Zázrak jménem pampeliška.
Neskutečné co si vše dovedeme představit pod slovem pampeliška neboli Smetanka lékařská. Každému před očima rozkvetou žluté květy a nejsou to jen tak obyčejné květy. Tento dar z nebes má neskutečný obsah prospěšných látek pro náš metabolismus, léčí choroby žlučníku a jater.
Z listu pampelišky se dělá i jarní salát, jenž čistí játra. Květ působí močopudně a kořen protizánětlivě.
Lze zpracovat každičkou část. A kolik má v sobě vitamínů. A, B, C, D, betakarotén, křemík, draslík, vápník a železo. Možná snad proto z této úžasné, krásné květinky zde vzniká spoustu receptů. V kuchařce své maminky jsem našla tyto.
Už jste zkoušeli si udělat svůj pampeliškový med? Že ne…Taková dobrota bez éček, plná vitamínů. Úžasná věc.
Stačí jen
400 květů rozkvetlých pampelišek
2 citróny celé (dobře umyté)
1 litr vody
Vše povaříme asi 10 minut a necháme 24 hodin luhovat. Druhý den se přecedí přes plátno a přidá se 1,5 kg cukru. Vaříme ještě 1 a půl, až 2 hodiny. Dáváme do umytých předehřátých sklenic.
Z dvojité dávky je 15 ks přesnídávkových sklenic.
*
A co takhle tento starý rodinný recept na pampeliškové víno?
Stačí na jaře nebo v létě projít zahradou a natrhat
3 litry rozkvetlých květů pampelišek
6 umytých citrónů nakrájet na kolečka
Vše dát vařit do 6 litru vody po dobu 20 minut. Po uvaření luhovat 24 hodin.
3 kg cukru svařit v 4 litrech vody. Všechno chladné se na druhý den scedí do demižonu.
Nakonec se dá 2 dkg kvasnic.
Po 6-8 týdnech se stočí do lahví a dá do chladu. Jako bonus se na závěr může přidat trochu rumu.
Pampeliškové víno se po stočení dá i vypálit v pálenici. Vznikne z něj vynikající pampeliškovice.
*
Nebo jak říká náš kamarád.. Likérek by nebyl?
Ovšem, že bude a pampeliškový.
Do 1,5 litrové láhve se naplní přes polovinu pampeliškovými květy, k tomu se přidá umytý rozkrájený citrón a kousek pomerančové kůry, vše se zalije čistou silnou kořalkou, nebo 50 % čistým lihem a 50 % potravinářské destilované vody, přiměřeně se osladí. Dobře zazátkujeme a postaví se na slunko za okno. Po jednom měsíci se tekutina procedí přes jemné síto nebo plátno.
Je z toho znamenitý likér a dobrý lék.
Tyto tři recepty jsou poživatelné a co takhle pampeliška v kosmetice?
Pampeliškový ocet, olej, jarní tonikum, balzám. Nebo zahradní hnojivo.
Asi by jsme se měli nad ni zamyslet, než ji vyhodíme jako plevel. Co myslíte?
Nejlepší jsou krávy, ty jsou chytřejší! Myslím na pastvě. Bezpečně na pastvině poznáte, co je chutné a co jedovaté. Ovce ne, ta udělá dokonalou holinu, jako sekačka z marketu. Čímž poznáte, že jste zabloudili do satelitu na příměstské noclehárny s vyhulenci.
Ale vážně všechno léčivé roste do tři sta metrů od domu, stačí mít sušárnu v temné místnosti. Upozornění pro juniory, v temné místnosti je mladá kolegyně i nebezpečná!
28.04.2023 03:56:08 | lesan-3
Zázrak na Tvé dlani.
Díky za rady ;-))
27.04.2023 13:22:45 | Fialový metal
Není za co. Ráda se podělím. Ať to jede dál. Jak se říká do hrobu si to nevezmu a druhým to udělá radost
27.04.2023 16:28:41 | Marťas9
pampelišky jsou zázrak...v sobotu se chystám na víno a med ;)
27.04.2023 09:59:31 | stormeater
Dávám palec nahoru. Dobrá volba. Hlavně ať svítí sluníčko a pořádně se rozvinou.
27.04.2023 10:07:46 | Marťas9