Velikonoční
Anotace: Zamyšlení nad Velikonocemi a co k nim patří
Konečně tu máme jaro. Hřejivé sluneční paprsky zahnaly zimní chmury a i když to ještě úplně není ono - rána jsou poměrně chladná, přece jen se příroda očividně probouzí. Zahrádky jsou vzorně vyhrabány, záhony a políčka jsou připraveny k sadbě.
Však už bylo načase! Zima byla mimořádně dlouhá a neústupná. Jiné roky bývá v tuto dobu zlatý déšť před naším domem v plném květu a cibuloviny jen jen se rozvinout. Letos se ještě kdejaký lísteček zimomřivě choulí do svých pupenů a jen ty narcisky se odvážily vystrčit zářivě žluté květy. Přede dveřmi jsou velikonoční svátky se všemi svými zvyky a tradicemi. Pro křesťany a věřící jsou to svátky největší. Vždyť „beránek Boží“, Ježíš Kristus, se obětoval, skončil na kříži. Pak následovalo jeho zmrtvýchvstání, nová naděje pro lidstvo ...
K Velikonocům se, jak známo, váže spousta lidových zvyků a pověr, dodnes, zejména na venkově, stále udržovaných. U nás na Slovácku je to „šlahačka“, kdy o pondělí velikonočním žílami, upletenými z vrbového proutí, chodí chlapci po domech a vyplácejí děvčata. Aby prý byla po celý rok zdravá a čilá. Horší je to ovšem na severní Moravě. Tam ty chuďéry děvuchy polévají na dvoře studenou vodou. To je výskotu a pištění ...
Náš dědeček, který pocházel z Valašska, vyprávěl o těchto zvycích takto: „ Tady na dědině to není nic proti tomu, jak to bývalo tenkrát u nás v Halenkově, když jsem byl ještě mladý ogara. V chalupách bývalo plno děcek a odrostlejší dcérky často spávaly na hůře. My ogaři sme si po ránu na pondělí velikonoční přivstali a překvapili je. Vylezli jsme po žebříku nahoru, pak jsme ho odstavili - aby nám nemohly utéct, a začalo eldorádo ... A to ještě musím dodat, že každá druhá spávala bez gatí.“ Před babičkou o tom ale raději nemluvil, ta se vždycky kvůli těm řečem velice zlobila ...
Nedávno jsem si přečetla v novinách , že se evropští zastánci lidských práv pozastavují nad tím, jak se v České republice porušuji lidská práva. O Velikonocích se prý u nás „otloukají“ ženy a dívky - a prý je to barbarský zvyk. A tak nevím … Mám dojem, že se aktvita těchto obránců lidských práv vrhla nějakým divným směrem. Už ani trochu té legrace by nám nemínili dopřát. Co vy na to?
16. dubna 2006
Komentáře (0)