Přirozenou potřebou rozumného člověka je řád, vědomí o řádu a řádný život. Řád lidem dává vědomí příslušnosti k celku, identitu, měřítko dobra a zla i pocit bezpečí. Bez řádu není pořádek. Pořádek je důsledek řádu.
Již z etymologie samotného slova pořádek vyjadřujícího „stav po-řádu“ vyplývá cíl, jímž se hledá rovnováha ve všech úrovních lidského bytí, jednota v mnohosti, harmonie znějící souladem všech hlasů v kontrapunktu názorů, které se řídí zákonitostmi přijatého řádu. Řád je pořádek uskutečněný skrze sama sebe, a není třeba velkého vnějšího násilí k tomu, aby byl udržován. Opakem řádu je neřád. Moderní doba si pro ne-řádné chování lidí našla výraz anarchie.
Za řádné byly považovány vždy takové systémy soužití a spolupráce, jež slovo řád obsahovaly v samotném názvu: Obecní řád, aristokratický řád, stavovský řád, cechovní řád, patriarchální řád, vojenský řád, duchovní řád. Neřádným opakem jsou takové sklony v myšlení a jednání lidí, které řád narušují. Patří sem revoluční destruktivismus, kolektivistické rovnostářství, feministická anarchie, názorový pluralismus, genderový relativismus, multikulturalismus, potírání identity, rasy, pohlaví, vyznání i vládnoucího přesvědčení, jinými slovy vše, co bourá pospolitní pořádky, rozvrací vzájemné porozumění a nic nového nebuduje.
Naši předkové dobře chápali, že svět má tutéž podobu, ať je nahlížen z libovolné výše pohledu, shora nebo zdola. Stát, kraj, obec, spolek, rodina, vše má svoji hlavu a patu. Co je dobré pro stát, je dobré i pro rodinu, a naopak. Helénská filosofie šla ještě dál, viděla stejnost celkového ustrojení samotného člověka s organizací společnosti. Duše je pro člověka totéž, co stát pro lidskou pospolitost, vůdčí úloha rozumu má stejný účel pro dobro a štěstí lidské bytosti, jako úloha vládců pro dobro obce a celého státu. Ve všech úrovních lidské existence mají proto být vládcové vybíráni podle nejlepšího lidského ustrojení a schopnosti vládnout, podle jejich vzdělání, síly, vědění a mravní ušlechtilosti. Veškeré právo a zákony potom mají za úkol podpořit ty, kdož vládnou a mají odpovědnost za stav společnosti. Právo a zákony mají podporovat řád, jehož spravedlivá funkce je vážena od hlavy, pokud řád je sám o sobě spravedlivý. Nikdy od paty a názoru spodiny.
Význam Tradice
Řád a spravedlnost jsou jedno a totéž, pokud kultura společnosti vyrůstá z kořenů objektivní (rozuměj staletími ověřené) tradice a vyžaduje jednání v souladu s přírodou. Není kultury, která by dokázala přetrvat staletími lidských generací a neměla přitom správné pojetí spravedlnosti. Jen způsoby jejího prosazování mohou být odlišné, někdy i nespravedlivé podle míry soucitu, jaký společnost má ke svým zločincům. Spravedlnost je stejná v jednotlivci jako v celém státě. Není-li jasno, co je spravedlnost v životě jednotlivce, snáze ji snad postřehneme ve státě, právě jako snáze přečteme stejný text, je-li jednou napsán malým nebo velkým písmem. Aby ve státě byl možný trvale pospolitý život, musí se všichni členové společnosti podrobit nějakému omezení své vůle po svévolném a bezuzdném jednání a zachovávat jistý řád. Totéž platí pro rodinu i jednotlivce v jeho vztahu sama k sobě.
Moderní společnost však jako by ztratila povědomí o jednotě v mnohosti, nahlíží na lidské individuum izolovaně, bez smysluplného zakotvení jeho existence v celku. Pro člověka sice požaduje individuální práva a svobodu, od státu však povinnost dohlížet na jednání jednotlivců, vymýšlet nekonečný soubor příkazů a zákazů, jako by jedinec nebyl ničím spolehlivým a schopným dobře jednat, jako by vůbec nebyl hoden úcty a respektu řádného člověka. A vskutku, lidská žádost zbavená vlády rozumu a omezující moci morálního příkazu podléhá anarchii. Anarchie panuje v rodině, ve škole i na všech úrovních sociálních vazeb ve společnosti. Stát tomu všemu vládne silou byrokracie bez reálné účasti občanů na jeho totalitní moci. Zastupitelská demokracie je šalebnou vějičkou pro nevědomé voliče, jimž není dána skutečná možnost volby, kdo bude příjemcem výhod daného politického systému a kdo nikoliv. Zákonodárné sbory vymýšlejí zákon za zákonem, aby přinutily občany dbát pravidel udržitelného jednání ve veřejném zájmu, ve skutečnosti však v zájmu vládnoucí třídy, zatímco jejich neřádný způsob života nezná pojem obecného dobra ani výchovy k lidským povinnostem a ctnostem.
Výchova občanů
Hlavní funkcí společenského řádu je výchova lidí k dobrosti a spravedlivému jednání, jinými slovy k mravnosti. Tam, kde panuje anarchie, rozvolňuje se morální vědomí lidí natolik, že společnost se stává dezorientovaným stádem vzájemně odcizených jedinců, jimž stát klade stále tvrdší překážky a určuje stále omezenější příděly pastvy.
Skutečným zárodkem spravedlivého státu je tradiční rodina. Nelze si představit řádný stát bez řádné rodiny. Nelze si představit rodinu bez řádných rodičů (otce a matky) a bez stejného hierarchického řádu, jaký panuje ve státě či v obci. Pouze řád a zákony podporující otce jako hlavu rodiny mohou být tím prostředím výchovy dětí pro důstojný a šťastný život lidí v pravdě a spravedlnosti. Pouze výchova mužů k odpovědnému otcovství může přivést na svět novou generaci řádných synů a spravedlivých vládců ve státě.
Je těžko pochopitelné, co vede současné státy k rozsévání anarchie v základních strukturách lidské společnosti, co je smyslem rozbíjení tradičního řádu v rodině, násilných intervencí do výchovného procesu a soukromí občanů, antidiskriminačních tlaků (jejichž výsledkem může být pouze nová mnohem zrůdnější nespravedlnost), podpory nepřirozených sexuálních úchylek (viz agenda LGBTQ+), potírání většinových vrstev nesoucích poslední zbytky národní kultury ve státě ve prospěch nepřizpůsobivých menšin. Pokud jediným cílem je přivést moderní stát k totalitní nadvládě nad lidmi jejich represivním zotročováním, potlačováním vnitřní soudržnosti jako zdroje možného odporu, ničením identity, morálky i sebevědomí, rozkladnou atomizací, psychologickou manipulací, rozmnožováním individualistické zmatenosti a vytvářením naprosté závislosti jedince na státu, potom Bůh s námi.
Anarchie a řád, dvě stránky lidské přirozenosti, jako tělo a duch. Tělo vleče člověka svými žádostmi do hlubin požitkářství, sobectví a samoty, duch mu dává smysl života a světlo poznání, že šťasten může být pouze ten, kdo uměřeností fyzických potřeb nalezl harmonii v celku společenském i přírodním. Zdálo by se, že tělo je dnešní občan, duch národa je stát. Omyl! Tatáž anarchie jako v rodině panuje i v parlamentu. Stejné nízké impulsy hýbou zákonodárci a slepují chaotickou síť zákonů obepínající občany a vycházející z konceptuálních předpisů mozkových trustů financovaných a řízených mocenskou supertřídou v pozadí. Tytéž neřádné žádosti a nenasytnost pudí poslance prosadit sama sebe do čela státu, okázale plodit nesmyslné a podřadné normy občanského spolu-nažívání podle toho, kde se zrovna něco pohne na jedné straně k nelibosti strany druhé, a užívat si požitku vlastní důležitosti i odměny za demokratická dobro-zdání.
Za jásavého bučení liberálních anarchistek a anarchistů se ze státu stává výběh pro zdivočelý a nesvébytný lidský skot. To je princip Nového světového řádu a konec národa, rasy i civilizace bílého muže.
Ne, že bych se vším souhlasil, i když to, co chceš vyjádřit, považuji za dobré, ale zamyslel jsem se nad terminologií, kterou používáš. Neboli nad tím, jestli dnešní mladá generace ještě vůbec rozumí těm zastaralým výrazům, která dávno ztratila svůj původní význam; slova jako tradice, výchova, řád, stát, rodina, rozum, vlast, atd...Pochybuji o tom a považuji to za špatnou tradici pro budoucnost.
18.04.2025 13:17:09 | Lighter
...dnešní mládež už patrně nemluví českým jazykem ale anglikanismy bez obsahu a nemá hlavu na svém místě...pravda, veškerá tradice je tím odepsána do kontejneru, stejně jako celá sodomitská západní civilizace.
18.04.2025 14:59:31 | Zoroaster
Jak píše níže Anfádis, tohle se s mládeží děje přirozeně od počátku lidské historie, ale zarážející je současná vysoká míra a intenzita "povinné" westernizace, kterou je naše "česká" mládež doslova "globálně mentálně vymítána", protože jí nejde uniknout...
18.04.2025 20:03:01 | Lighter
Je mnoho mladých lidí mezi námi, kteří jsou mnohem dál, jsou inteligentní, mluví několika jazyky včetně toho českého, mají vzdělání, dokážou se orientovat v daném i širším prostředí a ve vysoké míře jsou i empatičtí, není jim lhostejný osud světa... k vědomostem a poznání kromě jejich vlastního úsilí jim dopomohla výchova, rodina, stát... a jsou si toho vědomi.
18.04.2025 19:53:00 | Helen Mum
…obdivuhodně irelevantní a o ničem vypovídající výčet předností (jaké vzdělání? Jaká orientace?), ovšem „vysoká míra empatie" (ke komu, s čím a k čemu?) je vskutku ohromující…předpokládám, že jedním z představitelů je dítko uvedené do světa tvou samostatnou výchovou a ideologií nové levice nebo zelených aktivistů ze zahraniční stáže…nicméně znalost jazyků je dobrá – umožňuje mu číst filosofické a vědecké spisy v originále, což je bezesporu přednost – doufám, že brilantně ovládá také latinu a řečtinu…no nic, přeji hluboké souznění s Anfádis – její právnické vzdělání ti v dnešní době může být ku prospěchu…
18.04.2025 21:14:16 | Zoroaster
P.S. Našel by se podobný představitel pokročilé mládeže tady na Literu? Je tu přece jenom intelektuální a oduševnělý výkvět společnosti, nebo ne? Moc rád bych si od něho něco přečetl...
18.04.2025 21:48:29 | Zoroaster
Ufff...úplně jsem si oddechla, že má naše společnost takové zdatné a schopné a chytré jedince jako Tebe. Velké T nejen ze slušnoati, ale i kvůli neutuchajícímu obdivu k Tobě, který nevidíš svět svojí frustrovanou optikou. Co víc dodat... chjo, máš to asi móc těžký.
18.04.2025 23:08:16 | Anfádis
Již staří Římané (Řekové...)...ach, ta mládež!!! :D
Mimochodom, kontejner: z anglického container :D
18.04.2025 18:15:06 | Anfádis
Tradice, byť staletími udržovaná, z mého pohledu nemusí být zárukou dobré společnosti, ba, může tomu být i naopak. Bylo by troufalé se domnívat, že člověk a lidské společenství již dosáhlo spravedlivého, ideálního stavu. Domnívám se, že je vhodné hledat dál, zkoumat a upravovat společnou vizi tak, aby oslovila v čase víc a více lidí i následujících generací a obou pohlaví. Za mě, silná a zdravá společenstva jsou moudře založena na mnohých vzájemně prospěšných vztazích. Pokud naše společnost nemá být vratká, nestabilní, musí být založena stejně. Chceme-li rozvíjet vztahy k druhým lidem, něco pro ně s láskou udělejme. - Tu se mi líbí, samozřejmě vnímej v širším významu: Společnost roste pouze tehdy, když staří muži sázejí stromy, v jejichž stínu si už nestihnou pohovět. (řecké přísloví)
18.04.2025 11:43:19 | Helen Mum
Tradice není to, co je po staletí udržováno. Nýbrž to, co vychází z dlouhodobé zkušenosti, jaký řád lidem prospívá a jaký jim škodí, samozřejmě v závislosti na změnách existenčních podmínek. Nejde o záruku jakéhosi ideálního stavu (s takovým pojmem pracují právě ujetí progresivisté), ale o nejlepší možný stav nezatížený omyly lidského rozumu a subjektivním chtíčem. Největší hrozbou pro lidské společenství a zdrojem jeho nestability je, když samozvaní spasitelé (zvláště pak nespokojené ženy) hledají, zkoumají, upravují společnou vizi, která je postavena na jejich ideálech a představách spravedlnosti. Těmito vizemi pak matou hlavy lidem, kterým chybí obecné vzdělání a kritické myšlení (dnes je takových lidí drtivá většina). Společenský řád není živ ze vztahů mezi lidmi a opičí lásky, ale z dlouhodobě platných principů a hodnot ověřených právě Tradicí. Tyto principy je možné měnit v závislosti na měnících se existenčních podmínkách, avšak každou změnu je třeba zavádět s velkou opatrností a konzultovat ji právě s nositeli poznání a Tradice – duchovní kastou učenců a mudrců, jinými slovy mužů hodných nejvyšší úcty, jaké současná společnost postrádá.
18.04.2025 12:22:04 | Zoroaster
fascinující je fakt, že čím hloupější jedinec, tím větší sklon k ne řádu a anarchii. Člověk by čekal tendence k samostatnosti spíše u rozvinutějších jedinců, ale naopak ti mají dostatek disciplíny k udržení řádu a zároveň dostatek fantazie k představení si stavu, kdy by řád padl a nastala situace chaosu. Ostatně stačí podívat se na politickou a společenskou situaci u nás i ve světě. Mentální deprivanti se zaklínají svobodou slova, což je pojem, který vůbec nedokáží pochopit, myslíce tím svobodu jejich slov a zákaz jiných názorů. Ostatně i zde se to projevuje pravidelně. Pologramotní nosiči, přechytřelí brněnští samolibci, venkovští zahradníci a řada dalších tu pravidelně prezentuje své sklony k totalitárním řešení svobody názorů i slov tím, že vřískotem a urážkami překřičí každého, kdo si dovolí nesdílet jejich hovadské myšlenky a názory. Pluralita názorů řád nepopírá a nikterak mu neškodí, pokud jde o skutečnou svobodu a diskusi. Naopak vede k vytříbení ideí a zjasnění myšlenek.
17.04.2025 14:00:04 | zase já
Děkuji za podnětný komentář. Ano, pluralita názorů je přirozená a svým způsobem podnětná, ovšem pokud respektuje obecné normy morálky a hodnot, na nichž stojí dané společenství. Typickým příkladem je kopné právo, kdy se vážení muži coby kompetentní zástupci lidu účastní kopy, kam přicházejí s různými názory, avšak jejich povinností je nakonec se dohodnout na jednotném názoru a řešení dané situace. Mohou své názory obhajovat v diskusi, ale nakonec musejí dospět ke společnému konsenzu a všichni uznat ten názor, který nejlépe vystihuje daný problém. Toť ono „tříbení“, které vyžaduje vysokou úroveň soudnosti a respektu k přijatému řádu.
17.04.2025 18:42:21 | Zoroaster
Přesně to mi chybí v naší společnosti. Politika přešla na výhradně konfrontační styl, dohoda je možná pouze stylem něco za něco a něco jako obecný konsensus je vidět snad jen když repre hraje hokej. Kdyby museli politici dosahovat shody a schvalovat alespoň tříčtvrtinovou většinou, hned by se změnilo jejich chování
17.04.2025 18:58:57 | zase já