Krade už i soumrak

Krade už i soumrak

Anotace: O rozmanitosti dopravních značek - Kocour koloťuk - Ius primae noctis - Tři chlupaté pilíře - Natržené ucho se nejlépe sešívá rybářským háčkem

Když se do kraje přikrade soumrak a tma se plíží v patách za ním, vyráží kocour Helmut na pochůzku, na kontrolu revíru. Celý den se válel v pelechu za kamny a nebyl na straně, na malé ni velké. Úspory teď používá jako dopravní značení, své vlastní, privátní značení. Nemusí kopat jámu, zabetonovat sloupek a osadit značku, kterou by mu sociálně nepřizpůsobiví občané stejně ukradli; postaví se zadkem k orientačně významnému místu, zvedne ocas a začne rozprašovat. Zkuste si teď, socky, něco ukrást!

Značky jsou pouze dvě. První je „Zákaz vstupu“, platí pro cizí kocoury, pro kocoura z nádraží pak zvlášť. Druhou značkou je „Vítej, krasavice“, platí pro všechny kočky, zvláště pak pro ty mrouskavé. Kocour z nádraží výstražně-vítací systém ničí tím, že ho překrývá, přečurává, což u mého kota vyvolává starostlivý výraz a zvýšenou spotřebu tekutin.

Helmut je - jako každý kocour - ve svém teritoriu neomezeným vládcem, zákonodárcem i soudcem, takřka feudálem. Tři pilíře demokracie svévolně spojil do jedné jediné chlupaté instituce a pravomoce s úřadem spojené vykonává důsledně a nesmlouvavě (ze všeho nejraději uplatňuje právo první noci), někdy to ale má nepříjemné následky.

Podívej se, jak zase vypadáš,“ domlouvám odranému kocourovi a ošetřuju mu válečná zranění, „to se musíš pořád rvát?“

Už se mi zase montoval do Micinky, parchant jeden,“ vysvětluje Helmut. Kocoura z nádraží zásadně pojmenovává expresivními výrazy. Šmídovic Micina patří mezi jeho významné milostnice; favoritka se však mylně domnívá, že značka „Vítej, krasavice“ je na okraji Helmutova teritoria umístěna výhradně jenom kvůli ní.

A to se nemůžete dohodnout nějak civilizovaně, třeba si spolu rozumně promluvit?“

Zkoušel jsi se někdy domluvit s nádražákem?“ říká kocour naštvaně. „Lezu já mu do revíru? Chodím mu snad přehazovat výhybky? Na toho hajzla platí jenom drápy a natrhnout mu ucho!“

Lidská společnost uchovává své tři demokratické pilíře pěkně odděleně. Sloupky se však přece jenom spojily v jednom jediném pravidle: podávají za vysoce nadstadardní platy zcela podstandardní výkon. Nedáš – dostaneš a Čím hůř, tím líp, tak zní příslušná hesla.

Zákonodárci nemusí zadržovat moč, aby vyvěsili svá pravidla a příkazové značky, mají Sbírku zákonů, a přesto to někdy vypadá, jako by tak nějak vznikla. Moc výkonná i soudní pak blahosklonně přihlíží, jak kocouři z nádraží dělají z republiky trhací kalendář a ze spoluobčanů si vytvářejí objekty nesčetných prvních nocí.

Recept kocoura Helmuta zní: „Všem natrhnout ucho!“

Autor Miroslav Kodet, 20.06.2024
Přečteno 39x
Tipy 5
Poslední tipující: mkinka, Tomcat, cappuccinogirl
ikonkaKomentáře (2)
ikonkaKomentujících (2)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Poklona, Kocoure... skvělý dílko o tobě tvůj Dvounožec píše:-)

20.06.2024 23:34:58 | cappuccinogirl

Helmutův autorský podíl je významný, většinový, akorát mu občas zahapruje pravopis. Pokud se tedy v textu vyskytne chyba, může za to chlupatec.

21.06.2024 08:56:57 | Miroslav Kodet

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí