Rozpažený dalek ženy

Rozpažený dalek ženy

Snad se vám to také někdy stává. Připadal jsem si jako v docela jiné úrovni matrixu.

Jako bych měl možnost prostoupit blyštivou plochou zrcadla.

Prvého července po měsících příkoří, zmaru, v prostorách ne nepodobných temnotám hrobek to jest po působení v kobkách tolik vzdálených záři reflektorů účinkování v protipólu jevišť kamenného divadla nastalo cosi až příliš dlouho vzývaného.

Rychnov nad Kněžnou, docela na návrší u majetátu zámku, v jeho jízdárně, která již po tři století překvapuje mohutností obvodového zdiva, epochálně klenutými dřevěnými oblouky pod střechou i půlenými hlavicemi sloupů, které jsou pod nimi a vtiskuji krásu i tam, kde by se toho člověk zkrátka nenadál.

 

Právě zde nebo v zámeckém parku desítky kejkliřů v kostýmech z Prodané nevěsty navečer špacírovali chodníčky z drobných valounů.

Já však činil tak jako ve svém žití častokráte, vyvolil jsem si náměstí jako dlaň, kde v jeho horní části v osamocení dlela hlava osobnosti spjaté s tímto městečkem. Hleděl jsem jí nejprve do zátylku.

Teprve pohled z profilu upoutal mou pozornost na ostře vystupujícím nose z obličejové části i vysoké čelo s ustupujícím vlasovým porostem.

Pak můj pohled sklouzl dolů pod partie krku a právě zde bylo plastickými písmeny uvedeno Karel Poláček.

Vyděsil mě rok jeho úmrtí, společně s tím vytanula připomínka jednoho z největších válečných konfliktů všech dob.

Záhy jsem postřehl, že náměstíčko, na kterém jsem se ocitl, nese právě jeho jméno.

Musím uznat, že mi hluboké nádechy před západem slunce u zámku prvého července za tušení bytostí ze kdysi, v nepopiratelném éteru génia loci, za pocitu rozprostření mezi sedmnáctým a dvacátým stoletím, udělaly moc dobře na duši.

Autor kudlankaW, 02.07.2024
Přečteno 69x
Tipy 9
Poslední tipující: kozorožka, Marten, Sonador, Psavec, mkinka, cappuccinogirl
ikonkaKomentáře (6)
ikonkaKomentujících (3)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře
líbí

Krásná reportáž, Márty, děkuji moc za sdílení :)

03.07.2024 11:23:22 | kozorožka

líbí

A já děkuji Tobě, milá V.

Mávám Ti drahá

03.07.2024 20:23:53 | kudlankaW

líbí

Ani nevíš, jak ráda jsem si od tebe přečetla i nebásnickej text... potěšils, překvapils, přiznám se, mírně šokovals, nečekala jsem, ale teda... z tohohle zásahu prózoproudem mám fakt příjemný brnění:-)*

02.07.2024 19:05:22 | cappuccinogirl

líbí

To jsem také já jen prozaický

Rezonuje tím textem také to, že jsem starodušní, to mi nikdo neodpáře ;)

Máš jemnocit, díky za Tvá slova, Ach cappu

Krásné chvíle za západu slunce přeje

Marty

02.07.2024 19:09:02 | kudlankaW

líbí

I ty si je užij, Ach Marty
cokoli rezonuje tvým textem, se mi líbí, protože se to na mně přilíplo "na první dobrou" a já si díky tobě zažila příjemnou čtecí chvilku.

02.07.2024 19:18:24 | cappuccinogirl

líbí

Díky Ti, ach

02.07.2024 23:25:25 | kudlankaW

© 2004 - 2024 liter.cz v1.7.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí