Kritické okénko - Autorský odstup

Kritické okénko - Autorský odstup

Anotace: v poezii i obecně v umění

Nevěra (martinaV)

 

Amnézie

na vlně

Malibu.

Prostě se vyzout ze slibu

jak z prošoupaných bačkor.

Svědomí přece není netvor

ani rozzuřené psisko,

když sklenka Malibu je

proklatě blízko.

 

Téma nepřináší nic zvláštního, je takové naoko obyčejné, proč zrovna tuhle vybírám do kritického okénka?

Právě tuhle chci pochválit za učebnicový příklad práce s hrdinou resp. autorský odstup. Sledujeme zde hrdinku v opojení a mluvíme JEJÍ řečí. V textu není ani jednou slovo "já" nebo "mě", přesto je patrné že mluví hrdinka, vnímá svými smysly, argumentuje svým rozumem. Text dává prostor jen hrdince a jejímu vnímání. Avšak než dojde k publikaci, autor od postavy odstoupí, stane se skutečně AUTOREM a v názvu uzavře dílo jako celek. V názvu řekne komplexně o čem dílo je a jak ho míní. Kdyby to neudělal, dílo vyzní jako propagace nevázanosti. Autor ale náhle použije slovo protikladné, právě to, kterému se postava vyhýbá. Autor už hrdinku vůbec nešetří, odstupuje od ní (i když možná jde o tutéž osobu) a říká tvrdě "nevěra" ve prospěch správného vyznění smyslu textu.

Pozn: Tento klasický postup odstupu a pojmenování díla samozřejmě není povinné zachovávat, ale každý soudný autor se o to snaží kvůli porozumění, i kvůli své vlastní radosti z účinku slov. Člověku to přináší potěšení, když věci dobře nazve. Každý si může vybavit názvy svých oblíbených děl či filmů a uvědomit si kvalitu názvů i autorský odstup. Třeba "Bylo nás 5". Nebo "Záhada hlavolamu" atd.

 

Autor Ezop, 08.02.2024
Přečteno 208x
Tipy 11
Poslední tipující: Lighter, IronDodo, lawenderr, cappuccinogirl, P.Balam, Jan Kacíř, narra peregrini, Sonador
ikonkaKomentáře (12)
ikonkaKomentujících (7)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře
líbí

zajímavý běh myšlenek, díky :)

08.02.2024 12:07:08 | lawenderr

líbí

Autorský odstup - to je pro mne nový "termín", ráda jsem si přečetla. Sama za sebe musím říct, že já bych asi takového odstupu nebyla schopna...

08.02.2024 11:28:33 | cappuccinogirl

líbí

Je záslužné, co činíš a taky odvážné.

08.02.2024 10:14:27 | Jan Kacíř

líbí

odvážné asi ne vždyť to bych se bál.. děkuji

09.02.2024 10:13:11 | Ezop

líbí

též jsem si ráda přečetla :) díky

08.02.2024 09:44:09 | narra peregrini

líbí

zajímavé, hlavně pro někoho jako jsem já (myslím, vnímám jinak) ráda si zase něco takového přečtu...

08.02.2024 09:14:24 | Sonador

líbí

Hezky řečeno. Ještě mě k tomu napadá "čtenářský" odstup, tj. když čtu text v 1. os., nemusí se nutně vztahovat k autorovi, nebo ve 2. os., nemusí se nutně vztahovat ke čtenáři.

08.02.2024 09:13:43 | Chane

líbí

dobrá poznámka, tady se na to často zapomíná...

08.02.2024 09:15:38 | Sonador

líbí

jo, ono to dost svádí, protože tady tomu tak ve většině případech je... tím, že se tu opakují stále stejní autoři, tak už tak nějak očekáváš to, co u nich bývá běžné... díky za připomenutí :)*

08.02.2024 09:42:57 | narra peregrini

líbí

Jasně, pak záleží na okolnostech... :)

08.02.2024 09:45:21 | Chane

líbí

... ale baví mě i v takových případech, kdy je zřejmé, že se o autora jedná, přistupovat k dílu s odstupem. Stále je přeci publikováno jako výtvor.. samozřejmě se snažím s citem.. však kdyby šlo třeba o výtvarno, tak to tak funguje automaticky...

08.02.2024 09:51:47 | narra peregrini

líbí

... ano :)

08.02.2024 10:04:06 | Chane

© 2004 - 2024 liter.cz v1.7.2 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí ⋅ Osobní údaje ⋅ Provozovatel