ZÁLUDNÁ MATEŘŠTINA

ZÁLUDNÁ MATEŘŠTINA

 

 

ZÁLUDNÁ MATEŘŠTINA

 

 

na Heydricha byl spáchán atentát

dům vyhořel díky nedbalosti jednoho z nájemníků

 

ach naše milá češtino

kdo by to do tebe jen řek´

že z hrdinů uděláš klidně pachatele

zatímco žhářům budeš projevovat vděk

 

 

 

 

Praha, 7.4.2021

 

https://www.youtube.com/watch?v=8pxzRJ9x9D4

 

 

 

 

 

 

Autor Amonasr, 07.04.2021
Přečteno 414x
Tipy 29
Poslední tipující: Emily Říhová, Fil, Dreamy, kaše, Petbab, Lighter, WWW, Iva Husárková, šerý, Krahujec, ...
ikonkaKomentáře (26)
ikonkaKomentujících (9)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře
líbí

pandemie - všedemie

10.04.2021 17:21:44 | Petbab

líbí

Bezva příklad - to zní krásně bizarně :-))

11.04.2021 20:28:33 | Amonasr

líbí

Češtin je můj kobyl! :-)) Takových významových protismyslů je v každém jazyce dostatek...Jazyk je tak dokonalý jak lidé; takže ne moc.

08.04.2021 12:20:27 | Lighter

líbí

V tomto případě ale podle mne nejde o nedokonalost jazyka, ale o jeho nesprávné používání. I když obecně s Tvým tvrzením souhlasím :-)

11.04.2021 20:27:34 | Amonasr

líbí

Ve skutečnosti žádná spisovná čeština neexistuje, lidé běžně mluví obecnou. A to nemluvím o slangu, nářečí, vlivu cizích výrazů atd...Není to mrtvý jazyk, ale živý...Stále se mění, jak se lidé mění a je to tak správně.

12.04.2021 15:17:52 | Lighter

líbí

Spisovná čeština existuje, zaplať pánbu, i když důsledně spisovně mluví jen málokdo, dnes už bohužel ani ti, kteří jsou za to i placení - například moderátoři, učitelé apod. A přiznám se, že za svou mluvenou češtinu, zaplevelenou pražským slangem, se občas stydím i já ;-) Nicméně tady není řeč o spisovné nebo hovorové češtině, ale o matení pojmů s dojmy... ;-)

14.04.2021 20:20:13 | Amonasr

líbí

Zkus si promluvit spisovnou češtinou s mladou generací "Čechů". "Vydizlajkujou tě na Fejsu jak lůzra. LOL. Nebo rovnou hejt..." To je moderní češtinou, já ji moc neovládám, takže se omlouvám za chyby. :-D

15.04.2021 10:49:31 | Lighter

líbí

jsi chytrá hlavička a pálí Ti to reSpekT :-))

08.04.2021 03:50:19 | Iva Husárková

líbí

Kam se na Tebe, milá Ivo, hrabu... :-))

11.04.2021 20:26:01 | Amonasr

líbí

jsi nejen krásný a vtipný ale i laskavý a šlechetný mám Tě ráda a ve Tvé přítomnosti je mi hezky děkuji Ami ať je Ti fajn :-))

12.04.2021 03:04:03 | Iva Husárková

líbí

Být v Tvé úžasné společnosti je mi nesmírnou ctí, Ivo - měj se krásně :-))

14.04.2021 20:15:01 | Amonasr

líbí

:-))

15.04.2021 03:37:32 | Iva Husárková

líbí

A bývá často označen hlavním HRDINOU filmu, gauner a vrah. (Už v zavedených stopách Bonnie a Clyde.)

07.04.2021 22:46:13 | šerý

líbí

Hrdina ovšem může být v tomto smyslu míněn i negativně, i když to zní trochu zvláštně... Jazykové nuance jsou někdy opravdu bohaté :-)

11.04.2021 20:25:16 | Amonasr

líbí

Ano vím, že může. Ale používat to na gaunera a stejně tak i k úcty hodnému. To si mohla čeština odpustit. :-)

11.04.2021 20:35:33 | šerý

líbí

Souhlas - nezbývá nám tak nic jiného, než abychom jí to odpustili my ;-) Asi žádný jazyk ale není dokonalý, i když třeba filosofové si občas vypomáhají německými výrazy, jejichž nuance mezi sebou čeština odlišit nedokáže. Ale zaplať pánbu na druhou stranu, že nemáme v češtině ty krkolomné mnohaslovné složeniny, které má zase němčina ;-)

11.04.2021 20:41:37 | Amonasr

líbí

Tak to je pravda. Já to považuji od "paní Češtiny" za její občasné úlety. Jinak je velmi pohledná... a dokonce, někdy k zulíbání.

11.04.2021 21:46:02 | šerý

líbí

Výborný postřeh, to se musí pochválit. Jen si nejsem zcela jist kdo byl větším pachatelem. Tedy jaksi "z vyššího principu mravního vražda na tyranu není zločinem" cituji schválně protože mi touto větou mistr Drda zamotal na dlouho hlavu :-)

07.04.2021 22:26:18 | Clown

líbí

Díky za tuto poznámku, taky jsem si na onu Smolíkovu větu při psaní vzpomněl. Nicméně Gabčík s Kubišem podle mne nebyli žádní "pachatelé", to se jen natolik zakořenila nacistická rétorika spojená s odstraněním Heydricha, že uvízla v naší mluvě i po válce, a nikdo se už nesnažil tento nesmyslný obrat v tomto konkrétním kontextu vykořenit. Respektive u pár historiků jsem tuto snahu v různých diskuzích zaznamenal, ale bohužel bez konkrétních dopadů. Zejména novináři, ale třeba i učitelé, by si na to měli dávat pozor... ;-)

11.04.2021 20:22:50 | Amonasr

líbí

Nedbalost nedělá žháře,
Pošli rybu plavat v moři
Ne popletu do žaláře
Námitka tvá se tímto boří

07.04.2021 21:15:55 | Panda v houbičkách

líbí

Neboří - máš dobrý postřeh, ale smysl textu se tou záměnou lajdáka za žháře nijak nemění. Prostě mi tam ten žhář sedl z různých důvodů líp i za cenu oné nepřesnosti ;-)

11.04.2021 20:16:26 | Amonasr

líbí

Pěkně inspirativně sis "poodběhl", prima.

07.04.2021 19:51:29 | Vivien

líbí

Díky za milou reakci :-)

11.04.2021 20:14:12 | Amonasr

líbí

Čeština je hravá
ale pozor na některá slova.
I odkazík bezva :D.* pobavils
Pěkný večer Amonku :)*

07.04.2021 19:47:05 | jenommarie

líbí

Díky, Marie, a pěkný nedělní večer i Tobě :-)*

11.04.2021 20:13:55 | Amonasr

líbí

Děkuji a nápodobně milý Amonku*:)*

11.04.2021 20:43:37 | jenommarie

© 2004 - 2024 liter.cz v1.7.2 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí ⋅ Osobní údaje ⋅ Provozovatel