Zjistili jsme, že ve všech hlavních morálních soudech dospěla Evropa k jednomyslnosti, počítaje v to i země, kde vládne evropský vliv: v Evropě se zjevně ví to, o čem se Sokrates domníval, že neví, a o čem onen slavný had kdysi přislíbil učit – dnes se „ví“, co je dobro a zlo. Pak ovšem musí znít tvrdě a špatně doléhat k sluchu, když stále znovu trváme na jednom: co se tu domnívá, že ví, co tu svou chválou a hanou velebí samo sebe, je instinkt stádního zvířete jménem člověk.
Slovy Friedricha Nietzsche uvádím na zřetel nás Evropany, naši prostoduchou víru, že to, co bylo nastoleno jako vrchol evropského duchovního vývoje, je oprávněno nazývat se „demokratickou vymožeností“, naši parlamentní demokracii, v níž sociální moralisté, křesťané a liberální nemehla svádějí boj o rouna strachem opelichaných ovcí a ze svých morálně zatuchlých kabinetů se předhánějí, kdo nalezne nejpřijatelnější způsob, jak z nás ostříhat poslední zbytky hřejivé vlny, již tak dost ochablé nedostatkem potravy k posilnění naší zmužilosti. Nedivme se, že je s námi zacházeno jako s luzou. Poslední, čím se ještě projevuje naše lidskost a pronikavá vůle, je umění nadávat. Nadáváme na politiky, na elitu, na intelektuály, na kantory, nadáváme jeden na druhého, nadáváme do větru internetové změti pomluv a hloupostí, jako kdyby vše, čím se umenšuje naše naděje na důstojný život, se nás vůbec netýkalo.
Jakže? Máme být plotem obehnanou školkou zakrslých polodřevin těm, kdo nám vládnou? A kdo nám vládne? Státní mašinérie? Ten paskvil byrokratické organizace lidí, který má zajišťovat společenský pokrok, sociální jistoty, naši obranu, náš chomout rovných práv a povinností? Nebo naše slavná a všemi užvatlanými jazyky skloňovaná elita, ona špičková oligarchie, která zachází se světem jako s virtuálním modelem počítačové hry, zatímco přisypává žetony investovaných miliard na to či ono konto technologické magie, hry na Pána stvořitele, dobyvatele vesmíru, na válečné pletky s kdejakou národní či náboženskou posedlostí po odumírajícím, profánním ideálu lidské převahy nad hmotou? Je tomu dost rozumět? Máme všichni na mysli tu stejnou elitu, která míchá karty vrtkavé Fortuny na poli světodějného kolbiště tržní ekonomiky jenom proto, aby neumřela nudou?
Ach, vy slabí, pokoření, osamělí, cetkami ověnčení, vy zevlouni překrmení zbytky od večeře Páně, vy toulavé a vyšeptalými zvonci jedinečnosti opásané kusy stáda, snad máte naději, že nějaká vyšší síla či nějaká vesmírná konspirace vyvolených vám určí smysluplný úděl, vyústění vašich přízemních tužeb ve spravedlivý řád bez vašeho přičinění, bez vaší vlastní vůle k moci? Není pochyb, nic ze žírných statků, které plodí potravu, nic ze zdrojů země, jež přinášejí růst a prosperitu, vám dnes nepatří. Vše jste nechali propadnout hrabivosti kupců, z nichž se stali zlatem vyšňořené panské figurky globalizace, kumulace kapitálu, rokujících loutek za železným plotem, v oné komedii dell’arte, kde z ligy mocných upachtění a poblouznění vědci v nedostatku vědění snad tropí si žerty. O jaké moci to mluvíte? O jakých to piklech skrytých za předivem pavoučí sítě a zchytralého švindlu se vám zdá? Jak se mohlo stát, že jste se do té sítě lapili jako mouchy hledící na svět skrze labyrint složených očí a nesourodých vjemů? Není toto onen svět řízený vyšším principem všemohoucího Boha a věčné blbosti?
Hle, ve jménu ducha, rozumu a dělby práce zrodil se člověk, aby z divokých hvozdů vytvořil zahradu, místo svého tvoření, rozjímání, lásky a odpočinku. Veškeré bohatství oligarchů vykvetlo z vašeho umu, na vašem úsilí a přičinlivosti stojí a padá dodnes. Kdo z vás učinil disponibilní zdroje? Kdo vás přirovnal k hromadě surového železa? Kdo vás nutí chovat se jako položky zásoby? Jako tažný dobytek ustájený v intenzivním chovu moderních států? Co vám brání spolčit se navzdory těmto státům, které jsou jediným nástrojem reálné moci těch, jimž starost o vaše štěstí a blahobyt rozhodně na srdci neleží? Co vám brání odkázat tyto státy do mezí vaší vlastní delegované pravomoci a postavit se čelem proti skutečným vykořisťovatelům vaší práce? Je vaší vlastní věcí neprodávat se lacino. Pouze lidé poddaní cizí vůli, ovládaní vlastní slabostí mluví o jediném dobru a zlu pro všechny. Morálka lidí svobodných nemoralizuje, nesoudí ani nereptá, ale hoří pro společnou věc. Dejte oligarchům na vědomí, že nemohou rozhodovat o vašem využití bez vás, že nemohou disponovat s vašimi lidskými možnostmi bez toho, aby sami pro vás zajistili důstojné životní podmínky a životní prostředí z prostředků, které vy pro ně vytváříte. Učiňte je odpovědnými za tento svět. Staňte se jejich hrdými partnery, a ne sluhy naplněnými nenávistí. K tomu se však musíte spojit ve společném zájmu, množstvím v pospolitosti vytvořit protipól jejich nadřazenosti. Nebo jste tak líní, tak podezřívaví, tak závistiví, tak lhostejní, tak umenšení, že nejste schopni se ani chopit stejného konce provazu s vlastním bratrem?
Život je přece to, o co nám jde, náš vlastní život, svoboda a sebevědomí, hrdost a vědomí síly. Je opravdu nutné děsit se každé snahy, každé ideje podložené silou ducha i vznešenosti, s níž bychom se měli stát skutečnou součástí celku, ztotožnit se ve společné vůli i víře, podrobit se společné věci a třeba i vůdčí roli těch, jimž není cizí myšlenka vzájemnosti, smyslu této vzájemnosti a cesty, která má ve své směrníku řád, duchovní zrání, boj za osvobození člověka skrze jednotu a oběť ve prospěch celku? Být někým znamená nebýt sám v sobě, uzavřený v soukromé, zženštilé a individualistické přízemnosti. Být někým znamená vědět, kam patřím, pro jaký nadindividuální cíl hoří mé srdce, na jaký oltář kultury a vpravdě pohanské mužnosti zapaluji své oběti, o jaký kmen mi běží, aby sílil a v rozkošatělém větvoví vzpínajícím se k nebeské klenbě vydával své plody. Je opravdu nutné žvanit o jedinečnosti, o individuální svobodě bez moci lapené do sítě tržních mechanismů postrádajících ducha, lidskost i svědomí, o právu člověka na sebeurčení bez smyslu pro společnou věc, pravdu a vědění, bez vyšších kultů, jimiž jsme předurčeni ke společnému údělu – a přitom osočovat, snižovat každý obroditelský hlas vyzývající k jednotě a k Řádu v přirozené hierarchii jako projev misogynie, fašismu či totalitarismu?
Je opravdu nutné takto hloupě umírat?
Napsáno v Praze dne 3. 4. 2008
otázkou je, zda skutečně existuje něco jako vůle stáda, nebo zda jde jen o abstraktní pojem, kterým se vysvětlují náhodné jevy, jako jsou údajně svobodné revoluce, lidové bouře a jiné projevy nespokojenosti. Zcela prokazatelně byla řada projevů vlastní vůle, když už to tedy připustím, iniciována třetí stranou (náš mrtvý estébák Šmíd), a naopak byly v zárodku potlačeny pragmatickou změnou kritického faktoru (povolení cestovat, zlevněním zboží atd). Dle mého nic jako skupinové vědomí, natož vůle, neexistuje, myslím jako měřitelná skutečnost. Bráno čistě statisticky, průměrná úroveň inteligence davu je bližší jeho spodní hranici než té horní, tudíž masu hlupáků netřeba ovlivnit ani intenzivně, ani trvale, stačí zahrát na jejich pudy: agresivita, strach, sexuální touha. Zfanatizovat masu kreténů, z nichž většina nesvede napsat bez chyby ani svoje jméno, je pak snadný úkol pro kohokoli, kdo na to má žaludek.
V takové realitě je pak sporné, jestli smyslem existence je skutečně osobní růst ve prospěch celku, myslím tím že kvalitní jednotlivost skládá kvalitní celek, nebo zda jde o smysl společný, kde jednotlivec nehraje roli větší, než včela v roji. Já jsem spíš pro ten individuální
10.12.2024 10:12:01 | zase já
Výborný komentář, jen bych upřesnil, že se týká davo-elitářského režimu ve společnosti, který dozrál během minulého století. Nebylo tomu tak ale vždy. Bezprizorní dav, jaký popisuješ, je důsledkem likvidace přirozené stavovské hierarchie směřující shora dolů od duchovních autorit, ke strážcům, přirozeným vůdcům mocenským a stavovským, až k mistrům jednotlivých cechů či občin.
10.12.2024 16:11:58 | Zoroaster
https://citaty.net/citaty/13450-friedrich-nietzsche-coze-hledas-chtel-by-ses-zdesetinasobit-zestona/
10.12.2024 12:40:58 | Lighter
Příspěvek je určitě velmi kvalitní po stránce obsahové, ale strašně špatně se to čte. Nevím proč. Hledám nejprve chybu v sobě, ale třeba by se mohly některé věty zkrátit, já nevím.
Obávám se, že lidstvo je opravdu stádo, které o sobě nikdy nedokáže rozhodovat bez touhy po zisku a moci. I ty nejlepší ideály se obvykle roztříští o sílu našeho sobectví.
10.12.2024 09:20:31 | Pavel D. F.
Uznáván, text vyžaduje vyšší soustředění. Byl to však záměr, aby obsah ponoukal k zamyšlení a nevedl k povrchním hodnocením a závěrům. Děkuji za zasvěcený komentář.
10.12.2024 09:56:39 | Zoroaster
Rozhodně zajímavé. Ale všechny vážně míněné věty se v ústech samotných řečníků při pohledu na idiotské obličeje mas ovčanů začínají měnit ve frašku a klišé, protože naslouchající postupně přestávají rozumět čemukoliv dobře míněnému; protože právě v myšlení jsou slabí, proto nejsou myslícími osobnostmi ale nemyslícím davem...Potřebují být přesvědčeni k tomu "správnému", co si mají myslet, a ne přesvědčováni, že mají začít sami myslet, co je pro ně správné; tak byli vychováni a tak je to obvykle nad jejich schopnosti...Řečník moralista se tak sám sobě stává šaškem, když je dost inteligentní, aby to vnímal, že není vnímán dostatečně...
09.12.2024 14:28:58 | Lighter
Svatá pravda, sám sobě šaškem i sám sobě králem…ale čert to vem, ono těm ostříhaným ovcím brzy začne být zima a není na škodu, když nějaký ten beran přece jenom prohlédne - třeba pak začne trkat do ostatních ovcí a účinně bečet jejich vlastním jazykem.
09.12.2024 16:16:28 | Zoroaster