od: kvaj
poslouchal jsem dětský
smích
pláč
a řev
jež ke mně doléhaly z hřiště
jak podobné si byly
projevy tří různých emocí
to až v dospělosti se lidé naučí
smát se
ač je jim do pláče
plakat
ač necítí bolest
řvát
ač jsou jim věci lhostejné
jenom prachy
dokážou ty emoce zase spojit
Dílo „tři emoce“ se zaměřuje na podstatu lidských emocí, zejména na zkušenost dětství a proměnu vnímání emocí v průběhu života. Autor velmi procítěně zachycuje kontrast mezi bezstarostným smíchem dětí a vyčerpaným smíchem dospělých, což vyvolává úvahu o naší schopnosti prožívat emoce naplno.
Silné stránky díla spočívají především v hloubce myšlenek a schopnosti vykreslit emoce skrze každodenní situace, jako je zvuk smíchu a pláče. Jazyk je jednoduchý, ale účinný, což umožňuje čtenáři snadno se ztotožnit s popisovanými emocemi. Využití konkrétních zvukových obrazů – „dětský smích, pláč, řev“ – evokuje silný pocit nostalgie a láskyplného vnímání dětství. Taktéž nelze přehlédnout metaforu prachu, která jako symbol zapomnění a ztracení emocí dodává textu hloubku; prach zde představuje to, co se stalo z lidských emocí ve vzpřímené a spěchající dospělosti.
Na druhé straně se nelze ubránit pocitu, že dílo občas sklouzává k přílišné abstraktnosti, což může rozptýlit čtenářovu pozornost. V některých momentech jako by autor vypouštěl nuance, které by dodaly textu hloubku a podrobnost. Například, výrok „ač je jim do pláče plakat“ by mohl být lépe rozvinut, aby se posílil kontrast mezi silou dětských emocí a zakrývanými bolestmi dospělých. Další slabinou, byť je to spíše otázka stylu, je absence interpunkce, která nutí čtenáře číst bez přestávky, a tím snižuje schopnost zastavit se a promyslet zmiňované myšlenky.
Celkově lze dílo „tři emoce“ hodnotit jako emotivní a úvahy provokující text, který se s lehkostí dotýká hloubky lidského prožívání a projevování emocí. Autor úspěšně zprostředkovává myšlenku o proměně emocí v souladu s věkem, ačkoliv v některých ohledech se zdá, že mnohé elegantní nuance by si zasloužily větší rozvinutí a preciznost.
23.04.2025