Sebedotazování neboli átmavičára aneb jak najít sebe sama: úvod

Sebedotazování neboli átmavičára aneb jak najít sebe sama: úvod

Předem tohoto textu si dovolím malou předmluvu: nebuďte smutní, pokud jádro toho, co píšu, nepochopíte. Ve skutečnosti je jen naprosté minimum lidí, kteří to chápou, i když jde o věc, která mi přijde nad slunce jasná: sám jsem na ni přišel když mi byly tři roky, ale nikomu cizímu jsem ji nedokázal vysvětlit: právě proto, že mi je tak jasná, že používá pojmy, které chápu jako úplně nejzákladnější, ale jiní třeba nevědí, jak se definují. Dokonce ani některé osoby, které jsou hodně erudované v duchovnu a mystice mi přímo řekly, že tomu nerozumí.

Text je napsán k tomu, aby vyšel jednak v duchovních časopisech a jednak na literárních serverech, kde působím. Nechci vytvářet různé, trochu modifikované verze textu, proto pokud se dostanete k internetové verzi, budete mít navíc možnost přímé zpětné vazby: zde uvidím, zda text našel přece jenom nějakou úrodnou půdu.

Pokud nejdete duchovní cestou, možná vám text bude připadat přímo jako blábol. Máte na tento názor samozřejmě právo, ale vězte, že analogicky někdo, kdo neumí programovat, může jako blábol vnímat programový kód, kterému vůbec nerozumí. I pokud duchovní cestou jdete, můžete se řadit k těm více než 90% lidí, kterým to nedojde: mým názorem je, že pokud tuto techniku nechápete, znamená to, že ji prostě nemáte cvičit: že by pro vás nebyla prospěšná. Tolik k úvodu a nyní k věci.

V indické tradici je metoda nazvána jako "átmavičára" neboli sebedotazování. Jednoduše vzato jde o to napnout pozornost vašeho vědomí přímo na toto vědomí samo: což může být symbolizováno Uroborem, hadem, který se zakousnul do vlastního ocasu. Pokud jdete tradicí západní, může se vám zdát, že zde metoda obsažena není: ale já ji našel i tam: když se Bůh zjeví Mojžíšovi v hořícím keři, Mojžíš se Jej zeptá na jméno a Bůh odpoví "jsem který jsem" (Exodus 3:14) – což je přesně ono a je možné na to i meditovat: "buď tich a znej, že já jsem Bůh" (Žalm 46:11). Čili metoda má oporu v západní i východní tradici.

Pokud se někdo zeptá "co je to vědomí?" tak na to se mi špatně odpovídá ne proto, že bych to nevěděl, ale že je to pro mě základní pojem, kterému rozumím bez definice (příklad: sníte cukr, řeknete, že je sladký a nějaký mimozemšťan nebo robot, který nemá chuťový vjem, se vás zeptá "co je to 'sladký'?" – jak odpovíte, když jde o přímou zkušenost?) Pokusím se to přiblížit: vnímáte svět, či nějaké vaše vnitřní mohutnosti jako mysl, city či pocity v těle: a to, co je vnímá, tento nejzazší svědek: to je právě vědomí. A pointou átmavičáry je, aby si tento svědek neuvědomoval, alespoň po nějakou dobu, tento svět, mysl, ani city, ale sám sebe.

Co se pak stane, uvidíte sami. Při filosofování vám může pomoct vaše jméno: "kdo je X.Y.? Kdo je ten, který čte tento můj text?" Postupně bude odpadat to, co není věčné: co je víceméně pomíjivé a vy o sobě zjistíte víc a víc. Ale praxe by neměla být otázkou, ale spíše tázacím postojem beze slov: hledáním.

Když jsem ve svých třech letech tuto metodu objevil, dokázal jsem jí praktikovat bez jakéhokoli tělesného schematu. Pak, když jsem se k ní v dospělosti vrátil, jsem několik let používal jako takové "kotvy" bod vprostřed prsou, duchovní srdce, kde by se měl vyciťovat tento svědek nejlépe, tvrdili tak různí autoři. Říkám "měl by se", protože jsem zjistil, přes všechnu úctu k těmto autorům, že tomu tak u mě není a lépe je u mě k tomu uzpůsobené třetí oko, čili bod vprostřed obočí. O tomto bodě v souvislosti s meditací píše například Bhagavad-Gíta, nebo i nějací další autoři, kteří tvrdí, že soustředění na srdce příliš akcentuje cit na úkor rozumu.

Také v nižším věku jsem praktikoval s otevřenýma očima, bylo pro mě prospěšné se od reálného světa jakoby "odrazit". Ale tyto pomocné praktiky (ať již soustředění se na specifický bod v těle, nebo "odrážení se" od reálného světa) jsou opravdu pouze pomocné a měly by sloužit jenom k jistému druhu ukotvení či pomoci při cvičení, nemusíte je brát v úvahu. Taky se nedoporučuje praktikovat jedincům nedospělým: některé části duše se totiž vtělují až později, ale to jsem, když jsem byl malý a sám na techniku přišel, nevěděl.

Nechci natahovat text více než je třeba: on by se dal zhustit do jedné věty "soustředit pozornost na pozornost" nebo "soustředit vědomí na vědomí" nebo "pozorovat toho, kdo pozoruje". Všechno ostatní je "omáčka" která není nutná.

Pokud jste se dostali k online verzi textu, máte přístup do příslušné diskuse a já uvidím, jestli vůbec a kolika lidem to došlo.
Autor danielsoft, 13.04.2025
Přečteno 56x
Tipy 8
Poslední tipující: cappuccinogirl, paradoxy, šuměnka, mkinka, nehledaná
ikonkaKomentáře (9)
ikonkaKomentujících (5)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře
líbí

...zajímavě sepsaný....;-) ale "sebedotazování" je základ každý psychologie...a "pozornost vašeho vědomí přímo na toto vědomí" je základ každý meditace...navíc introverti to mají za samozřejmý...

14.04.2025 15:09:13 | Marten

líbí

Tohle jsem si vypůjčila: Tak dlouho bojuje člověk s draky, až zjistí že žádný nejsou.

Nedá se na to odpovědět. Leda podobenstvím nebo paradoxem :)

13.04.2025 18:25:15 | paradoxy

líbí

přesně chápu, jak to s těmi draky myslíš :) dokud člověk myslí, že je třeba bojovat, pak bojuje: ale ten boj se rozpustí, vymydlí, jako když mýdlo zmizí, když je člověk čistý :)

13.04.2025 18:38:13 | danielsoft

líbí

A sranda je, že je čistej pořád, jenom si myslí, že je to jinak.

13.04.2025 18:43:46 | paradoxy

líbí

přesně tak :)

13.04.2025 19:59:46 | danielsoft

líbí

Danny, mám velkou osobní zkušenost s tím, že když někdo říká, že ostatní ho nepochopí, protože „to je příliš jasné“, často tím spíš ukazuje, že to není jasné ani jemu ;) / ale to ber jako konstatování

nicméně - vzhledem k tomu, že už tě mám trochu načteného, že myslím vnímám tvůj smysl pro humor - nadhled a vím od tebe, čím se zabýváš - tak mne napadá, jestli to celé není jen taková alegorie / a duchovno není jen jazykem metafyziky pro něco úplně jiného – třeba z tvé oblasti IT...??

jestli to vlastně není jen taková zakódovaná metafora?

protože celý to působí, jako by "duchovno" bylo jen poetická zástěrka
– jako by „vědomí“ byla vlastně instance systému,
„pozornost“ smyčka a „soustředit pozornost na pozornost“ rekurzivní volání.

Možná ten had, co se kouše do ocasu, není mystickej symbol, ale ukazatel - odkazující na sebe?

A jestli to tak je, tak jsi nám dal boží hádanku na Úplněk 13týho (a jestli ne, tak... no, aspoň se u toho krásně bavím - :DD)

rozjel jsi mi mozek rychleji, než bych čekala - fajn neděli (pro mne jediný odpočinkový den..)

13.04.2025 10:08:10 | šuměnka

líbí

šuměnko, na začátku duchovní cesty je řeka řekou a hora horou, vprostřed řeka není řekou a hora není horou: a nakonec je opět řeka řekou a hora horou :) pokud v duchovním textu vidíš programování a v programátorském textu duchovno, kde se asi tak nacházíš, hmmm? :)

13.04.2025 11:16:15 | danielsoft

líbí

..přesně tam, kde mě Zdroj chce mít :))*

13.04.2025 11:46:21 | šuměnka

líbí

:)) to se četlo samo

13.04.2025 07:07:15 | nehledaná

© 2004 - 2025 liter.cz v1.8.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí ⋅ Osobní údaje ⋅ Provozovatel