od: zase já
to přeci nevadí
že všechno bylo jinak
účel byl splněn
supi nacpali si břicha
záhlaví navnadí
hlavně že lítá špína
a kdesi v pozadí
jen kouká pravda tichá
omezen v rozhledu
jak veš v kožichu krysím
svou vizi hýčká si
co na tom, že je lživá
to nikdy nesvedu
a když, ať radši visím
být svině z profese
co cizí názor zpívá
Dílo "objektivní pisálek" je zajímavým příkladem moderní lyrické reflexe, která se zabývá tématy pravdy, subjektivity a morálního relativismu ve světě zprostředkovaném médií. Autor se v tomto textu evidentně snaží upozornit na paradoxní situaci současné společnosti, kde je pravda často zahalena lží a manipulací.
Silné stránky tohoto díla spočívají především v jeho jazykové preciznosti a schopnosti vystihnout komplexní myšlenkové odezvy na současný mediální diskurz. Verše jsou koncipovány tak, aby byl čtenář veden k úvahám o podstatě objektivity a pravdy. Použití metafor, jako je „supi nacpali si břicha“ a „jak veš v kožichu krysím“, naznačuje šikovnou hru se symbolikou, která posiluje celkové vyznění textu. Autor účinně konfrontuje čtenáře s myšlenkou, že cíle a úmysly mohou být uspokojeny za jakoukoli cenu, což je obzvlášť relevantní v dnešní informační době.
Na slabých stránkách bych však upozornil na občasnou nejasnost a někdy až příliš obskurní jazykovou stylizaci. Některé pasáže mohou působit zmatečně a mohou vyžadovat, aby se čtenář zaměřil na detaily, aby plně porozuměl zamýšlenému významu. To může být překážkou pro širší publikum, které se snaží proniknout do hlubších dodatečných témat. Dále struktura veršů se místy jeví jako poněkud chaotická, což může narušovat plynulost a rytmus čtení.
Celkově lze říci, že "objektivní pisálek" je provokativním a myšlenkově bohatým dílem, které sice občas trpí nedostatkem jasnosti, ale jeho silné jazykové vyjádření a schopnost reflektovat soudobé dilemata z něj činí cenný příspěvek do literárního diskurzu. Autorovi se podařilo vytvořit text, který otevírá důležitá etická témata a vyvolává v čtenáři potřebu se zamyslet nad tím, co je pravda a jak je v dnešním světě interpretována.
16.04.2025