Nechci svatbu v kostele!

Nechci svatbu v kostele!

Anotace: Poznatek z mé první (a hned slovenské) svatby, kde jsem byla jako host .)) http://www.facebook.com/photo.php?fbid=338852742872997&l=58fbcb7098

Nic proti věřícím nebo církvi. Ať si každej věří v co chce. Já věřím na osud a nevěřím na náhody. Nic se neděje jen tak, pro nic za nic. Ale když jsem v uplynulém víkendu navštívila svatbu tátovy sestřenice na Slovensku, které je relativně silně věřící, mé nejvýraznější poznatky byly dva - už nikdy nebudu pít Spišskou marhuľu a nechci se rozhodně vdávat v kostele. Nejde samozřejmě ani tak o tu budovu, ale to, že je to "boží dům" a faráři povídají absurdity.

Jelikož jsem hned po najmutém zaplaceném fotografovi vlastnila nejkvalitnější fotoaparát, podařilo se mi pár pěkných záběrů nevěsty kráčící s otcem uličkou. Objektivem jsem také obdivovala výzdobu kostela, líbily se mi fresky. Mému Nikonku neunikly ani velké digitální hodiny na zdi kostela. Sranda. Že bude farář oblečený v klasickém "farářovském" hábitu mi bylo jasné. Ale překvapilo mě, že mu nebylo víc než pětatřicet a že vypadal k světu! Ani jsem se nesnažila plašit hříšné myšlenky. Zaplašila jsem aspoň jeden svůj předsudek - ten, že faráři jsou staří.

Samotný akt řečení slibů a "áno, beriem" trval asi 2 minuty včetně nasazení prstýnků a novomanželského políbení. Dalších padesát minut farář velmi zapáleně mluvil o bohu, sňatku, lahvích mléka a šovinisticky vyprávěl o úkolech ženy a muže. Abych objasnila ty lahve mléka, těmi chtěl srovnat sňatek "mimokostelní" a "kostelní". A sice, vezmu-li si svého vyvoleného třeba na radnici, jsme vlastně dvě lahve mléka na jednom vozíku. Ale vezmu-li si ho před bohem, jsme dvojitá dávka mléka v jedné velké lahvi. Cukaly mi koutky poprvé.

Nevysmívám se, jsem tolerantní, mám otevřenou mysl. Ale proboha! Jak někdo může považovat za obětování muže to, že se modlí, aby si pánbu vzal jeho nemocnou ženu k sobě a už ji netrápil? Jak se ten muž obětuje? Že zůstane sám, bez její pomoci, bude si muset sám prát, vařit, masturbovat? Koutky mi pořádně zacukaly podruhé.

Jestli bůh existuje, sešle na mě pořádnou zkázu!

(...a teď už se do mě všichni ortodoxní věřící můžete pustit, jsem na to připravená!)
Autor czokies, 03.09.2012
Přečteno 1407x
Tipy 4
Poslední tipující: Lenka Krásnodvorská, zaba.zuzla
ikonkaKomentáře (40)
ikonkaKomentujících (5)
ikonkaDoporučit (1x)

Komentáře
líbí

faráři jsou jen lidi - takže jsou různí a církev není Bůh - naštěstí :o)
fejetonek mě pobavil a já si zavzpomínala na svý dvě svatby - na první jsem jela šalinou tam aj zpátky, pěkně v bílém a oddávající vypadal jako Vladimír Mečiar - na druhou jsem se s obrovským břichem sotva dokutálela v zeleném a oddávající vypadal, že má co dělat, aby se nerozesmál na celé kolo - dodnes netuším proč :o)

04.09.2012 22:33:51 | hanele m.

líbí

Já vím, však taky "kostelní" svatby neházím do jednoho pytle. Ale věřící nejsem a nevidím v tom nějaký hlubší smysl - ve svatbě "před bohem" :)

Tramvají na svatbu? .)) Byly ty šaty pak ještě bílé? :))

05.09.2012 11:55:42 | czokies

líbí

byly - ony byly poměrně civilní, žádná bombastická svatba to nebyla :o)

05.09.2012 11:57:57 | hanele m.

líbí

osud neexistuje, protože věci dávají smysl až při pohledu zpět. osudem si někteří lidé vykládají věci, které se jim staly. připadá jim, že to, co se stalo, přece musí mít nějaký smysl. je to jako se životem. jak dlouho se hledá smysl života. ale život prostě je, a smysl mu dává až pozorovatel. ten smysl neexistuje sám o sobě. je tvořen pozorovatelem. proto neexistuje univerzální smysl, univerzální pravda, univerzální lež, a kvůli tomu není možné, aby existoval osud.
vše se děje jen tak, náhodně, a smysl (osud) vnímá pozorovatel.
protože v opačném případě by pro všechny na světě muselo být vše stejné.
a teď bůh sešle tu zkázu i na mně.

04.09.2012 22:06:00 | CCGREE

líbí

Budem spolu v jednom kotli v pekle?

04.09.2012 22:18:15 | czokies

líbí

věřím v to

04.09.2012 22:33:37 | CCGREE

líbí

A mně se to líbilo a u tvého fejetonku mi koutky taky zacukaly. Obzvlášť u těch lahví. Ale co máš z toho, já jsem měla záchvat smíchu na svojí vlastní svatbě :-))) Ode mě ST!!

03.09.2012 23:53:59 | zaba.zuzla

líbí

A maminky u toho vzlykaly štěstím, že jo?

04.09.2012 09:18:16 | Lilien

líbí

Právě tomu jsem se smála :-)))

04.09.2012 10:02:41 | zaba.zuzla

líbí

Tak to je veselka od samého základu, to ten úřad docela oživilo.

04.09.2012 10:11:52 | Lilien

líbí

Videodokumentace je k dispozici, ale ještě jsem to neviděla. Nemám ráda horory :-)))

04.09.2012 10:29:00 | zaba.zuzla

líbí

Ve svadebním napětí, se směje a pláče samo od sebe byť nejde o veselý cirkusový horor. Každopádně veškeré "mé" svadby byly úřední až na tu jednu nádhernou v kostele (mléko se sice nerozebíralo, ale měla neskutečné grády a smysl:)

04.09.2012 11:15:27 | Lilien

líbí

Tak já jsem byla zatím jen na té své vlastní - radnicové a to mi stačilo :-)) Na cizí nechodím, sebevrahů vidím v televizi i tak dost :-)))

04.09.2012 11:25:51 | zaba.zuzla

líbí

No, mi chybí zatím pouze ta vlastní, ale na úřadě bych ji nechtěla mít:)

04.09.2012 11:27:57 | Lilien

líbí

Já jsem tam hrozně machrovala, že budu mít svatbu v Řecku u athénskejch památek (přítel je Řek), tak jsem na sebe zvědavá .)))

04.09.2012 12:09:47 | czokies

líbí

Jo, to může být nádherné, když to bude mimo letní sezónu (v 50 stupních je utrpení pobývat i ve stínu) a když Ti veškeré "plačky" s doprovodem přiletí:)

04.09.2012 12:19:53 | Lilien

líbí

Myslím, že by to byla celkem skromná svatba na to, že by byla řecká .)) ale to je ještě daleko..

04.09.2012 12:26:31 | czokies

líbí

Řekové zvou celý okres, tudíž běžně taková megaakce, která mi je docela cizí.

04.09.2012 12:52:41 | Lilien

líbí

No tak naštěstí tady nejde tak úplně o tebe.. ;)

04.09.2012 15:59:26 | czokies

líbí

Naštěstí o mne vůbec nejde, už jsem měla tu čest a opravdu mi to přijde jako ozdobné klišé bez jakékoliv sounáležitosti:)

04.09.2012 16:43:36 | Lilien

líbí

:D

04.09.2012 10:31:35 | czokies

líbí

Já jsem se zase lehce smála při maturitě, ale to spíš zoufalostí u ekonomickýho okruhu :D díky! :)

03.09.2012 23:55:07 | czokies

líbí

U ekonomie se vždy buď zoufale směje, anebo radostně pláče :D, takže chápu :-)

03.09.2012 23:55:59 | zaba.zuzla

líbí

Já byla přítomna jediné svadbě v kostele a několika civilních a v atmošce ta jediná předčila všechny. Mluvilo se o spojení muže a ženy v hloubce nikoliv formálně. Na láhve ani mléko nepamatuji, nic mi necukalo, naopak jsem byla velmi dojata a jako nekřtěné svobodné mi bylo smutno.

03.09.2012 22:35:42 | Lilien

líbí

Já chci svatbou veselou, ne dojemnou :)

03.09.2012 22:40:32 | czokies

líbí

Obřad nebývá veselka, ta je vždy poté bez ohledu na místo obřadu. Pleteš hrušky s jabkama.

03.09.2012 22:42:59 | Lilien

líbí

A proč by obřad nemohl bejt veselka? To je zas jedno z pravidel, který si lidi vymysleli..

03.09.2012 22:44:43 | czokies

líbí

Protože jde o úřední akt, nikoliv vtip.

03.09.2012 22:45:28 | Lilien

líbí

Jo, takže to proto musí bejt jedno velký drama.. :)

03.09.2012 22:48:11 | czokies

líbí

Drama je naprosto něco jiného. Opravdu jsi byla na jediné svadbě?

03.09.2012 22:55:15 | Lilien

líbí

Ano, máma si otčíma vzala tajně a moji vrstevníci ještě nejsou úplně na vdavky. Třeba budou další svatby, kde budu, veselé, nedramatické a bez lahví mlíka. Nijak je nezavrhuju :)

03.09.2012 22:57:11 | czokies

líbí

Pleteš si pořád dojmy s pojmy - dojetí není drama, nýbrž vážnost zcela patřičná spojení života dvou jedinců. V kostele je duchovní, na úřadě úřední - docela nesrovnatelné. Veselí potom je různorodé a nezávislé. Pokud by ses např. při zkoušení začala bezdůvodně veselit tak by si všichni akorát poklepali na čelo a zkoušející tě posadil s nedostatečnou.

03.09.2012 23:08:09 | Lilien

líbí

Tak si ve všech mých větách, kde jsem užila slovo "drama", dosaď "vážnost"... změní to něco?

03.09.2012 23:38:01 | czokies

líbí

Jistě, tvůj vysněný krok do života bude prča, která vyprchá po první prochlastané oslavě.

03.09.2012 23:39:02 | Lilien

líbí

Hluboký..

03.09.2012 23:46:53 | czokies

líbí

Pouze realita běžná i s vážně dojemným obřadem.

03.09.2012 23:48:04 | Lilien

líbí

Věřím tomu, že můžu mít i obřad bez vážnosti a dojetí. Oslava je druhá věc, ta je veselá vždycky. Nemám ráda vážné/dramatické/dojemné situace, chce se mi z toho spíš smát...

03.09.2012 23:49:52 | czokies

líbí

Tak si tomu věř, ale na obřadu není nic veselého, zvláště když vždy ženichovi a nevěstě povzlykávají za zády příbuzní. Věř mi, svadeb se účastním od útlého dětství pravidelně, máme rozvětvenou rodinu. Drama, vážnost či dojetí má nemalé grády a parádně doplní veselici, bez něho bych svadbu vnímala jako taškařici nudnou, povrchní i docela zbytečnou.
Nakonec si můžeš věřit, že při porodu se budeš taky řezat smíchy:)))

04.09.2012 08:22:48 | Lilien

líbí

Vždyť je to jen svatba, dneska už je to téměž zbytečná a zbytečně drahá záležitost.

04.09.2012 12:34:28 | czokies

líbí

Jo dnes už nemá význam, který měla a kterým by se měla lišit od běžného úředního aktu.

04.09.2012 12:53:46 | Lilien

© 2004 - 2024 liter.cz v1.7.2 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí ⋅ Osobní údaje ⋅ Provozovatel