Moje školní léta

Moje školní léta

Anotace: Měl jsem rád nejen pivo a špekáčky s octem a cibulí, ale měl jsem rád i hezký holky. Ale všechno potřebuje svůj čas...

Měl jsem rád nejen pivo a špekáčky s octem a cibulí, ale měl jsem rád i hezký holky.
A nejen to! Ale všechno chce svůj čas. Tím chci jen říci, že život nám poskytuje
nepřeberné možnosti mít něco a někoho rád. Některá láska časem odejde, některá
vydrží navěky…
Dnes, nějaký čas po dovršení osmdesáti let věku, vím již zcela jistě, že má
láska k pivu a ke špekáčkům je věčná, zatímco láska k hezkým holkám byla zřejmě
jen sezónní záležitost. Předpokládám, že i ty moje dámy to dnes cítí stejně.
Nedávno jsem na Internetu narazil na životní zpověď jak všeobecně tak i
mnou uznávaného herce Josefa Somra. Mistra svého oboru! Ve svém ohlédnutí do
minulosti popisuje nejen své profesní začátky, ale připojuje i svůj pohled na svět,
svou životní filozofii. Já sám jsem graduovaný matematik a na umělce jeho druhu
mám tendenci pohlížet tak trochu s despektem:
K čemu je nám to pitvoření, předvádění se, halekání, vřískání a muzicírování? Co je
to proti přesné logické úvaze a exaktním závěrům?! Musel jsem si ale přiznat, že
některé Mistrovy postřehy si zaslouží respekt. I když například s jeho tvrzením „Být
stále jen šťastný, musí být hrozná nuda…" lze pravděpodobně s úspěchem
polemizovat. Vždyť tolik lidí, včetně mne, by se tak rádo hrozně nudilo! Nebo alespoň
občas…
Pobavilo mě i Mistrovo vyprávění jak rodiče nesouhlasili s jeho rozhodnutím dát se na
hereckou dráhu: Herectví?!? Toť Sodoma a Gomora! V počestné rodině nepřichází
vůbec v úvahu! Na pomoc si pozvali i hercova strýčka, který byl venkovským farářem.
„Ten jim ale řekl, že být herec je podobné, jako být duchovním, že budu také
promlouvat k lidem a nabádat je, aby byli lepšími. A navrch mi dal stovku…“, tak
vzpomíná na tu dobu Mistr. Chvíli jsem přemýšlel o té poslední hercově větě. Je
snad, a to možná i nechtěným, doznáním Mistrovy hrabivosti anebo jde o bezelstnou
pýchu na první honorář?
Ale doslova do kolen mě dostalo hercovo přiznání: „Na základce mě napadlo, zeptat
se učitele matematiky, proč jedna a jedna jsou dvě a on řekl, že to tak prostě je. Tak
jsem to akceptoval, ale nechápal.“ A já si uvědomil, že to vlastně dnes také tak úplně
nechápu, a to ani ve svém pokročilém věku a ani jako magistr matematických věd.
Budu se muset nad sebou hluboce zamyslet, podívat se zpět do své minulosti a
pokusit se zjistit, cože jsem to vlastně za člověka. Vždyť v dětství a v mládí se člověk
formuje a vyvíjí, ve středním věku pak už jen získává zkušenosti a ke stáru zblbne.
A neodporujte mi, s tím nic nenaděláte, mám s tím vlastní zkušenost a navíc je to i
vědecky ověřený fakt. A v tu chvíli jsem se rozhodl napsat svůj vlastní životopis a začal
jsem sbírat fakta, která pomáhala tvořit mou současnou osobnost. Zakoupil jsem si
poznámkový blok a začal vzpomínat…
Narodil jsem se poměrně mlád, tři roky před koncem druhé světové války.
Moji rodiče, sourozenci mé matky, babička a dědeček, my všichni jsme bydleli
v Praze ve vilce mého dědečka, který byl architekt a bývalý důstojník prvorepublikové
československé armády. Byl jsem prvním exemplářem svého vrhu a tak jsem byl
všemi hýčkán a rozmazlován. A já si dnes tak mohu s čistým svědomím zapsat první
charakteristiku své osobnosti: „rozmazlený spratek“! To si tenkrát uvědomil pouze
můj otec, který o mně prohlásil, že jsem „moula s gypsovou hlavou“, silně omezil
svou komunikaci se mnou a plně se mi začal věnovat až asi po sedmnácti letech.

Musím ale přiznat, že mi potom vše stonásobně vynahradil. Moulou jsem sice zůstal,
ale ta gypsová hlava se asi ztratila. Škoda té relikvie, dodnes ji totiž marně hledám.
Minimálně by se totiž dala za nemalý peníz střelit zazobanému sběrateli kuriozit…
A protože na formování mé osobnosti určitě měly nemalou zásluhu i geny, ztratím
nyní pár slov o rodině svého otce. Dědeček ze strany mého otce byl údajně velice
moudrý muž. Obyvatelé malé jihočeské vísky Záblatíčko jej uznávali a občas ho zvali
aby spravedlivě rozhodl jejich žabomyší spory. Přitom děda nebyl vůbec žádný boháč,
kromě malé chalupy, hejna slepic, čtyř králíků a babičky vlastnil už jen jednu krávu.
Během první světové války se ztratil jako voják c.k. Rakousko-uherské armády
v hlubokých lesích sibiřské tajgy. Po skončení válečného šílení se vydal domů do
Čech pěšky přes nemalou část Sibiře. A je-li i jen zčásti pravda, co se o dědovi
tradovalo, tak mám dnes na Sibiři nemálo pokrevních příbuzných.

Děda měl dva syny, mého otce Josefa a o něco málo staršího Jana. Oba kluci
byli z tak trochu jiného těsta, ale přesto spolu výborně vycházeli. Honza byl spíše
pragmatik tak trochu klausovského typu. Pepa, můj táta, byl výborný matematik se
sklonem nevyhýbat se žádnému dobrodružství. Když se z novin dozvěděl o možnosti
studia na lyceu ve francouzkém Dijonu pro české studenty, neváhal ani vteřinu,
svázal si tkaničkami svoje nejlepší a možná i svoje jediné boty, hodil si je přes
rameno a aniž by se s kýmkoliv radil, vyrazil bosky na mnoha kilometrovou cestu za
krajským školním inspektorem. Naštěstí to bylo v létě. Ještě v létě také dorazil do
cíle, před kanceláří inspektora si boty obul a odhodlaně zabušil na dveře. Inspektor
byl tak šokován, že ho ani nenapadlo nebrat mladíkovu žádost vážně. Poptal se ještě
na Pepíka starosty Záblatíčka a ředitele tamější jednotřídky a v září téhož roku Pepík
nastupoval na Carnotově lyceu v Dijonu. Měl z té doby mnoho kamarádů a setkal se
tam například s lidmi jako byli Jiří Voskovec nebo Čestmír Císař. I když zrovna ti dva
byli z jiných ročníků. Na návštěvu mladšího Čestmíra Císaře u nás doma si já ještě
pamatuji. Bylo to v době, kdy Čestmír Císař byl horkým kandidátem na funkci
prezidenta Československa. Ale bylo to také v době, kdy moje matka prováděla
v domě generální úklid. A tak oba pány vyhodila a nasměrovala je promptně do
nejbližší hospody. Císař, necísař, prezident, neprezident! A bylo to také poprvé a
naposledy, kdy jsem viděl matku posílat tátu do hospody!

V Dijonu byl otec ubytován v rodině jednoho vinaře. Ten Pepíka mnohému
naučil a přenesl na něho svou lásku k vínu. A ten lásku k vínu později přenesl i na
mne. Vinař se ale pokoušel v tátovi vyvolat lásku nejen k vínu, ale také lásku k jeho
dcerám. Měl čtyři dcery, žádného syna a šikovný zeťák by se mu hodil. Naštěstí můj
otec tehdy odolal! V opačném případě bych se byl vůbec nenarodil…
Pragmatický otcův brácha, můj strýc Honza, se na své pouti za štěstím ani zdaleka
tolik nenadřel. Jednoduše „zbouchnul“ dceru a též jediné dítě nejbohatšího sedláka
v jihočeském Temelínci. Dle tehdejšího mravu si ji „musel“ vzít za ženu a přišel tak
k docela pěkné babě a bohatému gruntu. Jeho štěstí ale trvalo pouze do roku 1948.
To vstoupil „dobrovolně“ i se svým majetkem do JZD a již jako družstevník začal
„radostně“ budovat socializmus v té naší krásné vlasti…

Na úplném konci druhé světové války, v květnu roku 1945, jsem se poprvé,
tehdy již tříletý, beznadějně zamiloval. Do Vendulky, jediné dcery hospodského
Troníčka, který měl svoji živnost naproti, přes ulici, proti vilce mého dědečka.
Vendulce bylo tehdy asi třináct let a byla o několik hlav vyšší než já. A já si dnes
mohu do svého poznámkového bloku zapsat svou další charakteristiku: „Moula je
vysazenej na vysoký blondýny“! Cítím ale potřebu zapsat i něco pozitivního a tak
přidávám zápis: „Moula ale není blbej, potenciální tchán vlastní hospodu a Vendula je
univerzální dědičkou!“

V té době jsem měl již roční sestru a pozornost příbuzenstva se začala přesouvat na
sestřičku. Dost se mi ulevilo, začal jsem svobodněji dýchat. Bohužel, můj první citový
vztah neskončil dobře. Dá se hovořit o nešťastné lásce. I když, kdo ví? Přišel rok
1948 a veškerá moc přešla do rukou strany, která zastupovala zájmy dělnické třídy a
pracujícího lidu. Vendulka si v té době již našla partnera vhodného stáří a vhodných
rozměrů a starý Troníček přišel o svou hospodu. Směl v ní ale zůstat a dál točit pivo.

A já jsem začal chodit do první třídy základní školy! Ještě předtím jsem ale dva
roky navštěvoval školu mateřskou a tam jsem se znovu zamiloval. Do Olinky! Určitě
vás již nepřekvapí, že Olinka byla ze všech dětí ve školce nejvyšší. A v mém
poznámkovém bloku přibyla nová, ale jen nepatrně upravená charakteristika: „Moula
je vysazenej i na vysoký brunety!“

Ovšem základní škola je již skutečná škola! A já se v ní již ve svých šesti letech
dočkal prvního, byť tehdy ještě jen něžného políbení literární Múzy. Zásluhu na
tom měl můj třídní učitel, pan řídící Jára. Tento starší, velice zkušený pedagog, si
dobrovolně vzal na svá bedra nevděčný úkol alespoň částečně zcivilizovat řvoucí
sebranku ve své třídě a postupně seznámit budoucí potenciální učitele, právníky,
lékaře, vědce a pracovníky dalších profesí s kouzlem poezie. Kromě toho byl
přesvědčen, že poezie zkultivuje náš zatím chudý slovník, který se ale naopak bohatě
hemžil vulgaritami všeho druhu.
Samozřejmě si uvědomoval, že na nás nemůže hned vyrukovat s Májem od
K.H. Máchy. Poezii nám tedy nejdříve začal přibližovat prostřednictvím říkadel a
krátkých básniček. Před anonymní poezií dával přednost dílkům známých autorů a
tím nás i začal nenásilně seznamovat s osobnostmi české literatury. Postupně na nás
naléhal, abychom ve svém volném čase vyhledávali krátké básničky a říkadla včetně
případných informací o autorech. Básničky jsme pak ve třídě spolužákům přednesli a
o informace jsme se s nimi podělili. Výkon interpretů byl pedagogem i spolužáky
ohodnocen a časem se z této činnosti stala všeobecně oblíbená soutěž.

Jedno z prvních dílek, se kterým nás seznámil ještě pan řídící, bylo říkadlo od
Františka Hrubína:

Jedna, dvě, Honza jde,
jedna,dvě,tři, pes ho větří,
jedna, dvě, tři, čtyři, kampak si to míří,
jedna, dvě, tři, čtyři, pět, běží k mámě na oběd

Ale právě k tomuto říkadlu a potažmo i k panu Hrubínovi jsem se již tehdy začal
stavět s despektem. Tato jeho říkánka se mi zdála málo akční a ani její obsah se
mi nezdál příliš zajímavý.
A v tu chvíli se ve mně začal rodit básník. To, co dokáže nějaký pan Hrubín, to
já samozřejmě dokážu taky! Vytvořím báseň, která bude akční, bude v ní život a
pohyb a zároveň si dám pozor aby byla pochopitelná i pro pana řídícího. A autor
je jasný, jsem to já a bude to prostě bomba!

Nebylo to tak jednoduché, jak jsem si původně představoval, musel jsem trochu
máknout, ale výsledek byl skvělý. Nakonec posuďte sami:

Podej mi hůl, utek mi vůl,
budu ho honit po travičce svěží,
hele, támhle běží !

V původní verzi bylo posledním slovem básně sloveso leží, ale ve mně se současně
s literárním geniem již tehdy probudil i genius matematický a velice rychle jsem si
uvědomil, že honit s holí v ruce ležícího vola je v podstatě volovina a volovi jsem
promptně přisoudil vhodnější činnost.
Druhý den jsem svou báseň ve třídě přednesl. Využil jsem hrobového ticha,
které po mém přednesu nastalo a s vítězným úsměvem jsem se obrátil na
zkoprnělého pedagoga. Jestlipak víte, pane řídící, kdo je autorem této básně?
Z jeho užaslého až vyděšeného výrazu jsem pochopil, že je hluboce zasažen faktem,
že on, uznávaný a všemi ctěný odborník na český jazyk a literaturu, tentokrát
opravdu neví. Nechtěl jsem ho déle trápit, ostatně si to vůbec nezasloužil a hrdě
jsem se přiznal: Já, pane řediteli, to je moje báseň!
V tu chvíli si zřejmě uvědomil, že téměř na sklonku své kariéry se stal svědkem zrodu
literární hvězdy, zrodu, ke kterému také částečně přispěl a oči se mu zalily slzami.
Obrátil svůj zrak k nebi a sotva slyšitelně zašeptal: Pane Bože, to jsem si snad ani
nezasloužil …

Tady přeruším své vzpomínání. V jedné ruce držím tužku a v druhé ruce
poznámkový blok a usilovně přemýšlím, čím přispěla první léta strávená na základní
škole k formování mé osobnosti. Samozřejmě odpouštím „Moulovi“, tedy svému
tehdejšímu „Já“, že špatně pochopil poslední větu pana řídícího. Samozřejmě, že
dnes již vím, že nešlo o přehnanou skromnost pana řídícího, ale o bolestnou výčitku.
Jako dítě jsem to nebyl schopný ještě chápat, ale milosrdný Bůh mi dopřál další
desítky let k prozření.
Moulovi ovšem zazlívám jeho přehnané sebevědomí ve vztahu k bardovi Františku
Hrubínovi a jeho dílu. Do sešitu si poznamenávám, že „Moula vykazuje přehnané
sebevědomí až samolibost.“ Současně si s úlekem uvědomuji, že moje současné
přesvědčení, že jsem skromný člověk, nemá, historicky vzato, příliš pevné základy.
Jsem ochoten přiznat básnické prvotině svého mladého „Já“ i určitou kvalitu. Dnes
bych něco, tak hodnotného po literární stránce, již stvořit nedokázal. A dílko je i akční
a nese v sobě i určitý náboj. Například dnes již víme, jaké nebezpečí představuje
pádící stádo akčních volů. Zejména pak v politice…
Na druhou stranu geniální záměna „ležícího vola“ za „běžícího vola“, a to na poslední
chvíli, jasně ukazuje i Moulovu pohotovost a jeho nadání k logickému uvažování.
Doplňuji své poznámky v sešitě větou: „Moula vykazuje nadání k literární tvorbě,
schopnost rychle reagovat a nadání logicky uvažovat.“ Pomalu se začínám v Moulovi
poznávat.

Pokračuji ve vzpomínání. Moula, mé mladistvé druhé „Já“, v něm opouští první
stupeň základní školy a přesouvá se na stupeň druhý. Opouští svého prvního guru,
moudrého a laskavého pana řídícího Járu. Ten bude na druhém stupni nahrazen již
více kantory, a to specialisty na různé vědní obory. Ti mají za úkol seznámit své
svěřence s tím, co sami nejlépe ovládají a zároveň v nich probudit lásku k
příslušnému vědnímu oboru a v případě potřeby je připravit i na studia na příslušných
školách vyššího levelu.

Moji rodiče mají v té době již částečně jasno: „Kluk má obě ruce levý, poctivou
manuální prací se neuživí. Aby se stal právníkem jako je jeho otec, tak to asi také
nepřichází v úvahu. Na to je příliš naivní a poctivý. Půjde tedy na gymnázium (v té
době ~náctiletá střední škola) a po maturitě se uvidí!  Času je sice zatím dost, ale již
nyní by se měl brzy rozhodnout mezi dvěma tak trochu protichůdnými směry, pro
jejichž studium má zřejmě předpoklady. Na jedné straně zřejmý básnický talent a
láska k literatuře a na druhé straně nepopiratelná schopnost logického myšlení.“
To ostatně může potvrdit i laskavý čtenář, který si pozorně přečetl předchozí text.

Nakonec tento můj problém neočekávaně rozlouskla paní učitelka přírodopisu…
Ale vezměme to vše popořadě: Z mého působení na druhém stupni základní
školy v Braníku mi v hlavě utkvěli dva kantoři, učitel českého jazyka a literatury, pan
učitel Václav Nový a učitelka přírodopisu paní Bohuslava Větvičková.
Češtinář Nový bydlel v Podolí, blízko vily mého dědečka. Jako soused to byl
velice příjemný starší pán, ale jako učitel se ve škole vždy změnil v krvelačnou bestii.
Dobře se pamatuji, že když vrazil na začátku své hodiny do třídy a zařval: „Rozdejte
sešity, píšeme diktát!“ , tak si asi polovina naší koedukované třídy ucvrnkla do
trenýrek a ten zbytek třídy si cvrnknul do kalhotek. Ale svoji profesi pan učitel ovládal
a mnohému nás naučil. I díky té své přísnosti. A o koryfejích naší literatury nám
vyprávěl s takovou něhou, zanícením a láskou, že jsme ani nedutali.
Já sám jsem hrdý na to, že ještě dnes znám vyjmenovaná slova, a to alespoň
některá. Občas si vzpomenu i na to, kde a kdy se píše ve větě čárka. Vím, že v ryze
českých slovech se po souhlásce „r“ píše vždy ypsilon. Nedávno jsem ale naletěl
pravnoučkovi svého přítele, který mi tvrdil, že zná ryze české slovo, ve kterém se po
souhlásce „r“ ypsilon nikdy nepíše. Vsadil jsem se s ním o pytlík bonbonů a prohrál
jsem! Klouček mi totiž s huronským řehotem prozradil, že se jedná o slovo „prdel“
A nyní je čas čtenáři představit botaničku Větvičkovou, která sice zcela
neúmyslně, ale zato rozhodným způsobem ovlivnila směr mojí další cesty za
vzděláním a vlastně tím významně ovlivnila i celý zbytek mého života. Paní
Větvičková byla velikou milovnicí přírody. Sršela obrovskou a nikdy neutuchající
energií. Svou lásku k přírodě se snažila v roli učitelky přenést i na nás, své svěřence.
S trochou nadsázky lze říci, že tu lásku k přírodě do nás vtloukala hlava nehlava.
Patřila k těm kantorům, jejichž význam pro svůj vlastní život si uvědomíte až
v dospělém věku. Pak byste rádi poděkovali, ale často je již pozdě.
Ve vzpomínkách jsem se bleskově přenesl do doby svého dospívání. Nadšená
kantorka Větvičková stojí tváří v tvář bandě puberťáků. Na její bedra byl vložen
nadlidský úkol. Má této smečce vštípit lásku k přírodě a úctu k práci. A my pro ni
rychle vymýšlíme vhodnou přezdívku. Každý kantor má totiž nárok na přezdívku.
Vzhledem k tomu, že skoro nadpřirozená životní energie naší kantorky je více než
patrná nejen v jejím duchovním, ale zejména i v jejím fyzickém projevu, soupeří
spolu od začátku dva návrhy. Nakonec vítězí přezdívka „Baba Vítr“, která jen těsně
poráží přezdívku „Baba Kmitka“. Mnohým se zdá nejvíce výstižná přezdívka „Baba
Bouře“, ale ta je zamítnutá kvůli iniciálám BB, pod kterými je v té době již známá
světově proslulá francouzská herečka Brigitte Bardotová.
Já osobně sice paní učitelku Větvičkovou plně respektuji, ale předmět, který
vyučuje, mi může být ukradený. Jako hodně malý chlapec jsem s matkou o
prázdninách navštívil svou babičku, otcovu maminku a tehdy již vdovu, v tom jejich
Záblatíčku. Během jediného týdne jsem tehdy v Záblatíčku stačil, a to oblečený jen
do trenýrek, spadnout do kopřiv, narazit si hlavu o strom, pokousal mě pes,
podrápala kočka, klovla husa a poštípaly mě vosy. Navíc jsem se bál koupat
v místním mělkém rybníčku, protože po jeho hladině se každou chvíli proháněla
oprsklá užovka.
Od té doby nenávidím rostlinky, hmyz a všechna zvířátka včetně hadů a hadic.
Rozhodně si ale nebudu ničit dobrý vkus tím, že o té svoloči budu ve své nebohé
hlavě shromažďovat ještě nějaké zbytečné rádoby „vědecké“ informace. Naučím se
jenom to nejnutnější, to abych ukojil oprávněné požadavky paní učitelky. Brzy jsem si
ale všiml, že Baba Vítr vyvolává a zkouší hlavně žáky, kteří v jejích hodinách
neprojevují žádné větší nadšení a ty žáky, kteří jí trapně podlézají a při výkladu ji
zahrnují přiblblými dotazy, ponechává při zkoušení v klidu…
Jednou se mi v hodině podařilo správně zodpovědět její rafinovaný dotaz, který
hodila do pléna a který neuměli zodpovědět ani její oblíbenci. Chtělo to jenom trochu
logicky zauvažovat. Po hodině mě Baba Vítr pochválila a dokonce mi řekla, že jsem ji
radostně překvapil. A mě v tu chvílí napadla geniální myšlenka jak si ulevit od
neustálého zkoušení. Vyslal jsem směrem k ní vstřícný pohled a naoko stydlivě jsem
jí oznámil, že bych se přírodopisu rád hlouběji věnoval, maturoval z něj jako
z volitelného předmětu a případně jej studoval i na vysoké škole. Baba Vítr byla
nadšená a jak jsem předpokládal, skoro mě při hodinách přestala od té doby zkoušet...

Ovšem v současnosti nadšený nejsem teď já a do poznámkového bloku si píší
toto: „Moula se překvapivě ukázal jako vychcánek velkého kalibru. Dokonce se zdá,
že by mohl být i tím právníkem anebo politikem!“

Ale ani Moula, moje mladé „Já“, si v minulosti tu pohodičku příliš dlouho neužil! Pán
Bůh všechno vidí a nepravosti trestá! V době Moulova hájení jej v hodině Baby Vítr
opět jednou navštívila jeho básnická Múza, aby si s ním trochu zalaškovala. Když byli
v nejlepším, ozval se nečekaně hlas paní Větvičkové: „Tome, řekni nám něco o
krokodýlech! Rod, čeleď, řád, třída… Však ty víš!“ Ale Moula nevěděl. Krokodýla
naposledy viděl v krátkém filmu v branickém bio Čásek. Krokodýl se ve filmu právě
klubal z vejce a Moula si částečně zapamatoval i doprovodný komentář. Moula tedy
za nadšeného souhlasu své básnické Múzy prohlásil, že krokodýli jsou nebezpeční
ptáci, horší než husy, klubou se z vajec, jsou masožravci a mají sklon k lidožroutství.
Přitom s těmi ptáky nebyl tak daleko od pravdy. Dnes by se na Internetu dozvěděl,
že krokodýli jsou vedle ptáků jedinou žijící skupinou z nadřádu archosauria a ptáci
jsou jejich nejbližší žijící příbuzní… Z dalšího básnění Moulu vysvobodil zvonek,
ohlašující konec hodiny. Na chodbě na mé tehdejší „Já“ již čekala smutná paní
učitelka:

„Tome, dobře víš, že jsem ti poslední dobou velice fandila, ale nechceš si to
vysokoškolské studium přírodopisu přece jenom rozmyslet? Vyžaduje hodně práce,
píli, odříkání a hlavně vysoký intelekt. Co takhle studium matematiky? Pohodička,
klídek a jasně daná pravidla. A že jedna a jedna jsou dvě ví přece dnes každý blbec!“

Nemůžete se divit, že když jsem byl po letech v pražském Karolinu prohlášen
promovaným matematikem, zaleskla se mi v oku slza a moje první myšlenka a dík
patřila moudré kantorce, paní Větvičkové...

Psáno o Velikonocích Léta Páně 2025

Autor BigMasimo, 20.04.2025
Přečteno 26x
Tipy 7
Poslední tipující: cappuccinogirl, Pavel D. F., mkinka, šuměnka
ikonkaKomentáře (3)
ikonkaKomentujících (3)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře
líbí

Super žes to sepsal...tohle moulovský curriculum se četlo perfektně:-)))*

21.04.2025 15:39:22 | cappuccinogirl

líbí

Pěkné vzpomínky. Dovedly mě k mým školním letům, byť tak pěkně jako Vy bych je popsat nedovedl.

20.04.2025 19:10:49 | Pavel D. F.

líbí

:DD

milý příběh -já miluju gothaj s octem a cibulí

a úplně jsem na něj dostala chuť
- aby se mi zaleskla slza - a nemusela přiznat dojetí :)**

20.04.2025 17:09:37 | šuměnka

© 2004 - 2025 liter.cz v1.8.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí ⋅ Osobní údaje ⋅ Provozovatel