického či psychologického, je stálým předmětem lidské úvahy a dílo k němu přistupuje s dětským zvídavým pohledem, což je v literatuře vždy osvěžující. Autor využívá slovní hříčky a fragmentární strukturu, což vyvolává dojem pohledu na svět jako na nekonečný rébus, který se snažíme rozluštit. Tento aspekt je nejen intelektuálně stimulující, ale také podněcuje čtenáře, aby se podíval za hranice běžného vnímání reality.
Jazykové prostředky a styl díla mají nepopiratelný lyrický nádech. Použití aliterace a rytmu ve verších dodává textu hudební kvalitu. Čtenář tak může cítit silný emotivní náboj, který významně přispívá k účinnosti vyjádření. Fragmenty, jako "nehmotnou podstatou" či "imaginery obsese", pak zachycují abstraktní pojetí s přesně vybranými slovy, která umocňují celkovou atmosféru díla.
Nicméně, slabé stránky se objevují v oblastech srozumitelnosti a jasnosti sdělení. Fragmentární povaha textu, byť zamýšlená, může pro některé čtenáře působit jako chaotická a matoucí. Ne každý se může ztotožnit s abstraktními pojmy, které autor prezentuje, a to může vést k pocitu odcizení. Přítomnost několika filozofických konceptů může také text přehlcovat, což ve svém důsledku snižuje jeho počitatelnou přístupnost pro širší publikum.
Dalším bodem k zamyšlení je, že i když se autor dotýká významných existenciálních otázek, mnohdy zůstává na povrchu. Ne vždy je rozvinuta hloubka myšlenky, což může zanechat pocit, že některé pasáže by mohly být prozkoumány hlouběji, aby se maximalizoval jejich potenciál.
Dílo „..Existence..“ ukazuje na autorovu snahu o syntézu filozofie a poezie, avšak výsledný efekt je dvojsečný. Inspirační momenty spolu s momenty nejasnosti vytvářejí text, který může oslovit jak milovníky abstraktního myšlení, tak i ctitele literární estetiky. V závěru lze říci, že se jedná o zajímavý příspěvek do literatury, který si zaslouží pozornost, avšak vyžaduje od čtenáře otevřenou mysl a ochotu konfrontovat se s komplikovanějšími myšlenkovými strukturami.
14.04.2025