Anotace: Těžký byl život lidí v horách a jsou místa i osady, kde se zase až tak moc nezměnilo ani v dnešní době.Učím se tady žít a vnímat přírodu přes pět let. Ale stále se mi zdá, že nic nevím. Ale ráda se učím stále.
Dnes bych Vám chtěla napsat mé malé zamyšlení o vodě. Konkrétně o vodě na Kysucách.
Již od dětství si pamatuji, jak rodiče i babička říkali, že musíme šetřit vodou a jak je voda vzácná. Myslím si, že dnes to platí dvojnásobně, ne-li vícenásobně. Ale je veliký rozdíl v tom, jak vodu můžeme získat. Na vesnicích a ve městech je to velice jednoduché. Otočíme kohoutkem a vida, voda nám teče a dokonce teplá. Jaká to slast, pohodlí. Vše bez práce.
S manželem jsme si koupili vysněnou chaloupku na Kysucách. Na úplné samotě, v údolíčku mezi lesy a loukami. V chaloupce máme také vodu, také můžeme otočit kohoutkem a voda teče. Sice jen studená, ale to přeci vůbec nevadí. Mám kamínka a tam si vodu po zatopení můžu ohřát. Je jen malinký problém a ten je v tom, že nám nesmí vyschnout studánka, jako se nám to poprvé letos stalo. A nejen nám. Studánky vyslychly i spoustě jiným chalupářům i horalům, kteří tady žijí stále. Letos bylo léto v horách opravdu nemilosrdné a prostě nepršelo.Máme to štěstí, že vlastníme studánky dvě. K té spodní musíme chodit s kyblíky a vodu si nanosit. Pokud je studánka plná a voda má z čeho přitékat, děkuji za každé vědérko vody, které si těch 200metrů do chaloupky ráda odnesu.Ale letošní léto vyschly studánky obě a to na plných 14 dní. Déšť ne a ne přijít. Naštěstí máme kamaráda ve vesnici, který nám do barelů vždy vodu rád dal. Ale v této těžké době si člověk uvědomí, že voda není vždy samozřejmost.
Šla jsem jednoho dne opět na procházku a cesta mě zavedla na louky, kde bača pásl stádo oveček.Jak mi řekl, má jich ve stádě 325 a k tomu dva hlídací pejsky.Chvíli jsme si vykládali o životě tady v horách a po chvíli se zvedl vítr, obloha se zatáhla a začalo pršet. Sláva, pomyslela jsem si. A bača s krásným úsměvem povídá ,, no konečně, už nám to zlato z něba padá."
Ano, v horách je voda cennější než zlato.
A já si jí vážím ještě více, než tomu bylo dřív.
Každá kapka je důležitá, kéž by takových lidiček jako jste vy bylo víc...
Krásný adventní čas, Jaruško* (*)
15.12.2022 21:21:26 | Emily Říhová
Tuto si také pamatuji a máte mojí poklonu..a úctu..jste výjimeční..váš přístup k okolí..přírodě a i je cítit..z TEBE milá Jaruško..ta krásná čistá duše *
Požehnání pro okolí..že jste tam a ochraňujete studánky..pro další generaci..ale hlavně pro přírodu samotnou.
Protože, né každý si těch darů váží a oceňuje..že máme tu možnost dýchat čistý vzduch..pít zdravou vodu..být součástí krásy krajiny..ach to i bolí..že jsou..mezi námi lidé..kteří jen těží a ničí. Kéž si všichni uvědomují tyto dary***
Děkuji TI moc a Opatrujte se a OBEJMUTÍ ti posílám. :)
27.11.2022 17:19:22 | jenommarie
Maruško, tuto si nemůžeš pamatovat, neboť je to má malinká úvaha z letošního léta.
Ty asi myslíš tu o studánkách, které jsou kolem Černé Ostravice. Já ji tady chtěla vložit v květnu, ale nestihla jsem to. Ale protože jsi ji vzpomněla a já Tě mám velice ráda a vážím si Tě, tak Ti ji tady zítra vložím. Snad to nebude vadit .-) přeci je už listopad. Ale k sedmi studánkám, o které se již sami tři roky staráme, přibyly ještě dvě. Snad k nim složím pár veršů a zítra ji máš u mně schovanou .-)
Ale děkuji za velmi pěkný komentář od Tebe Maruško.
27.11.2022 18:50:33 | Jarunka
Ona mi je asi připomínala..už si nepamatuji celek..ale ..myslela jsem si, že jsi jí třeba trochu předělala . A tak ještě budou další o vodě **:)* to je moc dobře. Děkuji za milá slovíčka Jaruško a opatruj se. Budu se těšit. *
27.11.2022 22:41:28 | jenommarie
Ach Jarunko. Ty voděnko vodo, která v krásu čistoty svět omýváš.*
27.11.2022 16:26:57 | šerý
Děkuji Ti milý Šerý, vážím si Tvých slov.
A přeji krásný adventní večer.
27.11.2022 18:51:21 | Jarunka
Opět krásný příběh ze života. Voda jsme my, proto bychom měli velice dbát na její čistotu.) hlavně i tu duševní
27.11.2022 14:33:17 | Constantine
To jsi napsal pěkně-VODA JSME MY. Kolik lidí si to uvědomuje? Raději se ani neptám.
Tobě též děkuji a přeji krásný adventní večer.
27.11.2022 18:52:36 | Jarunka